Khamis, 25 Ogos 2011

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Hampir kuasai seluruh Tripoli

Posted:

Hampir kuasai seluruh Tripoli

Hampir kuasai seluruh Tripoli


TENTERA pemberontak mengambil gambar di atas sofa arca ikan duyung dengan wajah menyerupai Aisha Gaddafi di kediamannya di Tripoli, Libya, semalam. - AP


TRIPOLI 25 Ogos - Pemberontak Libya hari ini meneruskan kemaraan untuk menguasai keseluruhan Tripoli bagi menghapuskan saki-baki tentera yang setia kepada Muammar Gaddafi dan memaksa pemimpin Libya itu keluar daripada lokasi persembunyiannya sama ada hidup atau mati.

Mengetuai kumpulan pemberontak adalah askar berpengalaman dari pasukan penggempur bandar Misrata yang membantu serangan hujung minggu lalu di ibu negara Libya ini, sekali gus menawan kubu kuat Gaddafi, Bab al-Aziziya kelmarin.

Komander pemberontak berkata, ketika mereka hampir menguasai keseluruhan Tfripoli, lokasi-lokasi panas di sekitar bandar masih menyaksikan kehadiran penembak tepat, letupan roket serta senjata berat yang mengancam nyawa.

Pemberontak juga berkeras untuk terus memburu Gaddafi supaya mereka boleh mengisytiharkan kejayaan operasi yang dimulakan enam bulan lalu, tetapi dipatahkan tentera rejim sebelum dibantu bedilan udara Pakatan Perjanjian Atlantik Utara (NATO).

Pemimpin pemberontak berkata, mereka mahu Gaddafi dibicarakan di Libya walaupun beliau berdepan dakwaan jenayah menentang kemanusiaan bersama-sama anaknya, Saif al-Islam dan ketua risikan Abdullah al-Senussi di Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC).

Majlis Peralihan Kebangsaan (NTC) semalam menawarkan AS$1.7 juta (RM5.1 juta) ganjaran bagi mana-mana pihak yang berjaya menangkap Gaddafi sama ada hidup atau mati.

Sementara itu, usaha diplomatik mula dilancarkan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan di Qatar oleh penyokong-penyokong antikerajaan bagi menyalurkan berbilion dolar aset Libya kepada pemberontak.

Washington berkata, bekalan senjata pemusnah besar-besaran Libya kini telah disekat dan ia yakin NTC akan membentuk kerajaan selepas menguasai keseluruhan Tripoli.

Dalam perkembangan berkaitan, Menteri Pertahanan Britain, Liam Fox hari ini mengesahkan NATO turut menyediakan bantuan risikan, tinjauan dan kelengkapan kepada pemberontak bagi memburu Gaddafi. - AFP

30 tentera Gaddafi ditemui mati bergelimpangan di Tripoli

Posted:

30 tentera Gaddafi ditemui mati bergelimpangan di Tripoli

30 tentera Gaddafi ditemui mati bergelimpangan di Tripoli

TRIPOLI 25 Ogos - Lebih 30 orang dipercayai tentera setia kepada Muammar Gaddafi dibunuh di kem tentera di tengah Tripoli dan sekurang-kurangnya dua orang diikat dengan tali plastik, menunjukkan mereka telah 'dihukum mati' semasa ditawan.

Wartawan Reuters melaporkan terdapat 30 mayat yang dipenuhi kesan tembakan ditemui di kawasan yang menyaksikan pertempuran sengit antara tentera Gaddafi dengan pemberontak.

Lima daripada mayat ditemui di padang hospital, dan seorang daripadanya di dalam ambulans dengan lengannya masih terdapat jarum menyalurkan cecair.

Khemah tentera itu berselerak dengan barang-barang menyokong Gaddafi seperti topi, gambar dan bendera hijau.

Terdapat mayat yang terbujur itu memakai baju tentera manakala yang lain berpakaian awam. Terdapat juga warga Afrika yang dipercayai askar upahan dari negara jiran.

Dua daripada mayat itu hangus tanpa boleh dikenali.

Insiden tersebut berlaku di sebuah bulatan trafik di Tripoli yang telah menjadi kubu tentera yang setia kepada Gaddafi.

Khemah tersebut dipenuhi makanan yang berselerak dan kotak-kotak senjata. Selimut telah digunakan bagi menutup mayat dan bulatan trafik dipenuhi bangkai kenderaan yang musnah. - REUTERS

Tiada ulasan:

Catat Ulasan