Isnin, 28 Februari 2011

Harian Metro: Global

Harian Metro: Global


Rakyat tawan telaga minyak

Posted: 27 Feb 2011 09:48 AM PST

TRIPOLI: Penunjuk perasaan dilaporkan menguasai telaga minyak Libya ketika beribu-ribu yang lain berarak ke ibu negara bagi menuntut Muammar Gaddafi disingkirkan.

Menurut akhbar al-Youm semalam, telaga minyak itu bukan lagi di bawah kawalan rejim Gaddafi.


Kelmarin, penunjuk perasaan di timur Libya mendakwa, kebanyakan telaga minyak di bandar Ras Lanuf dan Brega kini berada dalam penguasaan rakyat.

Laporan menyatakan, tentera yang berpaling tadah turut membantu mengawal kawasan berkenaan.


Jurutera petroleum syarikat Agico - yang dimiliki kerajaan Libya - Abdessalam Najib, berkata hampir semua telaga minyak di bandar itu kini berada dalam kawalan orang awam dan kerajaan tidak berdaya berbuat apa-apa.


Sumber industri petroleum di luar negara pula berkata, penghantaran minyak mentah dari Libya - negara pengeksport ke-12 terbesar di dunia - hampir terhenti sama sekali.

Katanya, faktor keselamatan dan kekurangan pekerja di pelabuhan menyumbang kepada keadaan itu.


Sementara itu, ahli Majlis Bandar Raya Benghazi berkata, orang ramai melantik seorang bekas Menteri Keadilan bagi mengetuai sebuah wilayah yang dikuasai mereka.

Menurut Fathi Baja, penentang Gaddafi menamakan Mustafa Abdel-Jalil sebagai pemimpin wilayah berkenaan.


"Mustafa dilantik jawatankuasa yang mentadbir sebuah bandar di timur Libya yang kini dikuasai penentang Gaddafi," katanya.


Kelmarin, Duta Libya ke Amerika Syarikat berkata, penentang Gaddafi bersatu menyokong usaha membentuk kerajaan alternatif diketuai Mustafa. Bagaimanapun, setakat ini tidak dapat dipastikan sejauh mana sokongan diterima pentadbiran di wilayah berkenaan.


Selepas kebangkitan rakyat menentang rejim Gaddafi bermula di Benghazi pada 15 Februari lalu, sebahagian besar wilayah timur Libya kini jatuh ke tangan pemberontak. - AP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Jururawat peribadi tinggalkan Gaddafi

Posted: 27 Feb 2011 09:46 AM PST

KIEV: Seorang lagi orang kanan Muammar Gaddafi menjauhkan dirinya daripada pemimpin Libya itu.

Seorang jururawat peribadi warga Ukraine, Halyna Kolotnytska, 38, menyatakan akan pulang ke negara asalnya sebagai bantahan terhadap Gaddafi.


Halyna (gambar) menyertai pelbagai pihak, termasuk pegawai kanan kerajaan, diplomat dan juruterbang tentera yang enggan bersubahat dengan Gaddafi.

Menurut sumber, Gaddafi, 68, sangat rapat dengan Halyna. Selain Halyna, Gaddafi dijaga tiga jururawat lain dari Ukraine. - AP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan