Sabtu, 4 Jun 2011

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Presiden Yemen mahu bertindak balas

Posted:

Presiden Yemen mahu bertindak balas

Presiden Yemen mahu bertindak balas


Beribu-ribu penunjuk perasaan anti Presiden Ali Abbullah Saleh mengadakan tunjuk perasaan di Sanaa selepas solat Jumaat kelmarin menggesa Presiden Yemen itu meletakkan jawatan. – AFP


SANAA 4 Jun – Presiden Yemen, Ali Abdullah Saleh hari ini memberi amaran akan bertindak balas, selepas beliau cedera dalam serangan yang dilancarkan pemberontak ke atas Istana Presiden, semalam.

Yemen kini berada di ambang perang saudara dengan Kesatuan Eropah (EU) semalam menggerakan mekanisme untuk memindahkan rakyatnya dari Yemen dan menggesa 'gencatan senjata segera' dikuatkuasakan, menurut Ketua Hal Ehwal Luarnya, Catherine Ashton.

Ali yang mengetuai parti pemerintah, Kongres Agung Rakyat (GPC) mengalami cedera ringan apabila pemberontak melancarkan serangan roket ke arah Istana Presiden ketika pegawai-pegawai menunaikan solat Jumaat di masjid dalam kawasan istana itu, semalam.

Ali mengalami cedera ringan di bahagian belakang kepalanya.

Rejim Ali menuduh kabilah pemberontak, Sheikh Sadiq al-Ahmar bertanggungjawab melakukan serangan itu setelah anggota kabilah itu terlibat dalam pertempuran dengan tentera kerajaan di Sanaa, ibu negara Yemen sejak usaha damai gagal Selasa lalu.

"Kabilah Ahmar telah melampaui batas,'' kata Jurucakap GPC, Tariq al-Shami.

Ali turut mengeluarkan kenyataan audio lewat semalam menyatakan beliau berada dalam keadaan selamat.

"Jika anda sihat, saya juga sihat. Semoga rakyat kita terselamat daripada krisis ini," katanya dalam kenyataan audio itu yang disiarkan di televisyen kerajaan Yemen.

Ali turut mengesahkan tujuh pengawal peribadinya terbunuh dalam serangan itu.

Pemimpin lain yang cedera termasuk Perdana Menteri Ali Mohammed Mujawar yang terbakar di bahagian muka dan Timbalan Perdana Menteri, Jeneral Rashad al-Alimi yang kini berada dalam keadaan kritikal. – AFP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Amerika anggap serangan siber satu ancaman

Posted:

Amerika anggap serangan siber satu ancaman

Amerika anggap serangan siber satu ancaman

SINGAPURA 4 Jun - Amerika Syarikat (AS) memandang berat serangan siber dan bersedia menggunakan tentera terhadap mereka yang terbabit kerana ia dianggap sebagai satu tindakan perang.

Setiausaha Pertahanan, Robert Gates, hari ini berkata, Amerika menganggap serangan siber sebagai satu ancaman

Beliau juga memberi jaminan kepada sekutunya di Asia bahawa AS akan melindungi laluan laut dan akan mengekalkan kehadiran pasukan tentera yang kuat di rantau itu, walaupun menghadapi kekangan bajet dan perang yang berterusan di Iraq dan Afghanistan.

"Kita memandang serangan siber sebagai ancaman serius dan kita melihatnya daripada pelbagai sumber, dan bukan kepada satu negara sahaja''

''Kita boleh mengelak tekanan antarabangsa yang serius pada masa depan jika kita boleh mewujudkan beberapa undang-undang secepat mungkin bagi melaksanakan tindakan termasuk tindakan perang," kata Gates ketika di mesyuarat keselamatan di Asia,'' katanya pada Dialog tahunan di sini. - Reuters

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan