Sabtu, 29 Disember 2012

Berita Harian: Dunia

Berita Harian: Dunia


Mangsa rogol beramai-ramai meninggal

Posted: 29 Dec 2012 01:29 PM PST

Mayat diterbangkan ke New Delhi hari ini

Singapura: Mangsa rogol beramai-ramai dari India yang menerima rawatan intensif di Singapura meninggal dunia akibat kecederaan dan kegagalan fungsi organ, di sebuah hospital di republik ini awal pagi semalam.

"Kami dengan rasa amat dukacita mengumumkan bahawa pesakit meninggal dunia dengan tenang kira-kira jam 4.45 pagi waktu tempatan pada 29 Disember. Keluarga dan pihak berkuasa dari Pesuruhjaya Tinggi India berada di sisinya ketika beliau menghembuskan nafas terakhir," kata Ketua Eksekutif Hospital Mount Elizabeth Kelvin Loh, dalam satu kenyataan.

Dapat liputan penuh

Kes berkenaan mendapat liputan penuh stesen televisyen India. Wanita itu tidak didedahkan identitinya namun beberapa saluran media India menggelarnya sebagai 'Amana', perkataan Urdu bermaksud 'abadi.'

"Kami amat sedih selepas mendapat tahu mangsa tidak dapat diselamatkan akibat kecederaannya dan mengucapkan takziah kepada keluarganya ketika keadaan dukacita ini," kata Kementerian Luar Singapura dalam satu kenyataan.

Hospital berkenaan sebelum ini melaporkan bahawa keadaan wanita itu semakin tenat manakala keluarganya sudah dimaklumkan dan sentiasa berada di sisinya.
Pesuruhjaya Tinggi India Singapura, TCA Raghavan, berkata selepas kematian anak mereka, keluarga itu melahirkan hasrat supaya mayatnya diterbangkan semula ke India.

Tidak lama kemudian mayat wanita pelajar berkenaan dimasukkan ke dalam sebuah van dan dibawa pergi.

Meredakan kecaman

Bercakap kepada media sebelum itu, Raghavan enggan mengulas laporan di India yang menuduh kerajaan menghantar mangsa ke Singapura untuk meredakan kecaman jika mangsa meninggal dunia.

Kebanyakan kes rogol dan jenayah seks lain di India tidak dilaporkan dan pesalah jarang dihukum, kata aktivis hak asasi wanita. Namun kekejaman serangan 16 Disember lalu mencetuskan kemarahan awam dan gesaan hukuman lebih keras ke atas perogol.

Sebilangan pakar perubatan India pula mempersoalkan keputusan memindahkan mangsa ke Singapura dan menyifatkannya sebagai tindakan berisiko berikutan keadaannya yang kritikal. Mereka berkata mangsa sudah menerima penjagaan terbaik di India. - REUTERS

Lagi berita kisah tragis mangsa rogol India. Dapatkan naskhah BH Ahad hari ini untuk berita lanjut atau muat turun versi digital di http://subscription.nstp.com.my/

Sirap ubat batuk maut disiasat

Posted: 29 Dec 2012 01:25 PM PST

LAHORE: Pihak berkuasa sedang menyiasat sirap ubat batuk dipercayai membunuh 33 orang di timur Pakistan sejak tiga hari lalu, kata seorang pegawai kerajaan semalam, kali kedua sejak beberapa bulan kebelakangan ini ubatan disyaki itu menyebabkan banyak kematian.

Juga semalam, sebuah bas penumpang meletup ketika berada di sebuah terminal di bandar selatan Karachi, mengorbankan empat orang dan mencederakan 40 lain, kata polis dan pihak berkuasa hospital. Tidak jelas jika letupan disebabkan bom atau silinder gas.

Kematian akibat ubat batuk berlaku di Gujranwala dan perkampungan di sekitar bandar itu, kata Abdul Jabbar Shaheen, pegawai pentadbiran atasan di sana. Tambahan 54 orang dirawat di hospital di bandar itu yang dipercayai minum sirap terbabit. Mereka yang menjadi mangsa adalah buruh atau penagih dadah yang minum ubat itu untuk khayal, kata Shaheen. – AP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan