Ahad, 7 Oktober 2012

Harian Metro: Global

Harian Metro: Global


Maut diseksa ala ‘Resident Evil’

Posted: 06 Oct 2012 08:55 AM PDT

LONDON: Tiga individu yang menjadikan seorang lelaki sebagai bahan penyeksaan tanpa peri kemanusiaan sebagaimana siri permainan video Resident Evil hingga mangsa menemui ajal, dipenjarakan seumur hidup.

Derek Blake, 44, ditemui mati dalam tab mandi dipenuhi air di flet kediamannya di Great Yarmouth, Norfolk, pada 24 Mei lalu.


Ahli patalogi dalam sidang di Mahkamah Agung Norwich memberitahu, mangsa mengalami 104 kecederaan dan menjadi bahan penyeksaan menggunakan pisau dapur dan tukul besi.

Seorang daripada pembunuhnya kemudian membandingkan serangan itu seperti siri permainan video, Resident Evil yang turut mememberi inspirasi kepada lima filem ngeri.


Serangan dilakukan terhadap mangsa termasuk, disiram air panas, dikelar dan dibakar seluruh tubuh serta diseksa dengan kayu snuker.


Huruf J turut diukir di sisi muka mangsa.

Ricky Roys, 20, Andrew Brown, 42, and Helen Cooke, 19, dari St Nicholas, Great Yarmouth mengaku bersalah melakukan pembunuhan itu.


Hakim Peter Jacobs menjatuhkan hukuman penjara seumur hidup kepada ketiga-tiga tertuduh.

"Pembunuhan ini membabitkan tindakan tanpa peri kemanusiaan. Kesan kecederaan ke atas mangsa emmbuktikan kamu memang bertujuan mahu membunuhnya," katanya.


Pendakwa raya Graham Parkins mendakwa Blake masih hidup ketika dicampak ke dalam tab mandi walaupun mengalami pelbagai kecederaan.


"Blake adalah mangsa penyeksaan dalam tempoh yang panjang.


Keputusan bedah siasat menunjukkan dia menjadi bahan kekejaman sadis," katanya.


Blake berkenalan dengan ketiga-tiga pembunuh itu di sebuah asrama di Norwich dan mereka menjadi teman minum arak. - Agensi

Artikel ini disiarkan pada : 2012/10/06


Korea Selatan, AS sepakat

Posted: 06 Oct 2012 08:48 AM PDT

SEOUL: Korea Selatan bercadang mengumumkan perjanjian baru dengan Amerika Syarikat bertujuan meningkatkan jarak peluru berpandu balistiknya agar meliputi seluruh Korea Utara, kata laporan semalam.

Agensi berita Yonhap memetika kenyataan pegawai tinggi kerajaan sebagai berkata, dua sekutu itu sepakat dalam perjanjian berkenaan.


"Kami berhasrat membuat pengumuman seawal pagi esok (hari ini) atau minggu depan," kata kenyataan pegawai itu.

Pegawai itu juga enggan memberi ulasan lanjut, tetapi satu sumber diplomatik memberitahu Yonhap, persetujuan itu mencapai jarak lebih dua kali ganda peluru berpandu Korea Selatan kepada 800 kilometer berbanding had sedai ada iaitu 300 kilometer. Ia bermakna jaraknya meliputi seluruh Korea Utara, tetapi kapasiti maksimum muatan peluru berpandu itu kekal 500 kilogram. Perjanjian sedia ada dengan Washington yang membolehkan Seoul memperoleh akses terhad terahdap teknologi peluru berpandu AS akan berakhir pada hujung tahun ini. Seluruh Korea Selatan berada dalam jarak peluru berpandu Korea Utara dan Presiden Lee Myung-Bak pada Mac lalu berkata, Seoul memerlukan "perubahan realistik" dalam peluru berpandunya. - AFP

Artikel ini disiarkan pada : 2012/10/06


Tiada ulasan:

Catat Ulasan