Jumaat, 11 November 2011

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Lima maut dalam gempa bumi di Ankara

Posted:

Lima maut dalam gempa bumi di Ankara

Lima maut dalam gempa bumi di Ankara

PASUKAN penyelamat mencari mangsa yang terselamat di sebalik runtuhan bangunan di Van, Turki semalam.


ANKARA – Gempa bumi berukuran 5.6 magnitud mengorbankan sekurang-kurangnya lima orang di timur Turki semalam, kurang tiga minggu selepas gempa bumi kuat mengorbankan lebih 600 orang di kawasan yang sama, jelas kenyataan rasmi kerajaan.

"Dua puluh orang ditemui masih hidup dan lima mati," kata Timbalan Perdana Menteri Turki, Besir Atalay selepas melawat tempat kejadian.

Lebih ramai mangsa dipercayai terperangkap di bawah runtuhan dan angkanya masih belum dapat dikenal pasti.

Gempa bumi itu berlaku pada waktu petang dengan berpusat di daerah Edremit, kira-kira 15 kilometer dari wilayah Van.

Sebanyak 25 bangunan termasuk dua hotel dan 22 bangunan kosong runtuh, kata Menteri Luar Turki, Ahmet Davutoglu.

Ini termasuklah sebuah hotel enam tingkat yang dihuni oleh wartawan dan anggota pasukan Bulan Sabit Merah Turki. Jumlah penghuni hotel bagaimanapun tidak diketahui.

Gempa itu nyata memberikan kesan panik terutama kepada penduduk baharu. Dua minggu lalu, Turki digegarkan dengan gempa bumi kuat berukuran 7.2 magnitud, sehingga mengorbankan lebih 600 orang dan 4,150 lagi cedera.

Dalam kejadian itu, Turki menerima bantuan daripada banyak negara termasuk Israel dan Armenia walaupun kedua-dua negara itu mempunyai hubungan dingin.

Turki kerap mengalami gegaran berikutan kedudukannya di beberapa garisan bahaya.

Pada 1999, dua gempa kuat berlaku di kawasan yang berpadatan tinggi dan kawasan perindustrian di barat laut Turki yang mengorbankan 20,000 orang.- AFP

Full content generated by Get Full RSS.

Berebut kahwin tarikh 11/11/11

Posted:

Berebut kahwin tarikh 11/11/11

Berebut kahwin tarikh 11/11/11


RAMAI pasangan di China memilih untuk berkahwin pada hari ini berikutan deretan nombor satu yang ada padanya dan dianggap bertuah.


SHANGHAI – Beribu-ribu pasangan di China akan melangsungkan perkahwinan hari ini kerana mereka menganggap 11/11/11 sebagai tarikh bertuah.

Akhbar Shanghai Morning Post melaporkan lebih 3,000 pasangan membuat tempahan untuk berkahwin di bandar raya ini.

Peluang untuk berkahwin pada tarikh yang mengandungi barisan angka 1 itu, kata akhbar berkenaan, cuma datang sekali dalam tempoh satu abad.

Keghairahan sama turut dilaporkan di bandar-bandar lain di China dengan lebih 400 pasangan menempah untuk berkahwin di bandar raya Wuhan, tengah China.

Di bandar Jinan, timur China pula lebih seratus pasangan merancang untuk berkahwin pada tarikh tersebut yang dianggap bertuah.

"Peluang untuk berkahwin pada hari ini yang memiliki tarikh 11/11/11 cuma datang sekali dalam seumur hidup," kata seorang pengantin lelaki, Wang Qiang.

"Saya dan pasangan saya tidak akan membiarkan peluang ini terlepas," tambahnya. – Agensi

Full content generated by Get Full RSS.

Guru berasmara dengan 11 pelajar

Posted:

Guru berasmara dengan 11 pelajar

Guru berasmara dengan 11 pelajar


CINDY CLIFTON


COVINGTON, Amerika Syarikat (AS) - Seorang guru wanita berusia 41 tahun dituduh mengadakan hubungan seks dengan 11 orang pelajarnya, lapor sebuah akhbar kelmarin.

Pihak pendakwa raya AS percaya guru berkenaan, Cindy Clifton akan dikenakan lebih banyak dakwaan berhubung jenayah terhadap pelajar bawah umur berbanding guru-guru lain di AS sejak sedekad lalu.

Dia kini berdepan 53 tuduhan yang membawa hukuman penjara lebih 60 tahun.

Polis berkata, Clifton menggunakan minuman keras untuk mengumpan remaja-remaja terbabit sebelum dia melakukan hubungan seks dengan mereka di kediamannya di sini, negeri Tennessee.

Clifton didakwa berasmara dengan 11 pelajar berlainan antara bulan April dan Julai tahun ini.

Menurut polis, kebanyakan pelajar terbabit merupakan rakan-rakan anak perempuannya.

Semua mangsa Clifton berusia antara 14 hingga 17 tahun dengan sebahagian mereka ialah pelajar di sekolah Crestview tempat guru berkenaan mengajar.

Polis di sini melancarkan satu siasatan pada Ogos lalu selepas pengetua sekolah berkenaan membuat aduan berhubung perilaku tidak bermoral membabitkan Clifton.

Selepas tiga bulan siasatan dilakukan, pihak berkuasa mengenakan 53 pertuduhan terhadap Clifton.

Peguamnya bagaimanapun menafikan semua tuduhan tersebut. Beliau menyatakan Clifton ialah seorang isteri yang setia, guru yang berdedikasi dan kerap menghadiri upacara keagamaan di gereja.

Clifton menangis apabila gambarnya dirakam semasa dalam tahanan polis.

Dia dibebaskan dengan ikat jamin AS$40,000 (RM126,100) tetapi diperintahkan supaya hadir di mahkamah semalam untuk berdepan 53 dakwaan terhadapnya termasuk jenayah rogol dan memberikan alkohol kepada remaja bawah umur.

Pada minggu lalu, seorang guru wanita berusia 33 tahun di negeri Ohio, Stacy Schuler dipenjara selama empat tahun selepas dia didapati bersalah melakukan hubungan seks dengan lima pelajarnya.

Dia didapati bersalah atas 16 tuduhan jenayah seks selepas seorang juri di Cincinnati menolak alasan tertuduh bahawa dia kurang siuman. - Agensi

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan