Khamis, 14 April 2011

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Hosni ditahan selepas diserang sakit jantung

Posted:

Hosni ditahan selepas diserang sakit jantung

Hosni ditahan selepas diserang sakit jantung


BEBERAPA anggota polis mengawal sebuah hospital yang menempatkan Hosni Mubarak di Sharm el-Sheikh, Mesir semalam.


KAHERAH - Bekas Presiden Mesir, Hosni Mubarak, diserang sakit jantung kelmarin semasa beliau disoal siasat di pusat peranginan Sharm El Sheikh, pesisir Laut Merah kelmarin, kata beberapa pegawai keselamatan.

Pemimpin berusia 82 tahun itu memasuki sebuah hospital di Sharm el-Sheikh untuk mendapatkan rawatan.

Pejabat pendakwa raya menyatakan, ketua pendakwa raya, Abdel Maguid Mahmud mengarahkan Hosni dan dua anak lelakinya ditahan selama 15 hari untuk disoal siasat berhubung arahan menyerang para penunjuk perasaan.

Penahanan tiga anak beranak itu dibuat berhubung dakwaan bahawa mereka mengarahkan pasukan keselamatan menembak para penunjuk perasaan semasa kebangkitan rakyat Mesir pada Januari dan Februari lalu.

Protes menentang Hosni berakhir dengan peletakan jawatan presiden itu pada 11 Februari lalu dengan hampir 800 orang maut dalam pertempuran dengan pasukan keselamatan.

Seorang saksi memberitahu, Hosni tiba di hospital berkenaan dengan memakai baju dan seluar trek.

Sebuah akhbar tempatan, Al-Ahram yang memetik beberapa sumber melaporkan bahawa Hosni pergi ke hospital itu dengan berpura-pura sakit bagi mengelak daripada disoal siasat.

Namun, beliau mengalami serangan jantung semasa ditahan kelmarin.

Beberapa pegawai berkata, Hosni akan dipindahkan ke Pusat Perubatan Antarabangsa di pinggir ibu kota Mesir, di sini, untuk menjalani rawatan lanjut semasa berada dalam tahanan polis.

Turut ditahan ialah dua anak lelaki beliau, Gamal dan Alaa Mubarak.

Agensi berita rasmi MENA melaporkan kawalan keselamatan diperketatkan di bilik hospital Sharm El Sheikh, tempat Hosni ditahan.

MENA melaporkan bahawa Gamal dan abangnya Alaa diberikan pakaian seragam banduan, tilam dan selimut selepas mereka menyerahkan telefon bimbit masing-masing di sebuah penjara.

Adik beradik berkenaan kelihatan terkejut dan enggan memakan sarapan yang diberikan kepada mereka.

Menteri Kehakiman, Abdel Aziz al-Guindi berkata, pihak pendakwa raya mula menyoal siasat Hosni dan dua anak lelakinya kelmarin.

Stesen televisyen melaporkan bahawa Hosni enggan makan dan minum sejak diberitahu pada pagi kelmarin bahawa beliau akan disoal siasat.

Menurut Abdel Aziz, soal siasat terhadap anak beranak itu berhubung kekayaan mereka yang didakwa diperoleh menerusi salah guna kuasa dan rasuah masih belum bermula.

Selepas beliau meletak jawatan, Hosni dan keluarganya berpindah ke Sharm el-Sheikh.

Walaupun dikenakan larangan ke luar negara, beliau sebelum ini tidak dikenakan sebarang tahanan.

Bantahan bagi menuntut Hosni dibicarakan diadakan pada setiap minggu dengan disertai puluhan ribu orang dan berakhir dengan pertempuran berdarah antara kumpulan penunjuk perasaan dan tentera pada Sabtu lepas.

Keadaan itu berlaku apabila tentera bertindak bagi menyuraikan para penunjuk perasaan di Dataran Tahrir di sini. - AFP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kuasa dunia mahu Gaddafi berundur

Posted:

Kuasa dunia mahu Gaddafi berundur

Kuasa dunia mahu Gaddafi berundur


SEBUAH trak pemberontak yang membawa pelancar roket mengawal pintu masuk ke bandar Ajdabiya, Libya semalam.


DOHA - Pemimpin Libya, Muammar Gaddafi perlu segera meninggalkan negara itu manakala pihak pemberontak yang menentang kepimpinannya perlu diberikan bantuan material, kata para menteri luar kuasa dunia pada persidangan di sini semalam bagi membincangkan masa depan negara Afrika Utara itu.

"Para delegasi sebulat suara dan tegas dalam membuat resolusi ini," kata mereka dalam kenyataan terakhir dan muktamad yang diperoleh agensi berita Reuters.

"Gaddafi dan rejimnya tidak lagi diiktiraf dan beliau perlu menyerahkan kuasa dan membiarkan rakyat Libya menentukan masa depan sendiri," tambah kenyataan itu lagi.

Para menteri luar berkenaan yang akan bersidang sekali lagi pada Mei depan, menyatakan, mereka akan bekerjasama dengan kepimpinan pemberontak iaitu Majlis Peralihan Kebangsaan (NTC) bagi mewujudkan mekanisme bantuan kewangan sementara bagi membolehkan NTC menggunakan aset Libya yang telah dibekukan.

Para menteri luar itu terdiri daripada 20 buah negara termasuk Perancis, Belgium, Kuwait, Itali dan Britain selain beberapa pertubuhan antarabangsa yang membincangkan mengenai Libya.

Amerika Syarikat (AS) tidak menghantar Setiausaha Negara, Hillary Clinton tetapi ia dilaporkan menghantar delegasi yang disertai Pengarah Politik Jabatan Negara AS, William Burns.

Dalam perkembangan berkaitan, seorang pegawai pemberontak, Ali Al Isawi mendakwa, tentera yang setia kepada Gaddafi telah membunuh 10,000 orang dalam pertempuran di Libya setakat ini.

Beliau yang mewakili NTC pada pertemuan para menteri luar Kesatuan Eropah (EU) di Luxembourg kelmarin memberitahu, 20,000 lagi rakyat Libya masih hilang manakala 30,000 yang lain cedera dengan satu perempat daripada mereka parah.

Sementara itu, satu letupan kuat didengar di ibu kota Libya, Tripoli semalam tetapi punca letupan masih tidak dapat dipastikan. Stesen televisyen Al Arabiya melaporkan dua letupan berlaku berhampiran lapangan terbang Tripoli.

Pemberontakan di Libya bermula pada 15 Februari lalu ekoran para penunjuk perasaan menuntut kebebasan hak asasi manusia.

Ia kemudian bertukar menjadi pertempuran di antara kumpulan tentera Gaddafi dengan para pemberontak sebelum tentera bersekutu diketuai AS mengebom bandar-bandar utama di Libya bagi menguatkuasakan larangan terbang di negara tersebut selepas diluluskan Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB). - Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Ulat bulu serang Bali

Posted:

Ulat bulu serang Bali

Ulat bulu serang Bali


SEORANG petani menunjukkan ulat bulu yang berada di lengannya di Denpasar, Bali semalam.


DENPASAR - Sejumlah ulat bulu yang boleh menyebabkan kegatalan pada kulit menyerang Pulau Bali, Indonesia, kata seorang pegawai semalam.

Bagaimanapun, setakat ini tiada pelancong yang terkena serangan ulat tersebut.

Ketua sebuah agensi pertanian di Bali, Made Putra Suryawan berkata, ulat bulu itu pada mulanya menyerang sebuah kampung pada Jumaat lalu dan ia kini menyerang enam buah daerah termasuk bandar Denpasar.

"Situasi kini berada dalam keadaan terkawal. Sejak Jumaat lalu, para pekerja telah menyembur ubat racun serangga dan membakar sampah di kawasan yang terjejas bagi menghalang penyebaran serangan haiwan itu," katanya.

Ribuan ulat bulu dilaporkan menyerang sebahagian wilayah di Pulau Jawa sejak dua minggu lalu.

Haiwan itu didapati menyerang ladang buah-buahan dan menceroboh kawasan penduduk. - AFP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan