Ahad, 28 April 2013

Berita Harian: Dunia

Berita Harian: Dunia


Pemilik plaza runtuh ditahan

Posted: 28 Apr 2013 02:02 PM PDT

Penyelamat temui 9 lagi mangsa masih hidup di celah runtuhan

Savar: Pemilik bangunan Plaza Rana di pinggir ibu negara Bangladesh yang runtuh lima hari lalu dan mengorbankan sekurang-kurangnya 362 orang, ditahan di sempadan negara itu ketika cuba melarikan diri ke India, kata Menteri Kerajaan Tempatan, Jahangir Kabir Nanak.

"Mohammed Sohel Rana, ditahan berhampiran lintasan Benapole, di barat Bangladesh di sempadan negeri Bengal Barat dan dibawa balik ke Dhaka dengan helikopter," katanya.

Pengumuman penahanan itu juga dibuat menggunakan pembesar suara di lokasi bangunan runtuh dan disambut orang ramai dengan tepukan.

Sementara itu, anggota penyelamat menemui sembilan mangsa masih hidup di celah timbunan bangunan yang runtuh itu dan berkata mereka akan menggunakan jentera berat untuk menggerudi lubang dari bahagian atas untuk menyelamatkan mangsa.

Sekurang-kurangnya 362 disahkan terbunuh dalam runtuhan bangunan lapan tingkat yang menempatkan lima kilang pakaian. Angka kematian dijangka meningkat. Kejadian itu tragedi maut yang melanda industri pakaian Bangladesh yang bernilai AS$20 bilion (RM60.66 bilion) setiap tahun.

Persekitaran kerja teruk
Runtuhan Rabu lalu dan bencana sebelumnya dalam kilang pakaian memfokuskan perhatian terhadap persekitaran tempat kerja yang teruk buat pekerja yang memperoleh sebanyak AS$38 (RM115.26) sebulan untuk menghasilkan pakaian jenama terkenal antarabangsa.

Pegawai penyelaras operasi menyelamat, Mejar Jeneral tentera Chowdhury Hasan Suhrawardy, berkata mereka akan cuba menyelamatkan sembilan mangsa berkenaan dengan mengalihkan blok konkrit menggunakan bantuan jentera ringan seperti kapak dan penyodok.

"Namun jika gagal kita akan mulakan fasa berikutnya dalam tempoh beberapa jam yang akan membabitkan usaha manual selain jentera berat termasuk kren hidraulik dan pemotong batu bagi membuat lubang di atas runtuhan," katanya kepada media.

"Tujuannya ialah meneruskan operasi mencari mangsa yang terselamat dan mayat. Pada peringkat ini, kami tiada pilihan lain kecuali menggunakan jentera berat. Operasi manual dan penggunaan jentera kecil tidak mencukupi," katanya.

Tubuh mangsa terputus

Sebelum itu seorang pekerja wanita ditarik hidup-hidup semalam. Seorang penyelamat Hasan Akbari, berkata apabila beliau cuba menarik lelaki di sebelah wanita itu, tubuhnya terputus dan beliau terpaksa melepaskannya.

Pemiliknya mendpaat kelulusan membina lima tingkat namun dia menambah tiga tingkat lagi secara haram. Satu rekahan besar kelihatan dalam bangunan, itu Selasa lalu, namun Rana, memberi jaminan kepada penyewa ia selamat digunakan. - AP

Syria arah guna senjata kimia serang FSA

Posted: 28 Apr 2013 01:59 PM PDT

Damsyik: Kerajaan Syria mengarahkan penggunaan senjata kimia terhadap Tentera Pembebasan Syria (FSA) ketika pertempuran dengan pasukan tentera rejim, kata seorang jeneral yang berpaling tadah kepada Al Arabiya kelmarin.

Bekas pegawai tentera daripada cawangan senjata kimia, Zahir al-Sakit, berkata beliau diarah menggunakan senjata itu ketika rejim bertempur dengan FSA di kawasan Hauran.

Sebaliknya, Sakit mengingkari arahan itu dan menukar kimia dengan air yang digelarnya air Javel.

"Saya diberi arahan menggunakan kimia beracun dalam gua dan terowong yang digunakan FSA tetapi saya mencampurkan semua kimia dengan air dan sebaliknya menggunakan air Javel," katanya.

Sakit berkata, menjelang pengkhianatannya, tiada senjata kimia digunakan ketika pemerhatian beliau dalam pertempuran menentang FSA.

"Saya memberi jaminan mengarahkan semua senjata kimia ditanam dan boleh menunjukkan lokasi sebenar," katanya.

Amerika Syarikat dan Britain sebelum ini menuduh kerajaan Syria menggunakan senjata kimia di Damsyik selepas hasil contoh tanah diseludup menunjukkan kehadiran kimia yang digunakan di pinggir bandar raya itu.
Presiden Barack Obama Jumaat lalu memberi amaran kepada Syria penggunaan senjata kimia akan menjadi pengubah permainan, selepas Amerika, Israel dan Britain semuanya menyatakan petunjuk rejim menyerang dengan ejen sarin.

Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Ban Ki-moon menggesa Syria meluluskan misi pemeriksa badan dunia itu untuk menyiasat dakwaan penggunaan senjata kimia dalam konflik dua tahun itu.

Sementara itu, Timbalan Menteri Luar Russia, Mikhail Bogdanov, kelmarin berkata dakwaan senjata kimia digunakan di Syria tidak sepatutnya menjadi alasan kepada campur tangan tentera asing. - Agensi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan