Sabtu, 19 Februari 2011

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Korban sulung protes Yemen

Posted:

Korban sulung protes Yemen

Korban sulung protes Yemen


PENYOKONG kerajaan melontar batu ke arah penunjuk perasaan antikerajaan dalam satu pertempuran di Sanaa, semalam. - Reuters


SANAA 19 Feb. - Seorang penunjuk perasaan antirejim ditembak mati sementara lima yang lain berada dalam keadaan kritikal terkena tembakan dalam satu pertempuran antara penunjuk perasaan dengan penyokong Presiden Ali Abdullah Saleh di Sanaa, hari ini.

Menurut saksi, mangsa ditembak di leher dan disahkan meninggal dunia di sebuah hospital berhampiran Universiti Sanaa.

Penunjuk perasaan mula berarak awal pagi ini dari Universiti Sanaa ke Kementerian Kehakiman sambil melaungkan 'rakyat mahu rejim tumbang' sehingga mereka bertembung dengan polis antirusuhan.

Pasukan keselamatan yang dibantu anggota berpakaian preman dilapor melepaskan tembakan dan melontar batu ke arah penunjuk perasaan.

Kematian itu merupakan yang pertama di Sanaa selepas pertempuran sama sejak seminggu lalu.

Di Libya, pasukan keselamatan didakwa menembak mati 35 penunjuk perasaan di timur Bengazi malam tadi, sekali gus menjadikan angka korban meningkat kepada 84 hari ini sepanjang tiga hari protes antikerajaan, lapor Pemerhati Hak Kemanusian (HRW).

Menurut kumpulan tersebut, kematian terbaru di Benghazi itu berlaku apabila pasukan keselamatan melepaskan tembakan ke arah penunjuk perasaan selepas satu upacara pengebumian mangsa keganasan sebelum ini.

Sementara itu di Bahrain, kumpulan pembangkang utama Syiah, al-Wefaq hari ini mendesak pembubaran kerajaan dan pengunduran tentera dari jalan-jalan sebelum pihaknya bersetuju mengadakan dialog dengan Putera Mahkota, Raja Hamad bin Isa Al Khalifa.

Pembangkang menyifatkan, tawaran dialog yang dibuat Raja Hamad lewat malam tadi sebagai tidak serius dan tidak memenuhi keperluan buat masa sekarang.

Di Oman, sebanyak 300 penduduk melancarkan demonstrasi secara aman di Ruwi, daerah komersial di ibu negara, Muscat, bagi mendesak perubahan politik dan peningkatan gaji.

Penunjuk perasaan berkumpul dan menjerit 'kami mahu demokrasi' dan 'lebih banyak gaji dan kerja' selepas solat Jumaat.

Di Iran, pihak pembangkang menyeru rakyat berhimpun di Teheran dan bandar lain esok pada hari ketujuh bantahan sejak kematian dua penunjuk perasaan pada permulaan demonstrasi mendesak kerajaan dibubarkan.

Laman web pembangkang, kaleme.com menyatakan demonstrasi itu merupakan perjuangan untuk menentang diktator di Iran.

Di Jordan, sekumpulan lelaki bersenjatakan baton bertempur dengan penunjuk perasaan antirejim di ibu negara, Amman semalam mengakibatkan lapan orang cedera, dalam kejadian pertama sejak demonstrasi bermula di negara itu, lapor saksi.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Megawati disiasat kes dakwaan rasuah

Posted:

Megawati disiasat kes dakwaan rasuah

Megawati disiasat kes dakwaan rasuah

Oleh SAHARUDIN MUSTHAFA
saharudin.musthafa@utusan.com.my

JAKARTA 19 Feb. - Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Indonesia dijangka menyiasat Ketua Umum Parti Demokrasi Indonesia Perjuangan (PDIP), Megawati Soekarnoputri berhubung satu dakwaan rasuah.

Megawati akan diminta memberi keterangan mengenai kes yang melibatkan anggota Dewan Perwakilan Rakyat (DPR) yang dikaitkan dalam salah guna pemilihan Timbalan Gabenor Kanan Bank Indonesia 2004, Miranda S Goeltom.

Jurucakap suruhanjaya berkenaan, Johan Budi berkata, siasatan itu dibuat atas permintaan anggota DPR yang didakwa iaitu Max Moein dan Poltak Sitorus yang mahu bekas Presiden itu disenaraikan sebagai seorang daripada saksi kes mereka.

"Megawati akan dipanggil untuk membantu siasatan pada hari Isnin ini," kata Johan.

Bagaimanapun, Johan menafikan suruhanjaya itu memiliki kepentingan politik hanya kerana Megawati yang memimpin parti pembangkang dipanggil untuk memberi keterangan.

"Siasatan ini diatur berdasarkan prosedur undang-undang. Sesiapa saja yang diperlukan sebagai saksi akan diminta hadir membantu siasatan," ujarnya seperti yang dilaporkan akhbar-akhbar tempatan.

Max Moein dan Poltak Sitorus merupakan anggota DPR pada penggal 1999-2004 yang didakwa dalam kes rasuah dalam bentuk cek perjalanan semasa pemilihan yang dimenangi Miranda.

Selain Megawati, suruhanjaya itu juga diminta menyiasat suaminya, Taufiq Kiemas dan beberapa tokoh lain. - Utusan

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan