Khamis, 3 Mac 2011

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Golkar, PKS sedia jadi pembangkang

Posted:

Golkar, PKS sedia jadi pembangkang

Golkar, PKS sedia jadi pembangkang

Daripada SAHARUDIN MUSTHAFA
saharudin.musthafa@utusan.com.my

JAKARTA 3 Mac – Kemelut kepimpinan Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudhoyono semakin meruncing apabila dua parti politik utama yang menganggotai Sekretariat Gabungan pimpinan Susilo menyatakan kesediaan untuk keluar dari gabungan itu.

Kedua-dua parti berkenaan ialah Parti Golongan Karyawan (Golkar) dan Parti Keadilan Sejahtera (PKS) yang menyatakan kesediaan mereka untuk beralih menjadi parti pembangkang.

Menurut Naib Ketua Dewan Perwakilan Rakyat (DPR) dari Parti Golkar, Priyo Budi Santoso, parti berkenaan sudah bersiap sedia untuk berada di luar pemerintahan Susilo.

"Golkar sudah siap sedia berada di dalam atau di luar pemerintahan. Saya pastikan Golkar akan melakukan tugas yang baik dengan cara kami. Jangan pandang remeh keupayaan kami," kata Priyo.

Beliau turut menegaskan, berada di dalam gabungan pemerintahan Susilo atau tidak, hal itu bergantung pada keputusan Presiden.

"Bagaimanapun, kami tidak ada rancangan untuk mengubah sikap kritikal kami untuk menyatakan pendirian dan mengikut semua keinginan pemerintah," tegas beliau lagi.

Sementara itu, Setiausaha Agung PKS, Anis Matta pula menegaskan, PKS tidak ada sebarang masalah untuk beralih arah kerana parti itu berpengalaman sebagai pembangkang pada era pemerintahan Presiden Megawati Soekarnoputri.

"Kalau PKS dikeluarkan dari parti gabungan, secara automatik PKS akan menjadi parti pembangkang," ujar Anis lago.

Menurut Anis, rancangan untuk menilai semula kerjasama permuafakatan oleh Susilo merupakan provokasi berlebihan oleh Parti Demokrat yang dipimpin Presiden.

"Parti Demokrat sudah mempengaruhi Susilo secara berlebih-lebihan sedangkan mereka (Demokrat) yang gagal mengelolakan gabungan itu," kata beliau seperti dilaporkan akhbar Kompas hari ini. – Utusan

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Susilo mungkin rombak Kabinet Indonesia

Posted:

Susilo mungkin rombak Kabinet Indonesia

Susilo mungkin rombak Kabinet Indonesia

JAKARTA 3 Mac - Bayangan terhadap rombakan kabinet Indonesia semakin jelas kelihatan selepas Presiden Susilo Bambang Yudhoyono mengadakan pertemuan dengan ketua-ketua parti politik yang menganggotai Sekretariat Gabungan kepimpinannya di sini semalam.

Pemerhati politik dan akhbar-akhbar utama Indonesia meramalkan Susilo akan merombak kabinetnya pada bila-bila masa saja pada bulan ini.

Semalam, beliau bertemu dengan pemimpin parti-parti politik yang bergabung dengannya dalam kerajaan kecuali Parti Golongan Karyawan (Golkar) dan Parti Keadilan Sejahtera (PKS) yang dilihat seperti menentang kerajaan.

Pada pertemuan tertutup selama lebih dua jam di Wisma Negara semalam, Susilo turut meminta pandangan daripada semua pemimpin parti politik yang bergabung dalam kepimpinannya berhubung semangat permuafakatan dalam Gabungan Sekretariat yang semakin longgar.

Pegawai khas politik Susilo, Daniel Sparringa berkata, seandainya berlaku rombakan kabinet, Presiden pastinya akan mengambil kira semangat permuafakatan parti-parti politik dalam gabungan kepimpinan serta kualiti anggota kabinet yang mengetuai sesebuah kementerian.

"Kesemua menteri yang mewakili sesebuah parti politik dalam gabungan sudah dimaklumkan mengenai situasi yang semakin kompleks agar mereka peka," kata Daniel seperti dilaporkan akhbar The Jakarta Post.

Rombakan kabinet Susilo juga dijangka diadakan bulan ini selepas Presiden Indonesia itu menerima surat jawapan daripada ketua-ketua parti politik mengenai komitmen mereka dalam gabungan yang diasaskan untuk mendukung aspirasi kepimpinan beliau dan Naib Presiden, Boediono.

"Saya juga tidak terkejut seandainya Susilo menyampaikan mesej yang penting dalam surat yang dikirim kepada ketua-ketua parti," kata Daniel lagi.

The Jakarta Post turut melaporkan, Presiden Susilo berhasrat untuk melucutkan keanggotaan PKS dalam gabungan itu dan jawatan menteri yang disandang wakil PKS akan ditawarkan kepada parti lain.

Ketika ini, PKS mempunyai empat jawatan dalam kabinet Susilo iaitu Kementerian Komunikasi dan Informasi, Kementerian Pertanian, Kementerian Kajian dan Teknologi serta Kementerian Sosial.

Selasa lalu, Presiden Indonesia itu menegaskan, parti-parti politik yang tidak mendukung aspirasi kepimpinan beliau dan Naib Presiden, Boediono boleh memilih untuk keluar daripada terus menganggotai Sekretariat Gabungan kepimpinan kerajaan.

Menjelaskan mengenai pertemuan tertutup itu, Pengerusi Parti Demokrat, Annas Urbaningrum mengesahkan, tidak semua pemimpin parti politik yang menganggotai gabungan kepimpinan Susilo menghadiri pertemuan yang membincangkan mengenai masa depan majlis permuafakatan itu.

Ketika ini, enam parti yang bergabung dalam Sekretariat Gabungan ialah parti Demokrat (pimpinan Susilo), Golkar, PKS, Parti Amanat Nasional (PAN), Parti Kebangkitan Bangsa (PKB) dan Parti Persatuan Pembangunan (PPP).

Keenam-enam parti berkenaan menguasai 423 kerusi di Dewan Perwakilan Rakyat (DPR). Golkar dan PKS sering tidak sependapat dengan anggota permuafakatan setiap kali keputusan dibuat di DPR. - Utusan

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan