Khamis, 25 Ogos 2011

Berita Harian: Dunia

Berita Harian: Dunia


Amerika terus curiga penduduk Islam

Posted: 25 Aug 2011 12:43 PM PDT

Dunia

TONGKAT diletak dekat bilik pameran Dialog in the Dark di South Street Seaport, New York. Pengunjung dikehendaki menggunakan tongkat itu kerana perlu bergerak dalam keadaan gelap di ruang pameran supaya lebih memahami masalah golongan tanpa penglihatan.

TONGKAT diletak dekat bilik pameran Dialog in the Dark di South Street Seaport, New York. Pengunjung dikehendaki menggunakan tongkat itu kerana perlu bergerak dalam keadaan gelap di ruang pameran supaya lebih memahami masalah golongan tanpa penglihatan.

CIA didakwa bantu polis New York buat intipan di masjid, pantau kegiatan masyarakat

NEW YORK: Organisasi pembebasan hak asasi Muslim Amerika Syarikat kelmarin menggesa siasatan persekutuan dan sesi keterangan di Senat terhadap laporan menunjukkan Agensi Perisikan Pusat (CIA) membantu Jabatan Polis New York (NYPD) mengumpul maklumat perisikan di masjid dan kawasan etnik minoriti.

Majlis Hubungan American-Islamic (CAIR) mengesyaki wujudnya kerjasama antara polis dan CIA dalam mengumpul maklumat perisikan yang melanggar Perlembagaan Amerika, Akta Hak Persendirian 1974 dan arahan presiden melarang CIA mengintip rakyat Amerika, kata peguam CAIR, Gadeir Abbas. "Memang wajar sesi memberi keterangan diadakan dalam hal ini," kata Gadeir yang meminta Jawatankuasa Perisikan Senat menilai sebahagian operasi pengawasan CIA.

Laporan Associated Press (AP) mendedahkan, pegawai NYPD menyamar ketika dihantar ke kawasan penduduk minoriti untuk memantau kedai buku, bar, kafe dan kelab malam serta polis menggunakan pemberi maklumat yang dikenali sebagai 'kaki ampu' masjid untuk mengawasi khutbah.

"NYPD dianggap jauh melangkaui batas tugas dan menyasarkan komuniti etnik dengan cara ini ia akan melanggar peraturan kebebasan awam jika dilakukan oleh kerajaan persekutuan," kata AP yang menjelaskan kerjasama antara CIA dan NYPD sebagai belum pernah terjadi sebelum ini.

Jurucakap polis pula berkata: "Kami tidak mahu minta maaf kerana teknik agresif yang dilakukan sejak serangan 11 September 2001." Katanya, teknik berkenaan membantu menggagalkan 13 rancangan pengganas di bandar itu.
"Ia (laporan AP) menunjukkan kami melakukan apa saja yang munasabah untuk menghentikan pengganas daripada membunuh lebih ramai penduduk New York," kata Timbalan Pe suruhjaya NYPD, Paul Browne menerusi e-melnya. – Reuters


Apple diramal hadapi era suram tanpa Steve Jobs

Posted: 25 Aug 2011 12:39 PM PDT

Dunia

STEVE JOBS menunjukkan iPad baru ketika mengumumkan produk itu di San Francisco, Januari lalu.

STEVE JOBS menunjukkan iPad baru ketika mengumumkan produk itu di San Francisco, Januari lalu.

Peneraju iPhone, iPad letak jawatan, Tim Cook ambil alih

SAN FRANCISCO: Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Apple, Steve Jobs, meletakkan jawatan itu semalam atas alasan beliau tidak lagi mampu meneruskan tugas tetapi akan terus terbabit dalam mengemudi syarikat, salah sebuah firma teknologi paling berpengaruh dunia.

Tetapi, Trip Chowdhry, penganalisis firma Global Equities Research, menyifatkan pendirian Jobs yang benar-benar memastikan produk dikeluarkan bermutu adalah faktor memisahkan Apple daripada syarikat lain.

Apple adalah Steve Jobs, Steve Jobs adalah Apple. - Trip Chowdhry, Penganalisis firma Global Equities Research

Katanya, operasi pengeluaran Apple tidak akan terjejas buat beberapa tahun akan datang tetapi syarikat itu akan mengalami masalah menghasilkan produk pada masa depan.

"Apple adalah Steve Jobs, Steve Jobs adalah Apple, dan Steve Jobs mewakili inovasi. Anda boleh ajar bagaimana untuk jadi berkesan, upah perunding untuk lakukannya tetapi hanya tuhan mencipta inovasi. Apple tanpa Steve Jobs tidak memberi apa-apa makna," kata Chowdhry.

Tindakannya dipercayai berpunca daripada masalah kesihatan yang belum diketahui selepas beliau mengambil cuti bagi tempoh yang tidak dinyatakan sejak Januari lalu. Ketua Pegawai Operasi (COO) Apple, Tim Cook, dinamakan sebagai CEO.

Dalam suratnya kepada lembaga pengarah syarikat dan 'masyarakat Apple,' Jobs berkata: "Saya selalu berkata, saya akan beritahu jika saya tidak lagi mampu memenuhi tugas dan harapan sebagai CEO Apple. Malang sekali, detiknya sudah tiba."
Syarikat itu berkata, Jobs memaklumkan peletakan jawatannya dan menyarankan Cook sebagai pengganti dan peneraju utama.
Apple berkata, Jobs dilantik sebagai pengerusi lembaga pengarah dan Cook salah seorang ahlinya.

Pelabur Apple sudah lama bimbang dengan kesihatan Jobs yang dianggap sebagai 'tukang tilik industri' kerana seolah-olah tahu apa yang diperlukan pengguna lebih awal daripada orang lain.

Selepas pengumuman itu, nilai saham Apple jatuh 5.4 peratus dalam urus niaga selepas waktu pejabat.

Pengarang Urusan berita online The Mac Observer, Jeff Gamet, berkata peletakan jawatan Jobs lebih bersifat sentimental dan menjangka ia tidak akan menjejaskan Apple.

"Apa yang dilakukan oleh Apple ialah mengesahkannya dan sekarang Tim mengendalikan hala tuju Apple dan Steve masih terbabit memastikan produk dikeluarkan memenuhi taraf Apple.

"Saya jangka meskipun ramai ketika ini bersedih atau takut kerana Steve tidak lagi menjadi CEO, pada akhirnya semuanya kembali seperti biasa," kata Gamet. – AP


Tiada ulasan:

Catat Ulasan