Jumaat, 20 Mei 2011

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Ketua IMF letak jawatan selepas dituduh merogol

Posted:

Ketua IMF letak jawatan selepas dituduh merogol

Ketua IMF letak jawatan selepas dituduh merogol


GAMBAR menunjukkan dokumen banduan Dominique Strauss-Kahn yang disiarkan Jabatan Polis New York semalam.


NEW YORK - Ahli politik dari Perancis yang juga genius matematik, Dominique Strauss-Kahn, 62, meletakkan jawatan sebagai Ketua Dana Kewangan Antarabangsa (IMF) kelmarin.

Dia mengumumkan peletakan jawatan sebagai Pengarah Urusan IMF menerusi sepucuk surat yang dialamatkan kepada lembaga eksekutif IMF.

Strauss-Kahn yang ditangkap polis pada Sabtu lalu selepas didakwa melakukan serangan seksual ke atas seorang pekerja Hotel Sofitel di New York di dalam biliknya.

Dia ditangkap dalam sebuah pesawat Air France beberapa minit sebelum ia berlepas ke Paris dari Lapangan Terbang John F. Kennedy.

Dalam surat itu, Strauss-Kahn menafikan semua tuduhan tetapi menyatakan dia terpaksa meletakkan jawatan dengan perasaan yang amat sedih kerana memikirkan keluarganya selain melindungi IMF.

Dia sudah berkahwin dan mempunyai empat orang anak.

Dalam dokumen mahkamah yang difailkan oleh pasukan pembelaannya kelmarin, Strauss-Kahn menyatakan dia menyerahkan pasport dan tidak akan melarikan diri dari Amerika Syarikat.

Peguam belanya mencadangkan wang ikat jamin ke atasnya sebanyak AS$1 juta (RM3 juta) dan dikurung di rumah milik seorang anak perempuannya, Camille, 24 jam sehari dengan kawalan tag elektronik sehingga perbicaraannya berakhir.

Dalam dokumen pemfailan itu, peguam Strauss Kahn tidak pernah mempunyai rekod jenayah dan merupakan seorang suami dan bapa yang penyayang, dihormati sebagai seorang diplomat, ahli politik, peguam, ahli ekonomi dan profesor.

Menurut agensi berita The Associated Press, para detektif dan pendakwa raya percaya permaidani di dalam Hotel Sofitel mungkin mengandungi air mani Strauss-Kahn, air liur selepas dia menyerang pekerja wanita berumur 32 tahun untuk tujuan seks.

Dia ditahan di sebuah penjara di Rikers Island, New York.

Strauss-Kahn ditahan di sebuah bilik penjara dan diperhatikan pada setiap masa bagi mengelak dia membunuh diri.

Dia juga makan bersendirian dalam bilik penjara berasingan dan dikawal oleh pengawal penjara pada setiap masa. - Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Eropah cari ketua IMF baharu

Posted:

Eropah cari ketua IMF baharu

Eropah cari ketua IMF baharu

BRUSSELS - Negara-negara anggota Kesatuan Eropah (EU) perlu bersetuju memilih seorang calon yang berwibawa dari Eropah bagi menggantikan Dominique Strauss-Kahn sebagai Ketua Dana Kewangan Antarabangsa (IMF), kata Suruhanjaya Eropah semalam.

Jurucakap Suruhanjaya Eropah, Pia Ahrenkilde Hansen berkata, sebagai penyumbang terbesar IMF, 27 negara EU perlu memilih seorang calon bagi menggantikan Strauss-Kahn.

"Kami percaya bahawa kami boleh mencari calon-calon yang berwibawa dari Eropah bagi menggantikan Strauss-Kahn," katanya.

"Kami percaya adalah biasa untuk mencalonkan seorang calon berwibawa dari Eropah dan pada masa yang sama, keupayaan calon tersebut dan bukan kerakyatannya atau jantinanya yang menentukan sama ada dia adalah calon yang tepat untuk jawatan ini," tambah Hansen.

Strauss-Kahn meletak jawatan sebagai ketua IMF dengan alasan dia perlu memberi tumpuan untuk melawan tuduhan bahawa dia melakukan serangan seksual terhadap seorang pengemas bilik hotel di New York.

Penangkapannya pada hujung minggu lalu mencetuskan perdebatan sama ada tradisi selama 65 tahun yang menyatakan seorang ketua dari Eropah dilantik mengetuai badan global yang beribu pejabat di Washington itu patut dikekalkan. - Reuters

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tengkorak Mona Lisa ditemui di biara

Posted:

Tengkorak Mona Lisa ditemui di biara

Tengkorak Mona Lisa ditemui di biara


TENGKORAK wanita yang dipercayai Mona Lisa ditemui di kubur bawah tanah di biara St. Ursula, Florence baru-baru ini.


FLORENCE, Itali - Para arkeologi menemui satu tengkorak wanita yang dipercayai menjadi model untuk pelukis terkenal, Leonardo da Vinci melukis potret Mona Lisa, lapor sebuah akhbar semalam.

Tengkorak dan tulang wanita itu ditemui semasa mereka menggali kubur bawah tanah di biara St. Ursula, Florence yang dipercayai milik seorang wanita yang menjadi model pelukis tersebut melukis potret Mona Lisa.

Pasukan penggalian mendedahkan pada minggu lalu bahawa mereka menemui bilik kawasan rahsia selepas dua minggu melakukan kerja-kerja mencari di biara St. Ursula yang telah tidak digunakan lagi.

Kubur itu dipercayai milik Lisa Gherardini Del Giocondo.

Wanita itu yang merupakan isteri seorang saudagar sutera yang kaya mati pada 1542.

Di Itali, Mona Lisa dikenali sebagai La Gioconda.

Beberapa pegawai berkata, tengkorak itu ditemui 1.52 meter di bawah lantai sebuah biara bersama tulang rusuk dan tulang belakang selepas kerja-kerja menggali dilakukan.


KUMPULAN wartawan dibawa melawat ke kawasan penggalian kubur seorang wanita
dipercayai Mona Lisa di biara St. Ursula, Florence, Itali kelmarin.


Kini para saintis akan menguji asid deosirikbonukleik (DNA) tulang itu dengan tulang dua kanak-kanak yang ditanam dekat kubur tersebut.

Jika saintis dapat mengesahkan tengkorak itu milik model tersebut, artis forensik akan cuba membina semula muka wanita berkenaan untuk dibandingkan dengan lukisan berusia 500 tahun yang dilukis oleh da Vinci.

Penemuan itu diharap dapat menyelesaikan misteri identiti wanita yang menjadi model untuk da Vinci melukis potret Mona Lisa. - Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan