Selasa, 29 Januari 2013

Berita Harian: Dunia

Berita Harian: Dunia


Otak Sharon tunjuk aktiviti

Posted: 29 Jan 2013 09:06 AM PST

Baitulmaqdis: Bekas Perdana Menteri Israel yang tidak sedarkan diri selama tujuh tahun selepas diserang angin ahmar, mampu memproses maklumat dan otaknya menunjukkan banyak aktiviti.

Pendedahan mengejutkan itu dibuat doktor yang melakukan ujian baru-baru ini ke atas pemimpin itu yang berusia 84 tahun.

Pasukan perubatan yang membuat ujian ke atas Ariel Sharon minggu lalu berkata, imbasan menunjukkan bekas pemimpin itu memberi tindak balas kepada gambar keluarganya dan rakaman suara anak lelakinya.

Mereka, bagaimanapun menekankan, tidak jelas sejauh mana Sharon memahami apa yang ditunjukkan kepadanya sambil menekankan dia tiada peluang pulih seperti biasa.

"Kami terkejut melihat aktiviti otaknya. Dia dapat maklumat dan memprosesnya. Dia dengar apa yang dikatakan.

"Sejauh mana tahap dia memahami, kami tidak dapat kata dengan pasti tetapi petunjuk menggalakkan," kata ketua Pusat Sains Saraf Zlotowski di Universiti Ben-Gurion,i Beersheba, Dr Alon Friedman.

Sharon berada di kemuncak kuasa politiknya pada awal 2006 apabila serangan angin ahmar melumpuhkannya. Sharon koma sejak itu dan disambungkan kepada mesin pernafasan.
Keluarganya berkata, kadang-kadang dia membuka mata dan menggerakkan jari, tetapi tiada banyak maklumat didedahkan mengenai keadaan Sharon. Tiada siapa juga berkata kognitifnya kembali berfungsi.

Minggu lalu, sepasukan saintis Israel dan Amerika Syarikat mengadakan beberapa pemeriksaan ke atasnya di Hospital Soroka di Beersheba, menggunakan mesin imbasan MRI yang baru dibangunkan untuk menilai fungsi otaknya.

Friedman berkata, prosedur dua jam itu antara yang pertama dilakukan ke atas pesakit yang mengalami pendarahan otak. Ia juga jarang dilakukan ke atas pesakit pada usia Sharon.

AP

Mesir hampir lumpuh akibat sengketa politik

Posted: 29 Jan 2013 09:05 AM PST

Kaherah: Panglima tentera Mesir menyifatkan sengketa politik hampir melumpuhkan negara itu.

Ia dianggap amaran daripada pihak yang mentadbir negara itu sehingga Mohamed Mursi dipilih sebagai presiden selepas keganasan berterusan.

Perkara itu disuarakan Jeneral Abdel Fattah al-Sisi yang dilantik oleh Mursi untuk mengetuai angkatan tentera, tahun lalu.

Dalam kenyataannya, beliau menekankan, perkara penting menempatkan askar di Terusan Suez adalah bagi melindunginya untuk memastikan ekonomi Mesir dan perdagangan dunia terjamin.

Sisi membuat ulasan itu yang disiarkan oleh laman web tentera di Facebook, berikutan kematian 52 orang selepas kekacauan berterusan sejak seminggu lalu.

Ia meningkatkan lagi krisis di Mesir dan kerajaan pimpinan Mursi bagi memperbaiki prestasi ekonomi sebeleum pilihan raya Parlimen diadakan beberapa bulan lagi bertujuan memperkukuh demokrasi.

Keganasan sebahagian besarnya terhenti semalam, meskipun ada remaja yang membaling batu ke arah polis di Dataran Tahrir.
Sisi tidak dianggap memberi mesej bahawa tentera mahu mengambil alih kuasa yang dipegang selama enam dekad sehingga Hosni Mubarak digulingkan, dua tahun lalu.

Mesejnya memberi amaran kuat kepada Kerajaan Mesir selepas bandar utama dilanda kekacauan selama lima hari.

Selepas hampir tujuh bulan memerintah, politik Mesir di bawah pentadbiran Mursi semakin berpecah belah.

Penentangnya menolak gesaan Mursi untuk mengadakan rundingan sebaliknya protes berterusan di Kaherah dan Iskandariah selepas tiga bandar Suez, Port Said, Ismailia dan Suez, kawasan di bawah perintah darurat.

Selasa lalu, beribu-ribu orang sekali lagi keluar ke jalan raya Port Said untuk berkabung kematian dua orang dalam pertempuran baru di sana menjadikan 42 orang maut di sini.
REUTERS

Tiada ulasan:

Catat Ulasan