Rabu, 6 April 2011

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Kes Berlusconi mula dibicara

Posted:

Kes Berlusconi mula dibicara

Kes Berlusconi mula dibicara

MILAN 6 April - Perbicaraan kes Perdana Menteri Itali, Silvio Berlusconi atas tuduhan melanggan seorang pelacur bawah umur dan menyalahgunakan kuasa bermula di sini hari ini, berikutan pelbagai pendedahan sensasi yang telah menjejaskan populariti beliau.

Berlusconi tidak hadir pada perbicaraan tersebut yang ditangguhkan oleh panel hakim ke 31 Mei ini sejurus selepas kes itu didengar.

Wanita yang menjadi tumpuan kes, Karima El Mahroug, kini 18, dan lebih dikenali sebagai 'Ruby Pencuri Hati' juga tidak hadir.

Pasukan peguam bela sebelum ini berkata, mereka akan memanggil aktor Amerika Syarikat (AS), George Clooney dan bintang bola sepak Real Madrid, Cristiano Ronaldo untuk memberi keterangan.

Langkah itu diambil dalam usaha untuk mempertikaikan kenyataan yang dibuat oleh Ruby mengenai kedua-dua lelaki dalam keterangannya kepada pendakwa raya.

Menteri Luar, Franco Frattini juga dilaporkan termasuk dalam senarai saksi.

Seramai 33 wanita yang disebut oleh pendakwa raya sebagai peserta dalam pesta liar dan tarian erotik bersama-sama Berlusconi juga dijangka memberi keterangan.

Tuduhan mengadakan hubungan seks dengan orang bawah umur boleh membawa hukuman penjara maksimum tiga tahun, manakala tuduhan menyalahgunakan kuasa boleh membawa hukuman penjara 12 tahun.

Berlusconi menyangkal tuduhan itu dan menyifatkannya sebagai karut.

"Saya sudah hampir mencecah umur 75 tahun dan kalau saya nakal pun, 33 wanita dalam tempoh dua bulan agak keterlaluan bagi saya," kata beliau secara berkelakar pada Mac lalu. - AFP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kebocoran air loji nuklear Fukushima diatasi

Posted:

Kebocoran air loji nuklear Fukushima diatasi

Kebocoran air loji nuklear Fukushima diatasi

TOKYO 6 April - Jepun hari ini berjaya menyekat air yang sangat radioaktif dari loji nuklear Fukushima Daiichi daripada bocor ke laut dan mengaku tersilap tidak menyalurkan maklumat sewajarnya kepada negara-negara jiran mengenai pencemaran bahan radioaktif di laut.

Walaupun berjaya menampal kebocoran di loji itu, jurutera masih perlu mengepam 11.5 juta liter air laut tercemar balik ke laut kerana mereka kehabisan ruang simpanan di kompleks tersebut.

Air laut itu telah digunakan untuk menyejukkan rod tenaga yang terlalu panas, menyebabkannya dicemari bahan radioaktif paras rendah.

Pakar nuklear berkata, reaktor-reaktor yang rosak di Fukushima masih belum dapat dikawal, hampir sebulan selepas dilanda gempa bumi dan tsunami pada 11 Mac lalu.

Operator loji, Tokyo Electric Power (TEPCO) berkata, juruteranya telah menampal kebocoran di reaktor No. 2 dengan menggunakan kaca cecair.

"Kebocoran diperlahankan semalam selepas kami menyuntik kaca cecair dan bahan pengeras dan kini sudah dihentikan," kata seorang jurucakap TEPCO.

Jurutera telah bertungkus-lumus berusaha untuk menghentikan kebocoran dari reaktor No. 2, termasuk dengan menggunakan serbuk kayu dan kertas akhbar.

Negara jiran, Korea Selatan dan China semakin bimbang mengenai krisis nuklear itu dan tindakan mengepam air radioaktif ke laut, lapor akhbar tempatan. - Reuters

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan