Ahad, 26 Februari 2012

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Rumah persembunyian Osama diroboh

Posted:

Rumah persembunyian Osama diroboh

Rumah persembunyian Osama diroboh


Penduduk tempatan memerhati kerja-kerja merobohkan bangunan yang dipercayai menjadi tempat persembunyian osama di bandar Abbottabad oleh pasukan keselamatan pakistan, semalam. - AFP


PESHAWAR 26 Feb. - Pasukan keselamatan Pakistan, hari ini mula meruntuhkan rumah agam yang menjadi tempat persembunyian ketua al-Qaeda, Osama bin Laden yang dibunuh dalam serbuan tentera Amerika Syarikat (AS) di bandar Abbottabad pada Mei lalu.

Seorang pegawai polis yang enggan dikenali berkata, dua jentolak digunakan untuk meruntuhkan bangunan tersebut.

Seorang pegawai kanan pentadbiran berkata, tingkat atas bangunan tiga tingkat itu termasuk bilik Osama telah diruntuhkan.

''Kami berharap semuanya akan selesai esok,'' katanya.

Kawasan kediaman Osama selama beberapa tahun itu berada di bawah kawalan pasukan keselamatan Pakistan sejak ketua al-Qaeda itu dibunuh oleh komando tentera laut AS, SEAL dalam satu serbuan tanpa pengetahuan Islamabad.

Pegawai polis itu berkata, beliau boleh melihat habuk dan debu keluar dari bangunan itu.

''Polis dikerah untuk mengawal di luar kawasan bangunan tersebut, manakala tentera mengawal bahagian dalam,'' ujarnya.

Saksi berkata, tentera menghalang laluan masuk ke kawasan tersebut serta membawa masuk jentera berat.

Wartawan juga dilarang mengambil gambar atau mendekati kawasan berkenaan. - AFP

NATO, Britain undur kakitangan

Posted:

NATO, Britain undur kakitangan

NATO, Britain undur kakitangan

KABUL 26 Feb. - Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) dan Britain mengundurkan kakitangan mereka daripada institusi-institusi kerajaan Afghanistan berikutan pembunuhan dua penasihat tentera Amerika Syarikat (AS) di bangunan Kementerian Dalam Negeri, semalam.

Pembunuhan itu menyebabkan angka kematian dalam protes anti-AS di seluruh negara ini meningkat kepada lebih 30 orang.

Pergerakan Taliban berkata, pihaknya bertanggungjawab mendalangi pembunuhan tersebut yang bertujuan untuk membalas dendam terhadap tindakan askar AS membakar kitab al-Quran di sebuah pangkalan tentera AS di Afghanistan.

Dalam keganasan di seluruh negara ini semalam, sebuah pejabat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) diserang oleh beribu-ribu penunjuk perasaan di wilayah Kunduz, timur laut Afghanistan, tetapi polis mematahkan serangan itu dengan melepaskan tembakan ke arah orang ramai.

Lima orang dilaporkan maut dalam serangan itu, meningkatkan angka kematian berpunca daripada protes ganas sejak lima hari lalu berhubung pembakaran kitab agama dan naskhah al-Quran di Pangkalan Udara Bagram kendalian tentera AS.

Presiden Hamid Karzai mengeluarkan kenyataan menggesa penunjuk perasaan dan pasukan keselamatan Afghan supaya mengawal tindakan masing-masing.

Katanya, kerajaan sedang mendesak Washington supaya membawa pelaku jenayah (membakar al-Quran) itu ke muka pengadilan.

Dua penasihat tentera AS daripada Pasukan Bantuan Keselamatan Antarabangsa (ISAF) itu berada di dalam bangunan Kementerian Dalam Negeri apabila seorang 'individu' menembak kedua-duanya di belakang kepala, kata NATO.

Satu sumber kerajaan Afghan berkata, kedua-dua lelaki itu ditembak mati oleh seorang pegawai polis Afghan yang bertugas di jabatan perisikan Kementerian Dalam Negeri.

"Atas sebab yang jelas, saya mengambil langkah segera untuk mengundurkan semua kakitangan ISAF yang bertugas di kementerian-kementerian di serata Kabul," kata Komander ISAF, Jeneral John Allen. - AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan