Rabu, 7 Mac 2012

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Jenazah Osama Laden dibakar?

Posted:

Jenazah Osama Laden dibakar?

LONDON 7 Mac - Jenazah bekas ketua rangkaian al-Qaeda, Osama bin Laden tidak dikebumikan di laut seperti yang didakwa oleh Amerika Syarikat (AS), tetapi mayatnya diterbangkan ke AS untuk dibakar di satu lokasi rahsia.

Beberapa e-mel yang didakwa diperoleh oleh kumpulan penggodam komputer, Anonymous mempertikaikan kenyataan rasmi White House mengenai tempat persemadian terakhir Osama.

E-mel tersebut dipercayai sebahagian daripada 2.7 juta e-mel yang dibocorkan oleh Anonymous daripada firma analisis perisikan Stratfor dan dikongsi bersama dengan WikiLeaks.

Stratfor menyifatkan penggodam sebagai 'pencuri' dan memberi amaran sesetengah e-mel itu mungkin dipalsukan atau dipinda.

Menurut e-mel tersebut, Osama ditembak mati semasa serbuan komando SEAL tentera laut AS di rumah persembunyiannya di Abbottabad, Pakistan pada Mei 2001 dan mayatnya diterbangkan ke AS untuk dibakar.

...

Sila dapatkan naskhah Utusan Malaysia hari ini atau ikuti Utusan Online selepas 6 petang untuk artikel penuh.

Syria gempur wilayah Idlib pula

Posted:

Syria gempur wilayah Idlib pula


Seorang lelaki membawa roket pelancar di kawasan kediaman al-Hamidiya di bandar Homs, pada 25 Februari lalu. - AFP


BEIRUT 7 Mac - Kereta kebal dan kenderaan membawa anggota tentera kerajaan menuju ke wilayah Idlib di barat Laut Syria, hari ini bagi menggempur bandar itu, selepas tentera kerajaan berjaya menawan daerah Baba Amr di bandar Homs pada Khamis lalu.

Menurut Majlis Kebangsaan Syria (SNC), perikatan utama pembangkang di negara ini, sebanyak 42 kereta kebal dan 131 kenderaan pengangkut tentera meninggalkan Latakia di bandar Saraqeb.

Sementara itu, beberapa anggota pemberontak terbunuh dalam pengeboman tentera kerajaan di Maaret al-Numan hari ini, satu lagi bandar di wilayah Idlib.

SNC menggesa masyarakat antarabangsa, Liga Arab dan badan bukan kerajaan antarabangsa 'bertindak segera bagi mengelak pembunuhan beramai-ramai di Baba Amr berulang di Idlib.

...

Sila dapatkan naskhah Utusan Malaysia hari ini atau ikuti Utusan Online selepas 6 petang untuk artikel penuh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan