Selasa, 26 April 2011

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


MILF-Filipina berunding

Posted:

MILF-Filipina berunding

MILF-Filipina berunding

MANILA 26 April - Kerajaan Filipina dan Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF) akan menyambung semula rundingan damai rasmi selama dua hari bermula esok di Kuala Lumpur.

Menurut satu kenyataan yang dikeluarkan hari ini, Pejabat Penasihat Presiden yang mengendalikan rundingan itu, satu daripada topik utama yang akan dibincangkan ialah isu komander MILF, Amiril Umra Kato yang dituduh keluar daripada kumpulan itu dan membentuk kumpulan baru.

Menurut ketua perunding Filipina, Marvic Leonan, isu Amiril itu dipandang serius oleh kerajaan.

Tambahnya, MILF menganggap isu itu sebagai masalah dalaman dan mereka sedang berusaha untuk menyelesaikannya.

Awal bulan ini, seorang pemimpin kanan MILF yang enggan dikenali berkata, kumpulan itu telah menyingkirkan Ameril kerana menubuhkan kumpulan bersenjata baru dan melanggar polisi MILF.

''Jawatankuasa Pusat MILF mencapai keputusan untuk membuang Ameril selepas dia enggan membubarkan kumpulannya itu dan kekal di bawah pentadbiran MILF.

''Jawatankuasa Pusat juga sedang memaklumkan panel rundingan damai kerajaan tentang keputusan MILF itu,'' kata pemimpin kanan itu.

Kerajaan Filipina dan MILF bertemu pada Februari lalu untuk menyambung semula rundingan damai buat pertama kali sejak Presiden Benigno Aquino menjawat jawatan itu pada pertengahan 2010, sejurus selepas kewujudan kumpulan baru itu dilaporkan.

Kedua-dua pihak dalam rundingan damai itu berkata, kumpulan bersenjata diketuai Ameril mengancam keselamatan dan kestabilan di Mindanao serta proses rundingan damai berkenaan.

Sementara itu, dalam rundingan esok, panel kerajaan turut akan membincangkan beberapa isu dalam draf Perjanjian Komprehensif MILF yang mengandungi pendirian kumpulan itu dalam isu sensitif.

Leonen berkata, kerajaan juga telah menasihati beberapa sektor, termasuk pejabat tempatan di wilayah selatan Filipina, Maguindanao dan Sultan Kudarat untuk berusaha lebih tulus dan bertanggungjawab dengan cadangan yang diberikan dalam rundingan. - BERNAMA

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Syria tahan 500 penyokong demokrasi

Posted:

Syria tahan 500 penyokong demokrasi

Syria tahan 500 penyokong demokrasi


ORANG ramai melihat gelagat seorang lelaki (kiri) membaling batu ke arah kereta kebal yang bergerak di kawasan Deraa, Syria kelmarin, dalam imej yang dipetik daripada video amatur ini. - REUTERS


DAMSYIK 26 April - Pasukan keselamatan menangkap kira-kira 500 penyokong demokrasi di seluruh Syria selepas sekurang-kurangnya 20 orang dilaporkan maut apabila kerajaan mengerahkan askar dan kereta kebal untuk cuba menghancurkan protes di bandar Deraa, selatan negara ini.

Pertubuhan hak asasi manusia Syria, Sawasiah hari ini berkata, pihaknya menerima laporan sekurang-kurangnya 20 orang dibunuh di Deraa sejak kereta kebal dikerahkan semalam, tetapi belum dapat disahkan kerana komunikasi dengan bandar itu, di mana protes menentang rejim Presiden Bashar al-Assad bermula pada 18 Mac lalu, telah diputuskan.

Seorang pegawai Sawasiah berkata, dua penduduk awam disahkan terbunuh di pinggir ibu negara, Douma yang dimasuki pasukan keselamatan awal semalam.

Sekurang-kurangnya 500 orang ditangkap di bahagian lain negara ini, katanya.

Amnesty International yang memetik sumber di Deraa berkata, sekurang-kurangnya 23 orang terbunuh apabila kereta kebal membedil Deraa dalam 'reaksi kejam terhadap tuntutan rakyat'.

"Dengan menggunakan meriam ke atas rakyatnya sendiri, kerajaan Syria memperlihatkan keazaman untuk menghancurkan protes dengan apa sahaja cara, sekalipun meragut nyawa rakyat Syria," kata Pengarah Amnesty International bagi Asia Barat dan Afrika Utara, Malcolm Smart.

Pasukan keselamatan juga menggempur Douma dan Mouadhamiya, pinggir Damsyik semalam, dengan melepaskan tembakan dan melakukan tangkapan, sehari selepas mereka masuk ke pekan Jabla, di mana sekurang-kurangnya 13 orang awam terbunuh, kata aktivis hak asasi.

Diplomat berkata, angka korban penduduk awam mungkin mencecah 50 orang di Deraa dan 12 di Mouadhamiya, yang terletak di jalan ke Bukit Golan, ke barat daya Damsyik.

"Rejim memilih untuk menggunakan kekerasan keterlaluan, tindakan yang berhasil pada 1982, tetapi tidak ada jaminan ia akan berhasil lagi pada zaman Internet dan kamera telefon," kata seorang diplomat kanan yang merujuk kepada langkah rejim menghancurkan pemberontakan di bandar Hama pada 1982, menyebabkan 30,000 terkorban. - Reuters

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan