Sabtu, 12 Mac 2011

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Lebih 1,300 terkorban

Posted:

Lebih 1,300 terkorban

Lebih 1,300 terkorban


PENDUDUK berjalan melalui jalan yang dipenuhi kayu-kayan dan pelbagai serpihan kesan daripada tsunami yang tercetus oleh gempa bumi di bandar Sendai, Miyagi di Jepun, semalam. Sendai adalah bandar terdekat dengan pusat gempa. - REUTERS


TOKYO 12 Mac - Lebih 1,300 orang terkorban selepas gempa bumi paling kuat pernah dirakamkan di Jepun mencetuskan tsunami setinggi 10 meter yang melanda pantai timur laut negara ini.

Ketika gegaran susulan terus melanda Jepun hari ini, termasuk satu yang berukuran 6.8 pada skala Richter, kerajaan mentaksir tahap kerosakan akibat gempa bumi berukuran 8.9 pada skala Richter yang berlaku selepas tengah hari semalam.

Bilangan kematian dijangka mencecah angka jauh melebihi 1,300 orang, kata Ketua Setiausaha Kabinet, Yukio Edano.

Pihak berkuasa menemui beratus-ratus mayat, manakala lebih 1,000 orang masih hilang dan ramai lagi cedera, lapor media.

Kerajaan bimbang lebih banyak gegaran susulan kuat boleh mendatangkan lagi kemusnahan, sementara Agensi Meteorologi mengeluarkan amaran tsunami seterusnya untuk banyak kawasan pantai di negara ini.

Agensi itu berkata, lebih 100 gegaran susulan telah berlaku, kebanyakannya lebih kuat daripada 6.0 pada skala Richter.

Pusat Kajian Geologi Amerika Syarikat (USGS) di Washington melaporkan, sekurang-kurangnya lima gegaran susulan melebihi 5.5 pada skala Richter direkodkan dalam tempoh sejam sekitar tengah hari ini (11 pagi waktu Malaysia), termasuk gegaran sekuat 6.8 pada skala Richter dekat pantai timur Honshu, pulau terbesar di Jepun.

Akhbar perniagaan Nikkei berkata, kira-kira 210,000 penduduk dipindahkan di timur laut Jepun, manakala beribu-ribu lagi yang terkandas di Miyagi masih menantikan bantuan.

Pasukan penyelamat mencari mangsa di celah-celah runtuhan bangunan di banyak bandar yang ditenggelami air.

Askar dan pasukan penyelamat lain dikejarkan ke bahagian timur laut negara ini, manakala bantuan antarabangsa juga dihantar ke kawasan bencana, termasuk 140 anggota penyelamat dari Amerika Syarikat (AS) dan 48 anggota dari New Zealand.

Kerajaan Jepun mengerahkan 50,000 anggota pasukan pencari dan penyelamat, dan menghantar 190 pesawat udara dan bot ke kawasan yang dilanda gempa bumi dan tsunami.

Beribu-ribu rumah musnah, beberapa jambatan runtuh, perkhidmatan bas dan kereta api terhenti dan banyak jalan ditutup, sementara rangkaian telefon mudah alih dan perkhidmatan talian tetap turut terjejas.

Di bandar Rikuzen Takata, antara kawasan paling teruk dilanda bencana, kira-kira 5,000 daripada 8,000 rumah musnah. - dpa

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Loji nuklear meletup

Posted:

Loji nuklear meletup

Loji nuklear meletup


GAMBAR dipetik dari klip video menunjukkan asap tebal keluar dari loji reaktor nuklear Fukushima 1 selepas meletup kesan daripada gempa bumi kuat yang melanda Fukushima di Jepun, semalam. - REUTERS


FUKUSHIMA 12 Mac - Empat orang cedera hari ini dalam satu letupan di loji tenaga nuklear Fukushima I yang rosak akibat gempa bumi semalam.

Bumbung sebuah bangunan yang menempatkan reaktor di loji tersebut dipercayai runtuh dalam letupan itu, lapor stesen penyiaran NHK.

Seorang jurucakap kerajaan menggambarkan situasi itu sebagai 'berkemungkinan menjadi sangat serius' tetapi menggesa penduduk supaya bertenang, lapor NHK.

Pengendali loji nuklear tersebut, Tokyo Electric Power (Tepco) berkata, empat pekerja cedera dalam kejadian tersebut.

Sepasukan juruteknik telah bertungkus lumus untuk melepaskan tekanan suhu dari reaktor di loji itu untuk mengelakkan kecairan reaktor.

Bahan radioaktif caesium yang biasanya menandakan kecairan reaktor telah dikesan di kawasan sekitar loji tersebut di Fukushima, 240 kilometer ke utara Tokyo.

Paras radiasi yang meningkat dikesan di kawasan loji Fukushima I dan ukuran radiasi di dalam loji itu didapati 1,000 kali lebih tinggi daripada biasa berikutan gempa bumi semalam.

Kerajaan Jepun sebelum itu memberi amaran mengenai kebocoran bahan radioaktif di reaktor nuklear yang rosak apabila gempa bumi kuat dan tsunami melanda kawasan pantai di timur laut negara ini, tetapi menyifatkan risiko pencemaran radiasi sebagai kecil.

Pakar berkata, ancaman berlakunya kebocoran radiasi yang meluas akan dapat dibendung selagi binaan luar reaktor itu masih utuh.

Penduduk dalam lingkungan tiga kilometer dari loji tenaga nuklear Fukushima II diarah berpindah hari ini dan pihak berkuasa meluaskan arahan perpindahan kepada penduduk yang tinggal di sekitar 10 kilometer dari reaktor Fukushima I yang mula mengalami kerosakan sistem pendingin semalam.

Agensi berita Jiji memetik pihak berkuasa nuklear sebagai berkata, kemungkinan besar batang sumber tenaga nuklear di reaktor Fukushima I sedang mencair atau telah cair sama sekali.

Menurut pakar, jika kecairan berlaku, itu bermakna reaktor tersebut semakin panas dan sekiranya peningkatan suhu tidak disekat, termasuk dengan melepaskan stim yang mengeluarkan sejumlah kecil radiasi, kemungkinan kebuk tekanan reaktor akan retak.

Namun risiko pencemaran dapat diminimumkan selagi struktur luar reaktor masih utuh, kata pakar, tetapi perkara yang dikhuatiri ialah sama ada gempa bumi telah melemahkan struktur luar itu.

Pegawai dan pakar Jepun memberi jaminan, kebocoran radiasi yang berlaku adalah sangat kecil dan mereka menolak kemungkinan berulangnya malapetaka nuklear seperti Chernobyl di Rusia.

"Bencana seperti Chernobyl tidak mungkin berlaku di sebuah reaktor air ringan. Kerosakan sistem pendingin menyebabkan peningkatan suhu tetapi ini juga akan menghentikan reaktor," kata profesor di Universiti Tokyo, Naoto Sekimura. - dpa/Reuters

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan