Jumaat, 3 Jun 2011

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Presiden Yemen cedera diserang

Posted:

Presiden Yemen cedera diserang

Presiden Yemen cedera diserang


Ali Abdullah Saleh


SANAA , Yemen 3 Jun — Presiden Yemen cedera ringan manakala, empat pegawai lain cedera apabila pemberontak menyerang Istana Presiden dengan roket, hari ini, kata seorang pegawai.

Ini merupakan kali pertama kumpulan pemberontak menyerang Istana Presiden Ali Abdullah Saleh selepas tercetus pertempuran sengit hampir dua minggu antara pemberontak dengan tentera kerajaan di ibu negara ini.

Menurut pegawai itu, roket itu mengenai istana Presiden ketika para pegawai sedang menunaikan solat Jumaat di sebuah masjid di dalam kawasan istana.

Katanya, Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, Speaker Parliamen dan pengawal keselamatan Presiden turut cedera dalam serangan itu.

Saleh mengalami cedera ringan, manakala timbalan perdana menteri dan pengawal keselamatan Presiden cedera parah. – Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Adik Thaksin bakal PM Thailand

Posted:

Adik Thaksin bakal PM Thailand

Adik Thaksin bakal PM Thailand


Yingluck (dua dari kiri) bergambar bersama-sama wanita Islam Thai ketika mengadakan kempen di sebuah masjid di Bangkok, semalam. - AFP


BANGKOK 3 Jun - Ketua Parti Pheu Thai, Yongyuth Wichaidit hari ini mengesahkan Yingluck Shinawatra, adik bekas Perdana Menteri Thaksin Shinawatra bakal menjawat jawatan Perdana Menteri jika parti mereka menang pada pilihan raya umum negara ini kelak.

Yingluck kini berada di kedudukan pertama dalam senarai untuk Parti Pheu Thai untuk menjawat jawatan itu jika part itu menang, manakala Yongyuth pula di kedudukan kedua.

Namun, Yongyuth berkata, beliau tidak tidak akan menerima jawatan itu jika partinya menang.

Ketika temu bual eksklusif bersama The Nation hari ini, Yongyuth yang merupakan seorang daripada pembantu paling dipercayai Thaksin, menafikan akan menjadi satu lagi calon Perdana Menteri jika Yingluck tidak boleh menjawat jawatan itu.

"Jika kami membiarkan orang lain selain Yingluck menjadi Perdana Menteri, ia sama seperti menipu rakyat," katanya merujuk kepada kempen parti yang mempromosikan ahli perniagaan kaya itu untuk jawatan tertinggi negara ini.

"Saya 100 peratus yakin bahawa jika Parti Pheu Thai menang pada pilihan raya 3 Julai ini, Yingluck akan menjadi Perdana Menteri," tegasnya. - AGENSI

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan