Sabtu, 19 Mac 2011

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Radioaktif akan tersebar ke Britain

Posted:

Radioaktif akan tersebar ke Britain

Radioaktif akan tersebar ke Britain


GAMBAR disiarkan kelmarin menunjukkan reaktor nuklear No.3 di loji jana kuasa nuklear Fukushima Daiichi di Fukushima yang mengalami kerosakan.


STOCKHOLM - Seorang pakar nuklear Sweden memberi amaran debu radioaktif dari loji nuklear Fukushima-Daiichi di Jepun yang bocor akan sampai ke Britain dalam masa dua minggu lagi, lapor sebuah akhbar semalam.

Pakar Institut Kajian Pertahanan Sweden, Lars-Erik De Geer berkata, ramalan debu radioaktif akan tersebar ke Britain dibuat berdasarkan data yang dikumpulkan oleh sekumpulan saintis yang memantau ujian nuklear di China.

Seterusnya, kata De Geer, debu radioaktif itu akan tersebar ke serata Eropah yang jaraknya lebih 14,000 kilometer dari Fukushima, Jepun.

"Namun, orang ramai tidak perlu bimbang kerana debu itu tidak berbahaya kepada manusia," katanya.

Menurut pakar berkenaan, debu radioaktif dari loji nuklear Fukushima Daiichi telah mencemari Amerika Syarikat (AS) selepas ia dikesan melekat pada pesawat-pesawat komersial yang tiba di negara kuasa besar itu.

Menurutnya, asap radiasi pula diramal melanda bahagian perairan barat AS yang terletak lebih 10,000 kilometer dari Jepun, lewat semalam.

Buat masa ini usaha sedang dilakukan bagi menyejukkan nuklear tersebut selepas ia rosak akibat gegaran kuat gempa bumi.

Beberapa pegawai menyatakan, mereka mungkin meletakkan beberapa reaktor nuklear di bawah struktur konkrit bagi mengelak penyebaran debu radioaktif.

Sementara itu, jumlah mangsa korban rasmi dalam gempa bumi dan tsunami yang melanda Jepun pada 11 Mac lalu meningkat kepada 6,539 orang sekali gus melebihi angka korban akibat gempa bumi di Kobe pada 1995.

Agensi Polis Kebangsaan Jepun menyatakan, jumlah mangsa yang hilang pula meningkat sedikit kepada 10,254 orang dengan angka keseluruhan mereka yang mati dan hilang setakat ini adalah 16,893 orang.

Sejumlah 2,513 yang lain cedera dalam bencana itu.

Perdana Menteri Jepun, Naoto Kan semalam menyatakan bahawa pihaknya akan mengatasi tragedi yang berlaku di negaranya.

"Kami akan sekali lagi membina semula Jepun," katanya.

Menurut Kan, kerajaan negaranya akan melaksanakan kawalan tegas di loji nuklear Fukushima Daiichi yang kini mengalami masalah selepas ia meletup sebanyak empat kali.

Dalam gempa bumi itu, hampir 400,000 orang hilang tempat tinggal. - Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Libya akan diserang?

Posted:

Libya akan diserang?

Libya akan diserang?


PARA pemberontak menggunakan kereta kebal semasa mengawal pintu masuk ke bandar Tobruk, Libya kelmarin.


PARIS – Perancis akan memulakan operasi ketenteraan menentang Libya dalam tempoh beberapa jam lagi bagi membantu para pemberontak menentang kepimpinan Muammar Gaddafi di negara itu.

Operasi ketenteraan itu juga dilakukan selepas Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) meluluskan resolusi kelmarin yang menguatkuasakan zon larangan terbang di Libya dan melancarkan satu operasi ketenteraan untuk mengatasi kemaraan tentera Gaddafi.

Jurucakap pentadbiran Perancis, Francois Baroin mengesahkan bahawa negaranya akan memulakan operasi ketenteraan itu.

Tindakan itu sekali gus akan membolehkan Libya diserang sekali gus menggulingkan Gaddafi yang telah memerintah hampir 42 tahun.

Gaddafi sebelum ini menyatakan beliau tidak akan berundur sebaliknya akan terus berjuang menentang para pemberontak.

Pemberontakan di negara itu bermula pada 15 Februari lalu selepas para penentang melihat kejayaan para penunjuk perasaan berhimpun di Tunisia dan Mesir sehingga mengakibatkan kedua-dua presiden di negara tersebut meletakkan jawatan.

Para pemberontak mendakwa Gaddafi gagal memerintah dengan baik manakala pembaziran wang negara yang dilakukan anak-anaknya didedahkan media.

Sementara itu, satu gencatan senjata diumumkan oleh Menteri Luar Libya, Moussa Koussa.

Menurutnya, pihak tentera akan menghentikan serangan serta-merta ekoran resolusi PBB itu.

Dalam perkembangan sama, Perdana Menteri Britain, David Cameron berkata, tentera negaranya akan menghantar jet-jet pejuang Tornado dan Typhoons termasuk pesawat lain bagi memastikan zon larangan terbang itu dikuatkuasakan.

Sumber-sumber diplomatik menyatakan, Amerika Syarikat (AS) dan salah sebuah negara Arab mungkin menyertai operasi ketenteraan itu. – Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Dulu bercahaya, kini Tokyo bergelap

Posted:

Dulu bercahaya, kini Tokyo bergelap

Dulu bercahaya, kini Tokyo bergelap


SUASANA gelap tanpa lampu elektrik di daerah Akihabara, Tokyo semalam.


TOKYO – Bandar raya Tokyo yang dihuni 13 juta penduduk kini bergelap ekoran langkah penjimatan tenaga elektrik akibat kerosakan yang berlaku pada loji jana kuasa nuklear Fukushima Daiichi di Fukushima ekoran gegaran gempa bumi kuat pada 11 Mac lalu.

Loji jana kuasa nuklear itu yang terletak sejauh 250 kilometer dari sini kini dalam proses disejukkan selepas meletup sebanyak empat kali selepas gempa bumi berukuran 9 pada skala Richter berlaku.

Para penduduk di bandar raya ini juga sanggup berkurung di rumah kerana bimbang akan terdedah pada radiasi selepas berlaku kebocoran pada jana kuasa tersebut.

Jika terkena radiasi, asid deosirikbonukleik (DNA) akan rosak, kanser terutamanya tiroid akan dihidapi selain penyakit paru-paru, perut dan usus.

Namun, setakat ini, pihak berkuasa Jepun menyatakan kadar radiasi masih tidak berbahaya buat penduduk di Tokyo.

Banyak bangunan di bandar raya ini mengambil keputusan untuk menutup lampu bagi mengelak bekalan elektrik terputus selepas amaran diberikan oleh Menteri Perdagangan, Ekonomi dan Industri Jepun, Banri Kaieda bahawa satu kawasan yang luas di Jepun mungkin tidak mendapat bekalan elektrik jika penggunaan tenaga tidak dijimatkan.

Salah sebuah kawasan hiburan seks yang terkenal di Roppongi, di sini lengang menyebabkan para pekerja di pusat-pusat hiburan diarah pulang awal kerana kekurangan pelanggan.

"Mereka (pihak pengurusan) menyatakan saya boleh pulang awal," kata seorang wanita Britain yang menjadi pelayan di sebuah pusat hiburan.

– Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan