Selasa, 17 April 2012

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Hari Tahanan diperingati

Posted:

Hari Tahanan diperingati


Rakyat Palestin membakar bendera Israel pada satu perarakan sempena Hari Tahanan di hadapan ibu pejabat Palang Merah di Gaza City, semalam. - REUTERS


RAMALLAH 17 April - Penduduk Palestin di seluruh Tebing Barat dan Genting Gaza hari ini memperingati Hari Tahanan sebagai tanda sokongan terhadap beribu-ribu rakyat Palestin yang ditahan di dalam penjara Israel.

Sepanjang hari ini, rakyat Palestin menyertai perarakan dan perhimpunan di semua bandar utama bagi memperingati 4,700 tahanan yang dipenjarakan oleh rejim Zionis.

Hari Tahanan tahun ini diperingati sebagai peristiwa simbolik kerana pada hari ini juga Israel membebaskan Khader Adnan, anggota Jihad Islam yang melancarkan mogok lapar selama 66 hari kerana membantah penahanannya tanpa didakwa.

...

Sila dapatkan naskhah Utusan Malaysia hari ini.

Britain dilanda kemarau pula

Posted:

Britain dilanda kemarau pula


Seorang pemancing berdiri di tebing kawasan tadahan air Bewl yang kini hanya mempunyai air kurang separuh daripada kapasitinya ekoran masalah kemarau di Kent, United Kingdom pada 5 April lalu. - AFP


LONDON 17 April - Sebahagian kawasan di Britain mengalami kemarau berikutan masalah bekalan air terburuk yang pernah berlaku sejak 1976, menurut amaran yang dikeluarkan Jabatan Alam Sekitar Britain, semalam.

Mengikut perangkaan, lebih 35 juta penduduk tinggal di kawasan terjejas dan hari ini, masalah bekalan air diisytihar di seluruh Midlands serta South West.

Media tempatan melaporkan, sebahagian kawasan di negara ini kini mengalami musim kering lebih buruk berbanding yang pernah berlaku pada 1976, bencana kemarau terburuk dialami Britain sejak lebih 100 tahun.

...

Sila dapatkan naskhah Utusan Malaysia hari ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan