Selasa, 13 September 2011

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Islam sumber perundangan

Posted:

Islam sumber perundangan

Islam sumber perundangan


MUSTAFA Abdel Jalil melambai tangan kepada penyokongnya selepas menyampaikan ucapan kepada penduduk Tripoli di Dataran Shuhadah yang sebelum ini dikenali sebagai Dataran Hijau di Tripoli, kelmarin. – AP


TRIPOLI 13 Sept. – Islam akan menjadi sumber utama perundangan di Libya selepas berakhirnya rejim Muammar Gaddafi, kata pemimpin kerajaan peralihan Libya dalam ucapan pertamanya di Tripoli, semalam.

Ketua Majlis Peralihan Kebangsaan (NTC), Mustafa Abdel Jalil membuat kenyataan itu di hadapan beribu-ribu rakyat Libya yang berhimpun di Dataran Syahid, dua hari selepas beliau tiba di ibu negara ini selepas kejatuhan rejim Gaddafi.

"Kita tidak akan menerima mana-mana ideologi pelampau, sama ada kiri atau kanan.

"Kita orang Islam yang mahukan Islam sederhana dan kita akan sentiasa berada di jalan ini," katanya.

Abdel Jalil tiba di Tripoli pada Sabtu lalu dalam lawatan pertamanya ke ibu negara sejak pemberontakan menentang rejim Gaddafi meletus pada Februari lepas.

"Kamu akan sentiasa bersama-sama kami menentang sesiapa yang mahu mencuri revolusi kita," katanya kepada orang ramai, sambil menggambarkan pembebasan Tripoli sebagai keajaiban tanpa banyak mengorbankan nyawa.

Sementara itu Gaddafi yang masih enggan mengaku kalah, semalam berikrar untuk meneruskan perjuangan sehingga memperoleh kemenangan, ketika tenteranya melancarkan serangan balas di tiga penjuru. – AFP

Liga Arab bantu kempen Palestin

Posted:

Liga Arab bantu kempen Palestin

Liga Arab bantu kempen Palestin

KAHERAH 13 Sept. - Menteri-Menteri Luar Arab pada satu mesyuarat di sini, yang turut dihadiri Presiden Palestin, Mahmoud Abbas, semalam bersetuju membantu meraih sokongan terhadap kempen Palestin untuk menjadi negara anggota Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), sekalipun ditentang oleh Amerika Syarikat (AS) dan Israel.

Setiausaha Agung Liga Arab, Nabil al-Arabi berkata, 'rundingan dan komunikasi akan diteruskan bagi mencapai matlamat' keanggotaan Palestin dalam PBB.

Sebelum mesyuarat itu, Abbas menemui ketua dasar luar Kesatuan Eropah (EU), Catherine Ashton di Kaherah, di mana Perdana Menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan, penyokong kuat perjuangan Palestin, tiba malam tadi untuk memulakan jelajah sempena 'Kebangkitan Arab'.

Ashton menghadiri sebahagian mesyuarat itu untuk memaklumkan para menteri Arab mengenai pendirian EU berhubung kempen Palestin di PBB.

Selepas mesyuarat itu, Ashton dipetik oleh agensi berita rasmi Mesir, MENA sebagai berkata, EU menyokong penubuhan sebuah negara Palestin menerusi 'rundingan'.

Bagaimanapun perunding kanan Palestin, Saeb Erekat pada sidang media bersama-sama Arabi berkata, keanggotaan Palestin dalam PBB tidak menjadi penghalang untuk mengadakan rundingan dengan Israel.

"Sebaliknya, keanggotaan dalam PBB meletakkan batu asas bagi prinsip dua buah negara, iaitu Israel dan Palestin," kata Erekat. - AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan