Sabtu, 6 April 2013

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Mandela keluar hospital selepas 10 hari dirawat

Posted: 06 Apr 2013 10:00 AM PDT

JOHANNESBURG 7 April - Bekas Presiden Afrika Selatan, Nelson Mandela dilaporkan keluar dari hospital selepas 10 hari menerima rawatan ekoran penyakit Pneumonia yang dialaminya.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan dari pejabat Presiden Jacob Zuma berkata, bekas pemimpin yang berusia 94 tahun itu dibenarkan keluar selepas keadaannya bertambah baik.

Mandela dimasukkan ke wad pada minggu lalu untuk kali ketiga dalam tempoh empat bulan.

Sebelum ini, doktor telah memberi rawatan dan bertindak mengeringkan cecair yang dikesan berada di dalam paru-paru bekas pemimpin itu. - REUTERS

Dua bandar di China tutup pasaran ayam akibat H7N9

Posted: 06 Apr 2013 09:58 AM PDT

BEIJING 7 April - Dua bandar utama di negara ini bertindak menutup pasaran ayam dan memusnahkan binatang tersebut semalam.

Penutupan itu dibuat berikutan penambahan bilangan kes sebanyak 16 kes di timur negara ini selepas disahkan berlaku penyebaran akibat virus selesema burung H7N9.

Pihak berkuasa di Nanjing dan dan Hangzhou menutup semua penjualan ternakan dan mengharamkan kemasukan ayam ke dalam bandar itu, berikutan langkah-langkah keselamatan.

Pegawai kesihatan di Hangzhou mengesahkan bahawa burung puyuh dijual di pasaran bandar ini membawa virus berkenaan. - DPA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan