Sindikasi news.okezone.com

sumber :-

Sindikasi news.okezone.com


4 Tim Lolos Perempat Final Piala Dunia U-20

Posted: 09 Aug 2011 11:06 PM PDT

BOGOTA - Argentina, Meksiko Portugal dan Kolombia tembus perempat final Piala Dunia U-20 di Kolombia. Empat tempat kini masih diperebutkan delapan tim lain termasuk Brasil.
 
Kolombia lolos setelah membukukan kemenangan keempat mereka dalam turnamen ini. Padahal pasukan Los Cafetaros sempat tertinggal 2-1 dari Kosta Rika.Beruntung James Rodriguez mencetak gol kemenangan dari titik putih saat masa injury time.
 
Sementara itu, juara enam kali Argentina mengalahkan Mesir 2-1 berkat dwi gol Erik Lamela. Sedangkan Meksiko menghentikan perlawanan Kamerun dengan skor 3-0 dalam drama adu penalti setelah bermain imbang 1-1. Dan, kemenangan tipis dibukukan Portugal atas Guatemala 1-0.
 
Empat pertandingan tersisa akan mempertemukan Nigeria vs Inggris, Spanyol vs Korea Selatan, Brasil menghadapi Arab Saudi dan Prancis menghadapi Ekuador. Spanyol dan Nigeria termasuk yang difavoritkan dalam turnamen ini.
(fit)

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

VDV: Lupakan Modric, Chelsea!

Posted: 09 Aug 2011 11:00 PM PDT

LONDON – Gelandang serang Tottenham Hotspur Rafael van der Vaart menyarankan kepada Chelsea agar melupakan hasrat untuk merekrut Luka Modric dari Spurs musim panas ini.
 
Tawaran The Blues untuk Modric memang kembali ditolak oleh manajemen The Lilly Whites kendati klub milik Roman Abramovich itu terus menaikkan tawarannya. Dengan kenyataan itu, Van der Vaart yakin rekan setimnya itu bakal bertahan.
 
"Saya rasa Chelsea hanya membuang-buang waktu mereka karena Modric akan tinggal. Ia adalah pemain penting bagi kami," tukas pemain internasional Belanda ini seperti dilansir The Sun, Rabu (10/8/2011).
 
"Setiap hari kami memintanya untuk tinggal satu tahun lagi dan mengatakan: 'Kami memiliki musim yang hebat dan kemudian Anda dapat pergi'," tuturnya.
 
Dengan pernyataan Chairman Spurs Daniel Levy yang mengatakan Modric tak akan dijual setidaknya untuk musim ini semakin menguatkan pemain internasional Kroasia bertahan di White Hart Lane.
 
"Chairman mengatakan dia akan tinggal dan tidak ada pertanyaan tentang hal ini. Saya mengerti dia sedikit kecewa tapi dalam beberapa minggu dia akan bahagia lagi," tandasnya.
 
(fit)

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

KOMPAS.com - Internasional

sumber :-

KOMPAS.com - Internasional


Posted:

[unable to retrieve full-text content]

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

ANTARA - Mancanegara

sumber :-

ANTARA - Mancanegara


Jutaan Pekerja Asing di Malaysia Mendaftarkan Diri

Posted: 09 Aug 2011 03:09 PM PDT

Ribuan tenaga kerja Indonesia (TKI) yang mengikuti program pengampunan pekerja asing tanpa izin (PATI), memadati kantor Kedutaan Besar Indonesia di Kuala Lumpur, Malaysia, Senin (8/8). Para TKI tersebut mengurus dokumen berupa paspor ataupun Surat perjalanan Laksana Paspor (SPLP) agar bisa kembali ke Tanah Air. (ANTARA/Aulia Badar)

Dalam program pengampunan PATI, bagi pekerja yang mau pulang tidak akan dikenakan biaya ataupun denda berupa kompaun. Jadi, keadaan ini sekaligus digunakan oleh para pekerja juga untuk berlebaran di Tanah Air. Tentu untuk pulang mereka harus urus SPL

Berita Terkait

Kuala Lumpur (ANTARA News) - Kementerian Dalam Negeri Malaysia menyampaikan bahwa saat ini sebanyak 1.548.798 pekerja asing, baik yang legal maupun pekerja asing tanpa izin (PATI) telah mendaftarkan diri sebagai bagian dari program penyelesaian menyeluruh pekerja asing.

Wakil Sekretaris Jenderal Kementerian Dalam Negeri bidang Registrasi dan Imigrasi, Datuk Alwi Ibrahim, Selasa mengatakan, pekerja yang mendaftarkan diri, yakni sebanyak 834.233 orang adalah pekerja asing legal.

"Di Sabah, ada 157.966 pekerja ilegal yang telah mendaftarkan diri sejak dibukanya pendaftaran tanggal 18 Juli lalu," kata Alwi Ibrahim seperti dikutip Bernama

Alwi juga berkata satu loket telah diwujudkan di Kantor Kementerian Dalam Negeri di Putrajaya sejak kemarin untuk menangani semua masalah teknis yang dihadapi 336 agen (syarikat) pengurus yang telah mendapatkan kelulusan untuk melakukan pendaftaran.

Loket tersebut dikendalikan pegawai kementerian dan wakil dari perusahaan penyedia konten yang bertanggungjawab terhadap pengurusan sistem pengisian yang digunakan dalam Program 6P.

Sementara itu, pendaftaran di sejumlah agen, tampaknya kurang mendapatkan respon dari pihak PATI karena di samping masih simpang siurnya informasi terkait biaya yang dikenakan oleh agen, juga karena mereka sepertinya takut keluar akibat khawatir tidak adanya jaminan apakah setelah dirinya ikut biometrik tidak ditangkap oleh pihak keamanan negara ini.

Menurut seorang agen, para PATI masih enggan keluar karena mereka masih bingung dan takut keluar untuk mendaftarkan diri ke tempat pendaftaran program tersebut.

"Mereka (para PATI) takut keluar karena khawatir akan ditangkap pihak keamanan sekalipun sudah ikut biometrik," ungkapnya.

Sedangkan, terkait dengan adanya program pengampunan PATI tersebut, dalam beberapa hari ini, para TKI banyak mendatangi perwakilan RI di negara ini untuk mendapatkan kelengkapan dokumen seperti paspor ataupun Surat Perjalanan Laksana Paspor (SPLP) yang akan digunakan untuk memperlancar proses kepulangan ke tanah air ataupun tetap bekerja di negara ini.

Menurut Kepala Bidang Penerangan, Sosial, Budaya KBRI KL, Suryana Sastradiredja, peningkatan pengurusan dokumen tersebut baik untuk paspor ataupun SPLP dimungkinkan dengan semakin dekatnya hari raya Idul Fitri 1432 Hijriah serta sudah berjalannya program pengampunan PATI yang dilakukan oleh pemerintah Malaysia sejak 1 Agustus 2011.

"Dalam program pengampunan PATI, bagi pekerja yang mau pulang tidak akan dikenakan biaya ataupun denda berupa kompaun. Jadi, keadaan ini sekaligus digunakan oleh para pekerja juga untuk berlebaran di Tanah Air. Tentu untuk pulang mereka harus urus SPLP sebagai kelengkapan jati diri mereka," ungkapnya.

Di sisi lain, kata Suryana, PATI yang ikut program ini juga diminta untuk menguruskan paspornya terlebih dahulu sebelum mendapatkan kelulusan izin bekerja di negara ini.

Pihak KBRI KL juga sudah mengirimkan surat kepada Kementerian Dalam Negeri Malaysia untuk mendapatkan konfirmasi tentang pembuatan paspor untuk mendapatkan permit kerja tersebut.

"Kami sudah sampaikan ke KDN dan sekarang sedang menunggu jawabannya," kata Suryana yang juga menjadi ketua pelaksana antisipasi program 6P (pendaftaran, pemutihan, pengampunan, pemantauan, penguatkuasaan dan pengusiran).

(N004) (S023)

Editor: Ella Syafputri

COPYRIGHT © 2011

Ikuti berita terkini di handphone anda di m.antaranews.com

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Dua Pemberontak Kurdi Tewas Dalam Bentrokan Dengan Tentara Turki

Posted: 09 Aug 2011 02:45 PM PDT

Istanbul (ANTARA News) - Tentara Turki menembak dan menewaskan dua anggota sebuah kelompok pemberontak Kurdi dalam tembak-menembak di bagian utara negara itu, kata kantor berita Anatolia, Selasa.

Seorang petempur pemberontak yang dibunuh oleh patroli di provinsi Ordu itu adalah anggota sebuah kelompok yang melancarkan serangan terhadap para pendukung Perdana Menteri Recep Tayyip Erdogan pada Mei lalu, kata wakil gubernur provinsi itu, menurut kantor berita negara tersebut, lapor AFP.

Pemberontak lainnya tewas di provinsi Ardahan di Turki timurlaut dalam bentrokan dengan pasukan polisi militer, kata Anatolia.

Bentrokan antara pasukan keamanan dan PKK telah meningkat sejak pemilihan. Pada 167 Juni, 13 tentara tewas di provinsi Diyarbaker, korban tewas terburuk bagi militer sejak Oktober 2008. Tujuh pemberontak PKK juga tewas dalam serangan itu.

PKK, didaftar sebagai kelompok teroris oleh masyarakat internasional, mengagkat senjata pada 1984, memicu konflik yang telah merenggut sekitar 45.000 jiwa. (S008/K004)

Editor: B Kunto Wibisono

COPYRIGHT © 2011

Ikuti berita terkini di handphone anda di m.antaranews.com

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Utusan Online - Luar Negara

sumber :-

Utusan Online - Luar Negara


Rusuhan merebak di Britain

Posted:

Rusuhan merebak di Britain

Rusuhan merebak di Britain


Polis antirusuhan menyekat sekumpulan perusuh selepas mereka bertindak membakar beberapa buah kereta di Hackney, utara London, semalam. - AFP


LONDON 9 Ogos – Kota London yang selama ini dikenali sebagai bandar raya yang aman dan selamat untuk dikunjungi kini bertukar menjadi medan rusuhan, segala-galanya berpunca daripada insiden kecil seorang lelaki maut dalam kejadian berbalas-balas tembakan dengan polis.

Gelombang keganasan dan kejadian mencuri yang sudah masuk hari ketiga di seluruh kota ini kini merebak pula ke tiga bandar raya utama lain di Britain, semalam.

Campur tangan pihak berkuasa masih gagal membendung kekacauan terburuk di negara ini sejak rusuhan kaum menyebabkan London terbakar pada 1980-an.

Sementara itu, seorang lelaki yang cedera akibat terkena tembakan semasa memandu ketika rusuhan di kota ini meninggal dunia di hospital semalam, menjadi korban pertama keganasan di London.

Lelaki berusia 26 tahun itu ditemui cedera dengan kesan tembakan lewat Isnin lalu di Croydon, di selatan London di mana perusuh bertindak membakar banyak bangunan di bandar itu, kata pegawai polis Metropolitan London.

Polis sedang melancarkan siasatan berhubung pembunuhan itu.

Di London, gerombolan pemuda mengganas masuk malam ketiga berturut-turut semalam dengan bertindak membakar bangunan, kenderaan dan tong sampah, mencuri barangan kedai dan membaling botol serta mercun ke arah anggota polis.

Polis meminta bantuan tambahan ratusan anggota dan mengambil keputusan luar biasa untuk mengerahkan kereta perisai di beberapa daerah yang paling teruk dilanda keganasan.

Namun, mereka masih mengalami kesulitan untuk membendung huru-hara yang merebak di kawasan-kawasan panas di seluruh London, di bandar-bandar raya Birmingham, Bristol dan Liverpool.

Pihak berkuasa mengakui insiden-insiden baru keganasan di kawasan utama menyebabkan mereka tidak 'menang tangan'.

"Keganasan yang kita saksikan tidak boleh dimaafkan sama sekali kerana kehidupan orang ramai menjadi kacau-bilau disebabkan perbuatan samseng," kata komander polis, Christine Jones.

Perkhidmatan Ambulans London merawat 16 mangsa rusuhan, 15 daripadanya terpaksa dimasukkan ke hospital, manakala polis menangkap 334 orang dan mendakwa 69 lagi atas pelbagai kesalahan.

Tidak ada satu faktor yang dilihat menyatukan perusuh, walaupun sesetengahnya mendakwa mereka menentang potongan perbelanjaan kerajaan yang akan mengurangkan bayaran faedah kebajikan dan menghapuskan puluhan ribu jawatan sektor awam sehingga akhir 2015.

Sebahagian lagi dipercayai mengambil kesempatan untuk melakukan keganasan.

Kekacauan yang merebak itu menjadi amaran bagi penganjur Sukan Olimpik 2012 tentang kemungkinan berlakunya keganasan semasa temasya tersebut yang bakal berlangsung kurang setahun dari sekarang. – Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Umat Islam di Sweden berpuasa lebih 18 jam

Posted:

Umat Islam di Sweden berpuasa lebih 18 jam

Umat Islam di Sweden berpuasa lebih 18 jam

KAHERAH 9 Ogos - Umat Islam di Sweden mengerjakan ibadat puasa bulan Ramadan lebih sukar pada tahun ini ekoran terpaksa berlapar lebih lama, menjangkau 18 jam sehari kerana musim panas di utara Eropah.

Presiden Liga Islam Sweden, Omar Mustafa berkata, ekoran isu itu, beberapa imam dan pertubuhan Islam berbeza pendapat tentang bagaimana penganut Islam di utara Eropah perlu berpuasa.

Belum ada sebarang keputusan berhubung perkara itu dicapai setakat ini, katanya.

"Ia terpulang kepada setiap individu untuk memutuskannya, tetapi itu tidak bermakna anda perlu berpuasa sepanjang hari.

"Islam memberikan umatnya banyak pilihan," kata Omar kepada akhbar Sweden, The Local.

Bermula 1 Ogos lalu, umat Islam di Eropah mula berpuasa bulan Ramadan yang jatuh pada musim panas di mana waktu siangnya lebih panjang daripada biasa.

Sebagai contoh, pada Isnin lalu di bandar Umea di utara Sweden, terbit fajar bermula pada pukul 3.47 pagi waktu tempatan dan matahari terbenam pada pukul 9.41 malam, iaitu hampir 18 jam.

Isu itu kini masih dibincangkan oleh Majlis Fatwa dan Penyelidikan Eropah (ECFR) yang melibatkan imam-imam di seluruh Eropah.

"Isu ini sebenarnya telah lama dibincangkan dan tahun ini kita mengikut pergerakan matahari, tetapi perbincangan masih dijalankan," kata Omar.

Bagaimanapun cabaran itu sedikitpun tidak menjejaskan umat Islam di negara ini untuk menjalani ibadat berpuasa, malah menurut rangkaian pasar raya Coop, jualan mereka meningkat terutamanya barangan keperluan sepanjang Ramadan ini.

"Kami mendapati jualan buah- buahan, sayur-sayuran, daging halal dan kurma meningkat," kata pegawai media Coop, Louise Stephan.

Menurut anggaran agensi separa kerajaan, terdapat kira-kira 200,000 penduduk Islam di Sweden daripada sembilan juta penduduk negara itu. - AGENSI

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

ANTARA - Berita Terkini

sumber :-

ANTARA - Berita Terkini


Rolls- Royce Antik Maharaja India Dilelang

Posted: 09 Aug 2011 04:12 PM PDT

Roll Royce - Ilustrasi (ANTARANews/Ist)

Berita Terkait

Gallery Foto Terkait

Jakarta (ANTARA News)- Satu Rolls-Royce pemburu Harimau diperkirakan akan menghasilkan  7 juta dollar Amerika Serikat dalam pelelangan yang akan digelar pada 17 hingga 21 Agustus di Pebble Beach, California.

Rolls-Royce New Phantom tahun 1925 merupakan kendaraan yang dirancang khusus untuk Maharaja Kotah dari India.

Dilengkapi dengan berbagai senjata seperti shotgun double barrel, dudukan senapan untuk penumpang belakang serta senapan mesin di bagian belakang.

Bemper belakang juga siap dipasangi meriam.

Kendaraan itu empat pintu, convertible, dan digerakkan oleh mesin 6 silinder kapasitas 7,7 liter itu biasa digunakan untuk berburu Harimau Bengal oleh sang maharaja. (Ber)

Editor: Aditia Maruli

COPYRIGHT © 2011

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Toyota Raih Indonesia’s Most Favourite Women Brand

Posted: 09 Aug 2011 03:39 PM PDT

Ilustrasi (FOTO.ANTARA News/Ferly)

Berita Terkait

Gallery Foto Terkait

Jakarta (ANTARA News) - Toyota meraih penghargaan Indonesia's Most Favourite Women Brand. Penghargaan tersebut diberikan oleh majalah Marketeers bekerja sama dengan lembaga riset Markplus Insight  sebagai apresiasi atas prestasi yang dicapai oleh brand Toyota dalam kategori Car.

Indonesia Women Consumers Survey 2011 dilakukan menggunakan metode kuantitatif di 10 kota utama di Indonesia kepada 2.150 responden, dan diikuti FGD untuk menajamkan survey kuantitatif tersebut yang antara lain menemukan bahwa sebagian kaum wanita Indonesia sekarang perlu punya 'uang wanita'.

Bila survey tahun lalu menggali anxieties dan desires dari sub culture women, maka di tahun 2011 menggali values, attitudes, dan lifestyle dari berbagai segmen yang berpengaruh pada pola konsumsi dan pemilihan brand yang mencakup 79 kategori.

Survey ini dilakukan dengan tujuan untuk mengetahui perilaku konsumsi dan membeli perempuan, memahami aspirasi perempuan terhadap bebragai isu yang berkembang, dan untuk mengetahui segmentasi gaya hidup perkotaan dan profilenya dengan kriteria responden adalah perempuan dengan segmentasi A1, A2, B, C1 dan C2 dengan umur antara 16-50 tahun.

"Kami berterima kasih atas kepercayaan dan dukungan perempuan Indonesia terhadap brand kami,  sehingga Toyota bisa mendapatkan penghargaan ini , semua usaha kami adalah semata-mata untuk memberikan yang terbaik kepada konsumen kami," kata Anton Jimmi Suwandy, Manager Communication PT. Toyota Astra Motor.

Toyota pada tahun ini juga meraih Top Brand Award, Autocar Award, Kartini Award, Indonesia Youth Most Favourite Brand, dan Top Brand Platinum Award, IMAC Award, IBBA Award, Car and Tunning Guide Award.
(A038)

Editor: Aditia Maruli

COPYRIGHT © 2011

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Berita Harian: Dunia

sumber :-

Berita Harian: Dunia


Saleh setuju tidak pulang

Posted: 08 Aug 2011 03:46 PM PDT

Dunia

SALEH diwawancara televisyen Julai lalu diberitakan setuju tidak pulang.

SALEH diwawancara televisyen Julai lalu diberitakan setuju tidak pulang.

Presiden Yaman takut terima nasib seperti Hosni Mubarak

DUBAI: Amerika Syarikat berjaya memujuk Presiden Yaman, Ali Abdullah Saleh supaya tidak pulang ke negaranya, lapor akhbar Asharq al-Awsat, semalam ketika bantahan berterusan terhadap pemerintahannya selama 33 tahun.

Akhbar itu memetik sumber Amerika sebagai berkata, Washington berjaya mendesak Saleh, 69, untuk membatalkan niatnya sebelum ini untuk pulang dan mengadakan dialog.

Mereka berkata, Saleh dipengaruhi nasib yang menimpa bekas Presiden Mesir, Hosni Mubarak yang diletakkan dalam kandang besi ketika dibicarakan atas tuduhan membunuh dan rasuah di Kaherah, minggu lalu. Laporan itu menyusul keputusan pihak berkuasa Arab Saudi menolak permohonan Salleh untuk pulang ke negara asalnya bersama satu pasukan perubatan selepas menjalani rawatan di sebuah hospital Saudi.

Saleh dibenarkan keluar dari hospital pada Sabtu selepas lebih dua bulan menjalani rawatan kerana kecederaan yang dialami akibat serangan terhadap istana di Sanaa.

Saleh dilaporkan ditempatkan di sebuah kediaman kerajaan Saudi di Riyadh sehingga beliau benar-benar sembuh, kata agensi berita Yaman, SABA.

Tetapi, seorang pegawai Yaman yang lain tetap percaya Saleh akan pulang apabila berkata, presiden akan terus berada di Riyadh buat masa ini kerana beliau masih lagi berada di bawah pengawasan perubatan.
"Kami tidak tahu bila beliau akan kembali ke negaranya tetapi mungkin tidak lama lagi dengan izin Tuhan," kata pegawai terbabit.

Ketiadaan Saleh selama lebih dua bulan di Yaman lebih menambahkan ketidakstabilan dan tidak menentu di negaranya yang disifatkan paling miskin di kalangan dunia Arab. Ada kebimbangan bahawa kepulangan beliau akan lebih mengundang rusuhan berterusan terhadap Yaman yang sememangnya dalam keadaan tidak stabil itu. – AP


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

160 perusuh di London ditahan

Posted: 08 Aug 2011 03:45 PM PDT

Dunia

SEORANG pekerja pasar raya di Enfield yang dipecah masuk perusuh dalam rusuhan di utara London, kelmarin.

SEORANG pekerja pasar raya di Enfield yang dipecah masuk perusuh dalam rusuhan di utara London, kelmarin.

Keganasan timbul soal tahap keselamatan menjelang Sukan Olimpik 2012

LONDON: Polis menahan 160 orang yang terbabit dalam rusuhan dan samun di utara London semalam, ketika keganasan baru tercetus dan merebak ke bahagian lain di ibu negara Britain itu.

Pegawai kanan polis Christine Jones, berkata 35 pegawainya cedera, termasuk tiga orang yang dilanggar kereta ketika cuba menahan penunjuk perasaan di timur London.

Beliau berkata, kumpulan belia menyamun kedai, menyerang pegawai polis dan membakar kenderaan dalam keganasan yang menimbulkan persoalan mengenai tahap keselamatan bandar raya itu menjelang Sukan Olimpik 2012. Christine berkata, pihaknya 'terkejut' dengan tahap keganasan dan kemarahan yang ditunjukkan penunjuk perasaan ke atas polis.

"Sebilangan mereka melempar bom petrol ke arah polis, manakala yang lain menyerang anggota kami dengan kayu besbal dan batang besi. Keganasan juga merebak ke bahagian lain di London, termasuk kawasan tarikan pelancongan dan pusat beli belah utama di Oxford Circus," katanya.

Keadaan di Tottenham dilaporkan tenang malam semalam, namun keganasan merebak ke Walthamstow Central di timur London, apabila 30 belia mencuri dan merosakkan kedai.

Satu kumpulan lagi membakar beberapa kedai di Brixton di selatan London menakala 50 orang berhimpun di Oxford Circus sebelum bertindak merosakkan harta benda di kawasan itu.
Kekacauan juga berlaku di Enfield yang terletak lapan kilometer ke utara Tottenham. Rakaman televisyen menunjukkan rusuhan berlaku manakala semakin ramai polis meronda di jalan raya.

"Kami menempatkan pegawai tambahan di seluruh London dan membuat pemantauan rapi bagi mengelak keganasan daripada berterusan," katanya.

Sementara itu Jabatan bomba London dalam satu kenyataan berkata, ia menerima 49 panggilan kebakaran di Tottenham tetapi tiada anggota cedera.

Laman web sosial dibanjiri khabar angin rusuhan lain bermula atau dirancang di bahagian lain tetapi polis memberi amaran supaya tidak mempercayainya. – AP


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Sindikasi international.okezone.com

sumber :-

Sindikasi international.okezone.com


Kerusuhan di London Menarik Perhatian Media di Dunia

Posted: 09 Aug 2011 08:02 AM PDT

LONDON - Berita kasus kerusuhan di London saat ini timbul di halaman depan seluruh media yang ada di Eropa, Amerika Serikat (AS), Asia dan bahkan Australia.

Gambar gedung terbakar di Tottenham dan mana pun memenuhi suratkabar di berbagai media. Peristiwa ini dinilai cukup mengejutkan masyarakat internasional.

Media massa The New York Times, memuat berita ini di bawah headline dengan judul Kerusuhan berlanjut dan mengguncang Inggris. Begitu pula di Washington Post. Demikian seperti diberitakan Guardian, Selasa (9/8/2011).

Media Spanyol, termasuk di antaranya Arde Londres, El Pais dan El Mundo memuat berita tersebut. Berita tersebut juga meramaikan media Timur Tengah seperti di Dubai dan juga Turki.

Kerusuhan ini juga sudah memasuki hari ketiga. Kerusuhan di Inggris dipicu oleh penembakan seorang warga oleh aparat kepolisian Tottenham pada Sabtu pekan lalu. Warga Inggris itu adalah Mark Duggan, ayah dari empat orang anak yang diduga sebagai kriminal.(rhs)

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Turki Kecam Pembangunan 900 Apartemen di Yerusalem Timur

Posted: 09 Aug 2011 07:02 AM PDT

ANKARA - Turki mengecam tindakan Pemerintah Israel yang berencana membangun lebih dari 900 apartemen di Yerusalem Timur. Tindakan Israel juga mendapat kecaman dari Eropa, beserta Palestina.

Menteri Luar Negeri Turki Ahmet Davutoglu menyebut tindakan Israel "tidak dapat diterima." Pembangunan yang dinilai ilegal ini pun tetap dilaksanakan oleh Israel, dan tindakan ini mengancam terjadinya kebuntuan dari proses perdamaian Palestina dan Israel.

"Ini adalah tindakan yang tidak menghormati dan juga merupakan penghinaan terhadap masyarakat internasional. Pembangunan permukiman ini menjadi rintangan bagi perdamaian," ujar negosiator Palestina Saeb Erekat, seperti dikutip Todays Zaman, Selasa (9/8/2011).

Ketua Urusan Luar Negeri Uni Eropa, Catherine Ashton juga kerap mengecam tindakan Israel, dirinya juga menyatakan, tindakan ini akan mengancam perdamaian di Timur Tengah.

Kementerian Luar Negeri Turki juga mendesak Israel agar menghentikan upayanya karena Yerusalem Timur akan menjadi Ibu Kota bagi negara Palestina di masa yang akan datang.

Pada 2010 lalu, Amerika Serikat (AS) juga mengecam proyek pemukiman yang dilancarkan oleh Israel di Yerusalem Timur. Namun Departemen Dalam Negeri Israel tetap bersikeras akan membangun 1.600 unit pemukiman di kota tersebut.(rhs)

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

detikcom

sumber :-

detikcom


Polresta Batam Gerebek Tempat Judi Gelper

Posted: 09 Aug 2011 01:12 PM PDT

Penerbangan

Rancang Perjalananmu di Sini

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Tiga Tahun Lalu Syarifuddin Juga Kehilangan Paspor

Posted: 09 Aug 2011 12:39 PM PDT

Penerbangan

Rancang Perjalananmu di Sini

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Sindikasi celebrity.okezone.com

sumber :-

Sindikasi celebrity.okezone.com


Hampir Diperkosa, Widi 'Vierra' Rajin Ibadah

Posted: 09 Aug 2011 07:31 AM PDT

JAKARTA - Usai mengalami tindak pelecehan beberapa waktu lalu, Widi 'Vierra' mengaku banyak mengalami perubahan di bulan puasa ini.

"Puasa ini lebih ada perubahan semuanya. Berubah lebih menyenangkan, lebih enak dan lebih nyantai. Ibadah tetap jalan, enggak terlalu ribet, Ramadan ini tetap enak dijalani," ujar Widi saat ditemui di Hard Rock Cafe, Jakarta Pusat, Selasa (9/8/2011).
 
Menurut Widi, bulan puasa kali ini sangat berarti. Mantan kekasih Onad, vokalis Killing Me Inside ini jadi lebih fokus menjalani puasa dan ibadah lain.

"Sebenarnya mau bulan ini atau sebelumnya, kita beribadah-beribadah saja. Bagusnya momen ini kita lebih fokus saja, semuanya ngerjain puasa dan ibadah. Aku sih sama saja, stabil dari dulu," tandasnya.
 
Meski terkadang sulit salat lima waktu tersendat karena jadwal manggung, Widi sebisa mungkin menjalani salat.

"Paling karena enggak sempat bersihin make up, mau wudhunya bagaimana. Kalau kerja paling susah saja salatnya," akunya.(rik)

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Mahakarya RCTI Tahun Ini Lebih Spektakuler

Posted: 09 Aug 2011 06:32 AM PDT

JAKARTA - Perjalanan panjang selama 22 tahun telah dilalui RCTI. Tahun ini, sebuah pertunjukan akbar Mahakarya RCTI 22 akan digelar untuk merayakan ulang tahun RCTI ke 22.

"Mahakarya RCTI 22 ini adalah program spesial yang menggabungkan konser musik, drama, atraksi magic dan sirkus. Acara ini melibatkan ratusan artis dan menampilkan konsep petualangan yang terbaik. Acara ini sudah digodok sejak empat bulan yang lalu. Pokoknya acara ini show off the year," jelas Rudi Ramawy, Production and Programming Director RCTI saat jumpa pers di Hard Rock Cafe, Jakarta Pusat, Selasa (9/8/2011).

Sederet artis papan atas terlibat dalam acara ini. Sebut saja, Nikita Willy, Afgan, Olga Syahputra, Raffi Ahmad, Komeng, Atalarik Syach, Deddy Corbuzier, Limbad, Joe Sandy, Ungu, ST 12, Kotak, Wali, J Rocks, D'Masiv, Geisha, Vierra, Mulan Jameela, Vicky Shu dan yang lainnya.

Tak hanya itu, rangkaian film Box Office Movie Platinum seperti Indiana Jones and The Kingdom of Crystal Skull juga akan tayang perdana di RCTI pada 14 Agustus 2011.

Selain film luar negeri, RCTI juga akan menayangkan film Si Doel Anak Pinggiran. Meski judulnya sedikit berbeda dengan sebelumnya, namun para pemeran film Si Doel ini masih menampilkan bintang lama.

Rencananya, malam puncak acara Mahakarya RCTI 22 ini akan digelar di Hall D2 Kemayoran, Jakarta pada 17 Agustus 2011 pukul 19.30 WIB.
(rik)

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Sindikasi lifestyle.okezone.com

sumber :-

Sindikasi lifestyle.okezone.com


Rio Dewanto, Celebrity Stylist Pertama Lee Cooper

Posted: 09 Aug 2011 05:04 AM PDT

Lifestyle » Trend and Fashion » Rio Dewanto, Celebrity Stylist Pertama Lee Cooper
Selasa, 9 Agustus 2011 - 19:04 wib

Lastri Marselina - Okezone

KARAKTER berkarisma serta pembawaan khas, membuat aktor Rio Dewanto cepat mendapat tempat di hati masyarakat. Gaya busana Rio yang santai dan apa adanya, membuat pria kelahiran Jakarta 28 Agustus 1987 ini dilirik oleh label Lee Cooper menjadi celebrity stylist pertama.

 
Predikat celebrity stylist memungkinkan gaya yang ditampilkan Rio mampu menginspirasi pecinta Lee Cooper.
 
"Dari survei kecil-kecilan yang kami lakukan, 9 dari 10 responden mengenal Rio Dewanto melalui prestasi dia di bidang film. Melalui caranya berbusana, Rio juga mampu mengekspresikan dirinya secara jujur. Istilahnya, DNA Rio cocok dengan Lee Cooper sebagai brand busana yang mengadaptasi konsep busana 'terserah gue'. Harapan kami, akan semakin banyak yang menjadikan Lee Cooper sebagai tools untuk mengekspresikan diri," sahut Suharti Sadja selaku Marketing Manager PT Lee Cooper Indonesia di Bloeming Cafe, FX Plaza, Selasa (9/8/2011).
 
Dalam koleksi Autumn Winter 2011-2011 yang mengangkat tema "Vanity In The UK" kali ini, Rio mempersembahkan delapan gaya kasual yang diharapkan dapat menginspirasi Lee Cooper lover.
 
"Sudah sejak kelas 2 SMP saya mengenal Lee Cooper, maka suatu kebanggaan tersendiri bisa menjadi celebrity stylist pertama. Hanya membutuhkan waktu 2 pekan untuk bisa menemukan 8 gaya tersebut. Gaya yang mencerminkan kebebasan yang saya mau. Inspirasi kebanyakan dari majalah maupun teman-teman," papar Rio pada kesempatan yang sama.
 
Kini, koleksi Autumn Winter 2011-2012 Lee Cooper "Vanity In The UK" dan Rio Dewanto styling collection telah tersedia di gerai terpilih.
 
"Untuk melengkapi koleksi, akhir Agustus ini, kami rencananya mulai merilis koleksi sepatu," tutup Suharti.
(tty) Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Inspirasi Timur Tengah, Napas Indonesia

Posted: 09 Aug 2011 04:55 AM PDT

Lifestyle » Trend and Fashion » Inspirasi Timur Tengah, Napas Indonesia
Selasa, 9 Agustus 2011 - 18:55 wib

Fitri Yulianti - Okezone

ISLAM memang lahir dari negara Timur Tengah. Namun, desainer meyakini bahwa Indonesia harus menciptakan karakter busana muslim sendiri.

 
Ramadan menjadi momen berharga bagi para desainer busana muslim untuk memberikan alternatif bagi pencinta fesyen. Beragam kreasi cantik dengan bermacam nuansa mewarnai busana yang ditampilkan.
 
Satu kekuatan yang menjadi daya tawar desainer di antara serbuan busana muslim dari negara lain adalah karakter yang mencerminkan kekhasan Indonesia. Meskipun kenyataannya, busana muslim merupakan ajaran Islam yang lahir dari negara Arab.
 
"Desainer harus mengangkat budaya daerah. Banyak muatan lokal yang bisa di-blend dengan busana muslim. Islam memang dari Timur Tengah, tapi kita harus punya karakter khas Indonesia," kata Taruna K Kusmayadi, Ketua Umum Pusat Asosiasi Perancang Pengusaha Mode Indonesia (APPMI) kepada okezone di sela fashion show "Pasaraya Wajah Mode in Ramadhan" di Pasaraya, Blok M, Jakarta Selatan, Selasa (9/8/2011).
 
Pendapat senada disampaikan Ian Adrian, salah seorang anggota APPMI DKI Jakarta. Menurutnya, inspirasi busana muslim sah-sah saja diambil dari Timur Tengah, tapi napasnya tetap Indonesia.
 
"Perkawinan antara tradisi Indonesia dan Mesir, misalnya, enggak apa-apa. Kita tidak menciptakan ke-Timur Tengah-an ke Indonesia, tapi menciptakan busana muslim yang ke-Indonesia-an di Indonesia," tuturnya pada kesempatan yang sama.
 
Inilah alasannya, kata Ian, busana lebaran rancangannya tidak hanya menyajikan busana muslim lengkap dengan kerudung. Ian dan beberapa desainer yang berpartisipasi dalam "Wajah Mode in Ramadhan" oleh Pasaraya turut memamerkan busana evening dan koktail.
 
"Muslim Indonesia memang mayoritas, tapi tidak semuanya berjilbab. Kita ingin kasih pilihan untuk mereka, bahwa misalnya, ada muslim di Eropa yang terbiasa memakai dress," tandasnya.
(tty) Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Kosmo Online - Dunia

sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Lelaki amuk tembak kekasih di rumah

Posted:

Lelaki amuk tembak kekasih di rumah

Lelaki amuk tembak kekasih di rumah


BEBERAPA anggota polis melakukan sekatan jalan raya dekat lokasi kejadian seorang lelaki mengamuk di Copley, Ohio kelmarin.


COPLEY, Ohio - Seorang lelaki menembak mati lapan orang termasuk kekasihnya sebelum dia mati ditembak oleh polis, kata pihak berkuasa.

Lapan orang termasuk lelaki yang mengamuk itu mati dalam kejadian tersebut.

Beberapa saksi memberitahu wartawan, sekurang-kurangnya seorang mangsa yang mati ialah kanak-kanak.

Polis tidak mengetahui motif kejadian dan tidak mendedahkan nama lelaki yang mengamuk tersebut termasuk umurnya.

Kejadian itu berlaku pada pukul 11 pagi waktu tempatan kelmarin di kawasan penduduk kelas pertengahan di sini.

Menurut Jabatan Polis, seorang lelaki berlari ke kawasan penduduk dan melepaskan tembakan menyebabkan polis dipanggil ke tempat kejadian.

Di sebuah rumah, lelaki itu menembak mati kekasihnya, berlari ke rumah jirannya dan menembak mati adik kekasihnya serta empat yang lain.

Menurut polis, lelaki itu kemudian mengejar dua orang dan menembak salah seorang daripada mereka.

Lelaki bersenjata itu kemudian pergi ke rumah ketiga dan menembak seorang lagi sebelum mati ditembak anggota polis. - AP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Tentera Gaddafi lancar serangan

Posted:

Tentera Gaddafi lancar serangan

Tentera Gaddafi lancar serangan

BENGHAZI - Para pemberontak Libya di bandar Zliten kini dikatakan mula mengalami kekurangan bekalan peluru.

Bagaimanapun, tentera pemimpin Muammar Gaddafi dilaporkan menguasai bandar Bir Ghanam awal semalam.

Sebelum ini terdapat laporan bahawa bandar berkenaan dikuasai para pemberontak.

Menurut seorang jurucakap pemberontak, Abdul Wahab Melitan, tentera yang setia kepada Gaddafi telah melancarkan serangan ke atas para pemberontak di kawasan Souk Telat di Zliten.

Dalam kejadian itu, tiga orang terbunuh dan 15 lagi cedera.

"Para pemberontak kekurangan peluru untuk mara dan kami tidak mahu berdepan dengan risiko kehilangan kawasan," kata Abdul Wahab.

Peperangan di Libya berlaku sejak Februari lalu melibatkan para pemberontak dengan tentera pimpinan Gaddafi.

Para pemberontak itu mahu Gaddafi berundur selepas berkuasa sejak tahun 1969.

Dalam peperangan itu, Pertubuhan Penjanjian Atlantik Utara (NATO) campur tangan bagi menguatkuasakan zon larangan terbang di Libya bagi mengenakan tekanan ke atas Gaddafi supaya meletakkan jawatan. - Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

160 orang ditangkap di utara London

Posted:

160 orang ditangkap di utara London

160 orang ditangkap di utara London


BEBERAPA anggota polis menyiasat lokasi beberapa buah kereta dibakar dalam rusuhan di Tottenham, utara London kelmarin.


LONDON - Polis Britain menangkap lebih 160 orang selepas kekacauan dan kecurian berleluasa di utara ibu kota Britain di sini sepanjang hujung minggu lalu.

Polis semalam menyatakan, beberapa kumpulan belia melarikan pelbagai barangan dari kedai-kedai di sini, menyerang anggota polis dan membakar sejumlah kenderaan.

Sekitar 35 anggota polis cedera dalam kekacauan yang berlaku susulan tunjuk perasaan di beberapa tempat di sini pada hujung minggu lalu.

Seorang komander polis, Christine Jones berkata, anggota-anggota polis terkejut melihat keganasan yang disasarkan terhadap mereka.

Keganasan tercetus di utara pinggir bandar ini, Tottenham pada malam Sabtu lepas susulan kemarahan masyarakat berhubung seorang lelaki yang mati ditembak polis.

Timbalan Datuk Bandar, Kit Malthouse menyalahkan keganasan yang berlaku pada Sabtu dan Ahad lalu itu disebabkan penglibatan sekumpulan penjenayah yang tamak dan bukannya berpunca daripada masalah sosial ekoran kelembapan pemulihan ekonomi Britain.

"Ini adalah disebabkan sebuah kumpulan kecil dalam komuniti kita di London yang mencari barang untuk mencuri," katanya.

Keganasan itu meletus selepas seorang lelaki berusia 29 tahun ditembak mati oleh polis semasa anggota-anggota pihak berkuasa cuba untuk menangkapnya di Tottenham pada Khamis lalu.

Sebuah agensi pemantau polis kini sedang melakukan siasatan mengenai kejadian itu.

Sementara itu, akhbar The Sun di Britain melaporkan bahawa kanak-kanak yang berusia tujuh tahun dan lapan tahun turut menyertai keganasan yang berlaku di utara London.

Seorang saksi, David Akinsanya, 46, berkata: "Saya melihat kanak-kanak berusia yang semuda sehingga tujuh atau lapan tahun berlari di jalanan dengan kepala mereka ditutup." - Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS