Selasa, 21 Jun 2011

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Pesawat terhempas, 44 maut

Posted:

Pesawat terhempas, 44 maut

Pesawat terhempas, 44 maut

ST. PETERSBURG, Rusia 21 Jun - Seramai 44 maut, sementara lapan yang lain cedera parah apabila sebuah pesawat yang membawa 52 penumpang terhempas dalam keadaan kabus tebal di sebuah lebuh raya di barat laut Rusia, lewat malam tadi.

Jurucakap Kementerian Kecemasan, Oksana Semyonova memberitahu Associated Press, ketika kejadian, pesawat Tu-134 milik syarikat penerbangan RusAir itu dalam perjalanan dari Moscow ke bandar Petrozavodsk.

Kementerian itu dalam satu kenyataan di laman web melaporkan, lapan yang cedera parah termasuk seorang kanak-kanak lelaki berusia 10 tahun dan seorang pramugari yang kini dirawat di sebuah hospital di Petrozavodsk, kira-kira 640 kilometer dari barat laut Moscow.

Semyonova berkata, pesawat itu cuba mendarat di lapangan terbang di Petrozavodsk, tetapi berkecai dan meletup selepas terhempas di lebuh raya kira-kira dua kilometer dari landasan.

Jelas beliau, pihaknya masih belum pasti sama ada pesawat itu cuba mendarat di lebuh raya berkenaan.

Pihak berkuasa juga masih belum dapat mengeluarkan laporan penuh mengenai kejadian itu, tetapi agensi berita Interfax memetik Pengarah lapangan terbang, Alexei Kuzmitsky sebagai berkata, 'kejadian berlaku dalam keadaan cuaca buruk'.

Timbalan Ketua Jawatankuasa Penerbangan Antara Negeri, Alexei Morozov memberitahu agensi berita ITAR-Tass, juruterbang dipercayai berhadapan kesukaran untuk mendaratkan pesawat itu kerana lampu kecemasan yang sepatutnya dipasang di landasan semasa penglihatan terhad tidak berfungsi.

Lamab web Kementerian Kecemasan turut menyiarkan gambar pesawat yang berkecai di jalan raya dengan latar belakang kabus tebal.

Agensi-agensi berita Rusia melaporkan, antara penumpang yang terbunuh ialah pengadil bola sepak Liga Perdana Rusia, Vladimir Pettay dan seorang rakyat Sweden.

Laporan agensi berita menyebut, kotak hitam pesawat itu telah ditemui. – Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

China-Vietnam ronda bersama di Teluk Tonkin

Posted:

China-Vietnam ronda bersama di Teluk Tonkin

China-Vietnam ronda bersama di Teluk Tonkin

HANOI 21 Jun - Kapal tentera laut Vietnam dan China menjalankan rondaan bersama selama dua hari di Teluk Tonkin kelmarin dan semalam.

Perkembangan itu mungkin menandakan ketegangan berhubung sempadan maritim antara kedua-dua negara yang dipertikaikan semakin reda.

Hubungan antara dua negara seteru lama itu bertambah tegang sejak sebulan lalu selepas meletusnya perbalahan dalam isu berlarutan mengenai kedaulatan di Laut China Selatan, yang termasuk tuntutan ke atas Teluk Tonkin.

Dua kapal tentera laut Vietnam dan dua dari China melakukan rondaan bersama sejauh lebih 550 kilometer dari 19 hingga 20 Jun lalu di sepanjang sempadan perairan antara kedua-dua negara di Teluk itu, lapor akhbar rasmi, Vietnam News hari ini.

"Rondaan itu bertujuan menjaga keselamatan dan ketenteraman di laut, menyelia kegiatan bot nelayan dan memastikan perjanjian mengenai kerjasama perikanan dan perbatasan sempadan di perairan tersebut dipatuhi," katanya.

Akhbar Tentera Rakyat kendalian Kementerian Pertahanan Vietnam berkata, kedua-dua pihak juga menjalankan latihan komunikasi termasuk penghantaran isyarat bendera dan cahaya.

Kapal-kapal Vietnam itu dijadual singgah di pelabuhan China selepas latihan tersebut.

Menurut laporan, rondaan bersama itu adalah yang ke-11 di Teluk Tonkin sejak dimulakan lima tahun lalu.

Kedua-dua negara telah mencapai banyak kemajuan dalam menyelesaikan tuntutan bertindan di teluk itu.

Namun begitu, kedua-dua pihak sejak beberapa minggu lepas saling menuduh antara satu sama lain menceroboh kawasan perairan masing-masing di Laut China Selatan, yang menjadi laluan perkapalan utama dan dipercayai kaya dengan sumber minyak dan gas. - Reuters

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan