Isnin, 14 Februari 2011

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Presiden Yemen tangguh lawatan

Posted:

Presiden Yemen tangguh lawatan

Presiden Yemen tangguh lawatan

SANAA 14 Feb. - Presiden Yemen yang berhadapan tekanan daripada penunjuk perasaan supaya meletakkan jawatan menangguhkan lawatannya ke Amerika Syarikat (AS) selepas pembangkang bersetuju menyambung semula rundingan dengan kerajaan, semalam.

Menurut pejabat Presiden yang dipetik oleh agensi berita kerajaan, Saba, Presiden Ali Abdullah Saleh (gambar) memutuskan untuk menangguhkan lawatan ke AS yang dijadual pada hujung Februari ini ekoran perkembangan terbaru di rantau ini.

Bagaimanapun, kedua-dua negara itu akan menetapkan tarikh lawatan baru, tambah kenyataan itu.

Pembangkang Yemen bersetuju menyambung semula rundingan yang digantung sejak Oktober lalu dengan kerajaan selepas rejim pemerintah berhadapan dengan tekanan yang semakin meningkat daripada penunjuk perasaan bagi menuntut peletakan jawatan Ali Abdullah Saleh.

Common Forum, perikatan kumpulan pembangkang Parlimen, 'bersedia untuk menandatangani rangka perjanjian' pada minggu ini dalam usaha menyambung semula dialog kebangsaan, menurut kenyataan yang diterima oleh AFP itu.

Draf perjanjian itu meminta pembentukan kerajaan perpaduan dan mengadakan dialog berhubung penyokong pemisahan Pergerakan Selatan, pemberontakan Syiah di utara Yemen dan anggota pembangkang yang hidup dalam buangan.

"Rundingan akan disambung semula pada peringkat ia digantung pada 31 Oktober lalu," kata Common Forum yang dianggotai oleh al-Islam yang merupakan pembangkang Islam terbesar di Yemen, Parti Sosialis Yemen dan beberapa parti kecil lain.

Sementara itu, beribu-ribu pelajar dan peguam yang mendesak perletakan Ali Abdullah Saleh hari ini bertempur dengan polis anti-keganasan bersenjatakan belantan serta pasukan keselamatan yang menggunakan dawai berduri bagi memaksa kumpulan itu meninggalkan bahagian tengah ibu negara Yemen ini.

Seorang wartawan AFP berkata, lebih 3,000 penunjuk perasaan berarak dari Sanaa University menuju ke Dataran Al-Tahrir bagi mendesak pengunduran Presidennya.

Jalan-jalan di sekitar dataran itu bergema dengan laungan 'Selepas mubarak, Ali', merujuk kepada penyingkiran Presiden Mesir, Hosni Mubarak selepas tunjuk perasaan selama 18 hari yang dilancarkan oleh beribu-ribu penduduk Mesir di Dataran Tahrir. - AFP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Protes kali kedua di Algeria

Posted:

Protes kali kedua di Algeria

Protes kali kedua di Algeria

ALGIERS 14 Feb. – Pemimpin- pemimpin pembangkang Algeria yang dirangsang oleh kejayaan tunjuk perasaan di Tunisia dan Mesir mengumumkan akan menganjurkan perarakan protes kedua di Algiers Jumaat ini, tanpa mengendahkan pengharaman penganjuran demonstrasi di negara ini.

Koordinator Kebangsaan bagi Perubahan dan Demokrasi (CNCD), gabungan parti pembangkang, kumpulan hak asasi dan kesatuan tidak rasmi mengumumkan perarakan protes baru itu selepas pemimpin-pemimpin mereka mengadakan pertemuan, semalam.

Ia akan bermula di Dataran 1 Mei iaitu tempat di mana berlakunya tunjuk perasaan kelmarin, menurut Presiden Liga bagi Mempertahankan Hak Manusia (LADDH), Moustepha Bouchachi yang juga sebahagian daripada CNCD.

Sabtu lalu, hampir 30,000 polis menghalang perarakan protes yang disertai kira-kira 2,000 orang dari Dataran 1 Mei ke Dataran Syuhada sejauh empat kilometer.

Semalam, jurucakap CNDC, Khalil Moumene mengutuk apa yang disifatkannya sebagai tindakan kejam pasukan keselamatan dan penahanan aktivis pembangkang.

Sementara itu, Amerika Syarikat (AS) dan Jerman menggesa supaya pihak berkuasa Algeria tidak bertindak keterlaluan, sehari selepas operasi keselamatan besar-besaran menghalang 2,000 penunjuk perasaan berhimpun di Algiers.

"Kami memandang serius tunjuk perasaan yang berlaku di Algeria dan menggesa pasukan keselamatan tidak bertindak keras," kata jurucakap Jabatan Negara AS, Philip Crowley dalam satu kenyataan.

Menteri Luar Jerman, Guido Westerwelle pula memberitahu televisyen ARD mereka mengecam sebarang tindakan ganas ke atas penunjuk perasaan yang hanya mahukan kebebasan dan menuntut hak mereka.

CNCD mahu rejim Presiden Abdelaziz Bouteflika meletak jawatan dengan segera ekoran meningkatnya kadar pengangguran dan peningkatan kos hidup, alasan sama yang dibawa di Tunisia dan Mesir. – AFP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan