Rabu, 19 Oktober 2011

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Kabinet baru Susilo tiada kesan

Posted:

Kabinet baru Susilo tiada kesan

Kabinet baru Susilo tiada kesan

JAKARTA 19 Okt. - Penganalisis politik di Indonesia hari ini menganggap rombakan Kabinet yang dilakukan oleh Presiden Susilo Bambang Yudhoyono semalam tidak akan membawa kesan besar terhadap meningkatkan pengurusan ekonomi atau pelaburan.

"Pada umumnya rombakan tidak akan membawa kesan besar terhadap pelaburan.

"Penggal kerajaan hanya tinggal tiga tahun lagi, dan kemasukan menteri-menteri baru tidak semestinya meningkatkan kecekapan," kata pakar ekonomi Standard Chartered, Fauzi Ichsan.

Kecaman lebih keras disuarakan oleh penganalisis politik terkemuka, Arbi Sanit yang membidas rombakan itu sebagai bersifat luaran semata-mata.

"Beliau pengecut dan terlalu takut untuk menimbulkan kemarahan parti-parti politik dengan memecat menteri-menteri yang tidak menunjukkan prestasi memuaskan.

"Menteri-menteri baru semuanya tidak berprofil tinggi, sedangkan terdapat tokoh-tokoh lebih baik di luar sana tetapi beliau memilih mereka kerana mereka boleh berkompromi untuk memenuhi kepentingan beliau," kata Arbi.

Sokongan terhadap Susilo merosot kepada 42.6 peratus pada bulan ini, paras terendah dalam tempoh tujuh tahun, berbanding 60.7 peratus pada waktu sama tahun lepas, menurut Institut Tinjauan Indonesia.

Pengkritik Susilo berkata, beliau tidak lagi mampu mengawal ahli Parlimen yang gagal menggubal dasar berkesan pada penggal ini, dan beliau juga sering tunduk kepada parti-parti komponen yang mempunyai agenda bertentangan.

Presiden juga dikecam kerana dianggap tidak lagi tegas dalam memerangi rasuah pada penggal keduanya, kerana dikekang oleh skandal melibatkan anggota partinya termasuk Naib Presiden, Boediono.

Namun Susilo dalam ucapannya semasa majlis angkat sumpah menteri-menteri barunya hari ini berikrar untuk meneruskan kempen membanteras rasuah.

"Walau apa pun yang berlaku, pembanterasan rasuah harus menjadi agenda utama kita.

"Tidak adil jika kita bekerja siang malam untuk memperbaiki kebajikan rakyat tetapi wang kerajaan dicuri oleh segelintir orang tidak bertanggungjawab," kata Susilo. - AFP

Full content generated by Get Full RSS.

Yingluck gesa puak politik bekerjasama hadapi bencana banjir

Posted:

Yingluck gesa puak politik bekerjasama hadapi bencana banjir

Yingluck gesa puak politik bekerjasama hadapi bencana banjir

BANGKOK 19 Okt. - Perdana Menteri Thailand, Yingluck Shinawatra hari ini menggesa puak-puak politik yang berbalah supaya bekerjasama untuk menghadapi banjir terburuk di negara ini dalam tempoh puluhan tahun.

Sementara itu, penduduk di beberapa bahagian Bangkok diletakkan dalam keadaan berjaga-jaga untuk menghadapi kemungkinan ditenggelami air.

"Hari ini saya akan berterus-terang kepada anda, saya sudah mengambil segala langkah untuk mengatasi krisis ini tetapi saya tidak mampu menyelesaikannya sendirian.

"Saya memerlukan kerjasama semua pihak, kerana itu marilah kita mengetepikan perbezaan fahaman politik dan bekerjasama untuk memulihkan semangat rakyat," kata Yingluck dengan air mata berlinangan, kepada wartawan.

Pihak berkuasa di kawasan rendah di ibu negara ini bertungkus-lumus mengukuhkan benteng pasir dalam usaha untuk melindungi penduduk seramai 12 juta orang daripada banjir yang telah meragut lebih 300 nyawa di seluruh negara ini.

Gabenor Bangkok, Sukhumbhand Paribatra daripada parti pembangkang, Parti Demokrat, hari ini memberi amaran, tujuh daerah di utara dan timur Bangkok menghadapi risiko ditenggelami air disebabkan tambak pecah.

Beliau menasihatkan penduduk di kawasan terlibat supaya mencabut palam perkakas elektrik, memindahkan harta benda ke kawasan lebih tinggi dan meneliti pelan perpindahan penduduk ibu negara, kerana mereka ada tempoh 24 jam untuk bersiap sedia menghadapi kemungkinan dilanda banjir.

Amaran terbaru itu bercanggah sama sekali dengan kenyataan awal kerajaan pusat yang menggambarkan ancaman banjir terhadap Bangkok sudah reda.

Hujan lebat musim monsun sejak tiga bulan lalu menyebabkan banjir buruk yang menenggelami kawasan perumahan, pertanian dan perindustrian selain menjejaskan kehidupan berjuta-juta penduduk, kebanyakannya di utara dan tengah Thailand serta memaksa puluhan ribu mencari perlindungan di pusat penempatan sementara. - AFP

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan