Sabtu, 17 November 2012

Harian Metro: Global

Harian Metro: Global


Gajah serang kereta pelancong

Posted: 16 Nov 2012 09:39 AM PST

JOHANNESBURG: Untuk berada dekat dengan haiwan paling ditakuti menjadi tarikan utama bagi mereka yang bercuti di taman safari.

Malang bagi dua pelancong Britain, apabila impian mereka nyaris menyebabkan mereka terbunuh selepas kenderaan yang mereka naiki diserang seekor gajah.


Kereta pasangan yang baru bertunang itu dirempuh dan diterbalikkan oleh gajah jantan itu.

Haiwan itu bertindak demikian selepas turut cuba menyerang kereta di depan kenderaan pasangan berkenaan.


Pasangan itu, Cris Hare dan Helen Jenning, kedua-duanya berusia 40 tahun, bagaimanapun hanya cedera ringan dalam kejadian di Taman Negara Kruger, Afrika Selatan. "Ketika saya membelok, gajah itu berada di depan kami. Dia berjalan menuju kereta kami. Saya berhenti di tepi. "Gajah itu kelihatan berjalan melintasi kereta kami tetapi kemudian pusing, merodok gadingnya pada pintu penumpang, menyebabkan kereta kami terbalik. "Ia sungguh menakutkan. Dalam hati saya hanya berkata-kata: 'Tidak mungkin perkara ini berlaku.'" Vasti Fourie yang dalam kereta lain menyaksikan serangan berkenaan dan berkata: "Ia menyerang sebelah tepi kereta itu, mengangkat dengan gadingnya, membalikkannya sebelum ia meninggalkan tempat itu dengan tenang.


"Semuanya berlaku begitu cepat. Saya tidak pernah melihat kejadian seumpama ini sepanjang hidup. Saya percaya ia tidak pernah berlaku sebelum ini." Hare dan Helen yang berasal dari Stockton-on-Tees, menghabiskan masa tiga hari bercuti di taman negara itu sebelum berlepas ke Durban.

Petugas taman berkenaan kemudian berkata, mereka menemui darah dalam kereta pasangan itu dan berpendapat, gajah itu bertindak demikian mungkin kerana sakit gigi.


Usaha menjejak haiwan itu dilancarkan untuk memastikan sama ada ia memerlukan rawatan.

Jurucakap Taman Negara Afrika Selatan, Reynold Thakhuli memberi amaran kepada pelancong supaya lebih berwaspada ketika berada di sekeliling haiwan liar dan jangan membenarkan apa-apa terjulur dari kereta mereka.


"Apabila melihat haiwan menuju ke arah kamu, jangan cemas. Cuba menjauhkan diri anda daripadanya secepat mungkin. "Gajah amat berbahaya jika mereka rasa terancam," katanya. - DM

Artikel ini disiarkan pada : 2012/11/17


Makan daging rosakkan moral

Posted: 16 Nov 2012 09:36 AM PST

MUMBAI: Kebaikan dan keburukan makan daging mungkin menjadi subjek perbahasan bagi pakar pemakanan.

Bagaimanapun, satu buku teks sekolah di India dengan jelas berkata: Daging akan membuat anda membohong, mencuri malah melakukan jenayah seks.


Panduan moral itu muncul dalam buku sekolah untuk murid 11 tahun.

Dalam satu laman, buku itu berkata, mereka yang memakan daging akan mudah menipu, lupa janji, tidak jujur, suka memaki, mencuri, bergaduh, ganas dan melakukan jenayah seks.


Ia juga mendakwa, najis yang menghasilkan perasa daging serta memuji rakyat Jepun kerana mengamalkan makan sayur. Ia bagaimanapun tidak pula menyebut mengenai kegemaran rakyat negara itu kepada makanan laut. - AFP

Artikel ini disiarkan pada : 2012/11/17


Tiada ulasan:

Catat Ulasan