Rabu, 20 Mac 2013

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Jamalul Kiram dakwa ada pihak mahu bunuhnya

Posted:

Jamalul Kiram dakwa ada pihak mahu bunuhnya

Jamalul Kiram dakwa ada pihak mahu bunuhnya

GAMBAR fail menunjukkan Jamalul Kiram (tengah) berada di dalam rumahnya di Kampung Maharlika, bandar Taguig pada 1 Mac lalu.


MANILA - Satu pasukan asing didakwa tiba di negara ini untuk membunuh pemimpin puak pengganas Sulu, Jamalul Kiram III, kata jurucakapnya, Abraham Idjirani.

Menurut akhbar Philippine Daily Inquirer semalam, skuad itu juga didakwa akan membunuh penasihat Jamalul Kiram Pastor 'Boy' Saycon.

Pada satu sidang media semalam, Idjirani mendedahkan, seorang kolonel tentera asing bersama empat komando dan tiga pembunuh upahan tempatan didakwa akan membunuh Jamalul Kiram dan para pengikutnya.

Idjirani meminta pihak Biro Siasatan Kebangsaan dan polis tentera Filipina untuk menyiasat maklumat perisikan masing-masing bahawa skuad bunuh itu kini tinggal di Hotel Maxim di bandar Pasay.

Idjirani berkata, seorang peguam yang dikatakan didekati anggota-anggota skuad berkenaan telah memberitahu Saycon mengenai plot tersebut.

Para pengikut Jamalul Kiram sebelum ini menceroboh Lahad Datu, Sabah untuk menuntut tanah nenek moyang Kesultanan Sulu pada 12 Februari lalu.

Pertempuran kemudian berlaku melibatkan para pengikut itu dengan anggota-anggota keselamatan Malaysia yang melibatkan sejumlah kematian. - Agensi

Bashar didakwa guna senjata kimia

Posted:

Bashar didakwa guna senjata kimia

Bashar didakwa guna senjata kimia


SEORANG budak yang cedera akibat terkena senjata kimia dirawat di sebuah hospital di bandar Aleppo, Syria semalam.-AP


ISTANBUL - Pihak penentang Syria semalam menafikan tuduhan pemerintah bahawa mereka menggunakan senjata kimia.

Tentera Pembebasan Syria (FSA) itu sebaliknya menyalahkan rejim Presiden Bashar Al-Assad berhubung serangan roket yang menyebabkan orang awam mengalami masalah pernafasan.

"Kami difahamkan tentera menyerang kawasan Khan Al-Assal di bandar Aleppo menggunakan peluru berpandu jarak jauh dan maklumat awal kami mendapati ia ialah senjata kimia," kata jurucakap FSA, Louay Muqdad.

"Banyak nyawa terkorban dan ramai yang cedera pula sukar bernafas," katanya di Istanbul.

Beliau menafikan dakwaan oleh agensi berita SANA bahawa FSA melancarkan beberapa roket mengandungi senjata kimia ke arah Khan Al-Assal yang meragut 15 nyawa.

"Kami tiada peluru berpandu jarak jauh atau senjata kimia dan jika ada pun, kami tidak akan membedil kumpulan kami sendiri," katanya.

Beberapa penganalisis tentera menyatakan, stok senjata kimia Syria adalah yang terbesar di rantau Asia Barat.

Lebih 70,000 orang terbunuh sejak penduduk bangkit menentang pemerintahan rejim Bashar pada Mac 2011 kerana menuntut demokrasi dan kebebasan bersuara. - AFP

Tanah runtuh ragut 17 nyawa di Brazil

Posted:

Tanah runtuh ragut 17 nyawa di Brazil

Tanah runtuh ragut 17 nyawa di Brazil


SEORANG pekerja penyelamat meniup wisel semasa dia melakukan kerja-kerja mencari mangsa tanah runtuh akibat hujan lebat di Petropolis dekat Rio de Janeiro kelmarin.


RIO DE JANEIRO - Sekurang-kurangnya 17 orang maut dalam beberapa kejadian tanah runtuh akibat hujan lebat di sebuah kawasan pergunungan di Brazil, kata pihak berkuasa semalam.

Berpuluh-puluh penduduk lagi hilang tempat tinggal sejak Ahad lalu dalam bencana yang menimpa Petropolis dan kawasan sekitarnya.

Bekas bandar diraja itu terletak 68 kilometer ke utara Rio Janeiro.

Menurut seorang pegawai tempatan, antara yang terbunuh termasuk dua petugas keselamatan.

Gabenor Rio, Sergio Cabral meminta penduduk yang terjejas berlindung di penempatan-penempatan sementara ekoran hujan semakin lebat.

Pada masa yang sama, Datuk Bandar Petropolis, Rubens Bomtempo pula menggesa penduduk setempat agar tidak keluar rumah.

Beliau memberi amaran lebih banyak tanah runtuh diramal berlaku.

Satu kenyataan pertahanan awam menyatakan, hujan lebat turut menjejaskan beberapa bandar lain di negeri Rio termasuk Angra dos Reis, Mangaratiba, Niteroi dan Te resopolis.

Pada Januari 2011, lebih 900 orang terbunuh di negeri itu selepas hujan lebat menyebabkan banjir kilat dan tanah runtuh. - AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan