Jumaat, 30 September 2011

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Model akui disimpan Berlusconi

Posted:

Model akui disimpan Berlusconi

Model akui disimpan Berlusconi


Katarina Knezevic


ROME 30 Sept. - Seorang model dari Montenegro mengaku dia adalah perempuan simpanan Perdana Menteri Itali, Silvio Berlusconi.

Model terbabit, Katarina Knezevic, 20, yang pernah menyertai pertandingan Ratu Cantik Montenegro turut mengaku tinggal bersama Berlusconi yang kini berdepan dengan tuduhan melanggan seorang pelacur bawah umur dan menyalahguna kuasa.

Bagaimanapun, model terbabit, Katarina Knezevic, 20, menegaskan dia tidak menghadiri parti Bunga Bunga yang dianjurkan Berlusconi di rumah pemimpin itu tahun lalu.

''Saya adalah teman wanita Berlusconi dan saya menetap di Arcore.

''Kami telah 'hidup' bersama sejak beliau dikatakan menjalin hubungan dengan seorang gadis berumur 18 tahun, Noemi Letizia dan berpisah dengan isterinya, Veronica Lario,'' dakwanya kepada akhbar Repubblica, semalam.

Lario, 53, memfailkan tuntutan cerai tahun lalu, selepas pendedahan media bahawa taikun media itu mempunyai hubungan dengan perempuan lain dan menghadiri parti hari jadi ke-18 seorang gadis yang bercita-cita menjadi model dan menggelarnya 'ayah'.

Knezevic berkata, dia mula mengenali Berlusconi sejak 2009 ketika berusia 18 tahun.

''Hubungan kami bukanlah satu misteri tetapi sehingga kini kami cuba mengelak untuk mengambil gambar bersama,'' ujarnya.

Dalam pada itu, ketika menjawab kenyataan beberapa wanita yang pernah menghadiri parti anjuran Berlusconi bahawa dia 'perempuan gila' dan sengaja memberi tekanan terhadap pemimpin berkenaan, Knezevic berkata, mereka cemburu dengan dirinya.

''Itu tidak benar. Saya tidak pernah berniat untuk memeras ugut Berlusconi. Mereka (wanita berkenaan) cemburu kerana tidak mampu berada di tempat saya,'' tambahnya. - AFP

Amah Filipina dibenar menetap di Hong Kong

Posted:

Amah Filipina dibenar menetap di Hong Kong

Amah Filipina dibenar menetap di Hong Kong

MANILA 30 Sept. - Filipina hari ini menyambut baik keputusan mahkamah di Hong Kong yang membenarkan amah warga asing mendapatkan taraf penduduk tetap di negara itu sambil menjelaskan ia sebagai kemenangan untuk hak sama rata.

"Keputusan tersebut sebagai satu langkah mewujudkan hak sama rata di kalangan pekerja asing.

"Pekerja negara ini telah memberi sumbangan kepada majikan dan keputusan tersebut sebagai pengiktirafan atas usaha mereka," kata Timbalan Presiden, Jejomar Binay yang juga merupakan penasihat mengenai pekerja Filipina di luar negara di sini hari ini.

Mahkamah Hong Kong hari ini memutuskan undang-undang yang melarang pekerja asing untuk mendapatkan taraf penduduk tetap dibatalkan.

Terdapat lebih 137,000 amah Filipina bekerja di Hong Kong.

Keputusan mahkamah tersebut dibuat selepas seorang amah negara ini, Evangeline Banao Vallejos yang menetap di Hong Kong sejak 1986 memohon untuk mendapatkan taraf penduduk tetap.

Kumpulan aktivis Filipina turut menyambut baik keputusan itu dan memuji sistem pentadbiran yang adil di negara tersebut.

"Pentadbiran di Hong Kong memberikan hak sama rata kepada pekerja asing.

"Apa yang paling penting, hak mereka diiktiraf selepas bertahun-tahun berkhidmat," kata Pengerusi Migrante, Garry Martinez.

Tambahnya, Hong Kong bagaimanapun akan mengetatkan undang-undang agar pekerja negara ini sukar untuk mendapatkan taraf penduduk tetap di sana. - AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan