Isnin, 10 Januari 2011

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


77 maut nahas pesawat

Posted:

77 maut nahas pesawat

77 maut nahas pesawat


Pasukan bomba dan persatuan bulan sabit merah membantu menyelamatkan mangsa nahas pesawat Boeing 727 yang terhempas di barat laut bandar Orumiyeh di barat wilayah Azerbaijan dekat Iran, kelmarin. - AFP


TEHERAN 10 Jan. - Sekurang-kurangnya 77 orang terbunuh dan 35 lagi cedera apabila pesawat Boeing 727 milik Iran terhempas dalam cuaca buruk di barat laut negara ini, lewat semalam.

Ketua Bulan Sabit Merah Iran, Mahmoud Mozafar berkata, kebanyakan mangsa yang cedera berada dalam keadaan kritikal.

Katanya, seramai 106 orang iaitu 12 anak kapal dan 94 penumpang berada di dalam pesawat milik Iran Air itu ketika nahas berlaku.

Seorang lagi pegawai Bulan Sabit Merah, Heidar Heidari memberitahu agensi berita IRNA, angka kematian dijangka meningkat.

Ahli keluarga mangsa nahas berkumpul di lapangan terbang Mehrabad, Teheran untuk mendapatkan maklumat daripada pihak berkuasa.

Beberapa pegawai berkata, nahas berlaku sejurus sebelum pesawat itu mendarat di lapangan terbang di bandar Urumiyeh, yang terletak kira-kira 1,000 kilometer ke barat laut Teheran di kawasan pergunungan berhampiran sempadan Turki.

Seorang pegawai berkata, seramai 50 orang terselamat dan operasi menyelamat terhalang ekoran salji dan kabus tebal.

Menurut Mahmoud kepada televisyen kerajaan, pesawat itu berkecai kepada beberapa bahagian, tetapi tidak meletup.

Shahrokh Nioushabadi, jurucakap penerbangan kebangsaan Iran, Air Iran, memberitahu agensi berita separuh kerajaan, Mehr bahawa dua kanak-kanak adalah antara penumpang pesawat itu.

Menurut televisyen milik kerajaan, pesawat Iran Air itu dalam penerbangan dari Teheran ke Urumiye ketika nahas berlaku. - Reuters

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Pemuda AS didakwa tuduhan membunuh

Posted:

Pemuda AS didakwa tuduhan membunuh

Pemuda AS didakwa tuduhan membunuh

TUCSON 10 Jan. - Kerajaan Amerika Syarikat (AS) semalam memfailkan lima tuduhan, termasuk tuduhan membunuh ke atas seorang pemuda, Jared Lee Loughner berhubung insiden tembakan di negeri Arizona yang turut mencederakan seorang anggota Kongres AS.

Doktor dalam pada itu melahirkan rasa optimis anggota Kongres AS, Gabrielle Giffords yang ditembak di kepala dalam kejadian kelmarin akan pulih.

Loughner, 22, melepaskan tembakan ke arah Giffords dan 19 orang lain, termasuk enam yang terbunuh, di sini kelmarin, dalam insiden yang menghangatkan perbahasan mengenai retorik politik yang keterlaluan di AS, berikutan kempen sengit pada pilihan raya Kongres pada November lepas.

Kerajaan AS mendakwa Loughner atas dua tuduhan membunuh, satu tuduhan percubaan membunuh seorang anggota Kongres dan dua lagi tuduhan percubaan membunuh.

Pendakwa raya berkata, tuduhan lain boleh difailkan kemudian.

Loughner dijadual dihadapkan ke mahkamah di Phoenix pada 2 petang ini (1 pagi esok waktu Malaysia), kata Jabatan Kehakiman, sementara laporan media menyebut mengenai seorang pemuda bermasalah yang disingkirkan dari sebuah kolej komuniti kerana mengganggu pelajar lain.

Dalam kertas pertuduhan, penyiasat berkata, mereka menemui satu sampul surat di rumah pemuda itu dengan ungkapan yang ditulis tangan 'aku merancang terlebih dahulu' dan 'pembunuhan aku' berserta nama 'Giffords' dan apa yang dipercayai tandatangan Loughner.

Suspek melepaskan tembakan pistol dari jarak dekat semasa ahli Dewan Perwakilan Parti Demokrat itu menghadiri satu perhimpunan politik di kawasan tempat letak kereta di sebuah pasar raya di sini.

Giffords, 40, dalam keadaan kritikal tetapi mampu mengikut arahan mudah seperti menunjukkan dua jari apabila diminta, kata doktor di Universiti Medical Center, Tucson. - Reuters

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan