Isnin, 4 April 2011

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


2 anak Gaddafi cadang peralihan

Posted:

2 anak Gaddafi cadang peralihan

2 anak Gaddafi cadang peralihan

WASHINGTON 4 April - Dua anak lelaki Muammar Gaddafi mengemukakan cadangan pelan peralihan kepada sistem demokrasi berperlembagaan yang melibatkan penyingkiran bapa mereka.

Peralihan itu akan diketuai oleh seorang anak lelaki Gaddafi, Seif al-Islam (gambar), lapor akhbar New York Times (NYT) malam tadi, dengan memetik kenyataan seorang diplomat tidak dikenali dan seorang pegawai Libya yang dimaklumkan mengenai pelan tersebut.

Belum jelas sama ada Gaddafi, 68, bersetuju dengan cadangan yang dikemukakan Seif al-Islam dan seorang lagi anak lelakinya, Saadi el-Gaddafi, menurut laporan itu.

Namun, seorang yang rapat dengan kedua-dua anak Gaddafi itu berkata, Gaddafi nampak bersedia untuk mengikut cadangan itu.

"Kedua-dua anak Gaddafi itu mahu melangkah ke arah perubahan di negara mereka tanpa bapa mereka.

"Mereka telah menghadapi banyak tentangan daripada angkatan lama rejim, dan sekiranya mereka mendapat lampu hijau, mereka akan memajukan negara dengan pesat," lapor NYT dengan memetik sumber yang rapat dengan kem Seif dan Saadi.

Bagaimanapun pentadbiran pemberontak di Benghazi, Majlis Peralihan Kebangsaan menolak pelan tersebut bulat-bulat.

"Cadangan itu ditolak sama sekali oleh Majlis, kerana Gaddafi dan anak-anaknya mesti berundur sebelum rundingan diplomatik boleh diadakan," kata jurucakap Majlis, Shamseddin Abdulmelah di Benghazi.

NYT menganggap cadangan tersebut mencerminkan perbalahan yang sudah lama berlaku di kalangan anak-anak lelaki Gaddafi.

Seif dan Saadi lebih cenderung kepada pembaharuan ekonomi dan politik ala Barat, tetapi dua lagi saudara mereka, Khamis dan Mutuassim dianggap penyokong setia rejim yang berpendirian keras.

Khamis mengetuai sebuah militia prokerajaan, manakala Mutuassim, seorang penasihat keselamatan negara, dilihat bersaing dengan Seif dalam perebutan untuk menggantikan bapa mereka.

Sementara itu, Amerika Syarikat (AS) semalam bersetuju dengan permintaan Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) supaya penyertaan AS dalam serangan udara ke atas tentera rejim Gaddafi dilanjutkan 48 jam lagi.

AS sudah menyerahkan kuasa pemerintahan ke atas operasi tentera di Libya kepada Britain, Perancis dan sekutu lain dalam NATO, tetapi kekuatan tentera udara AS masih diperlukan. - AFP/AP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Polis lepas tembakan, 15 maut

Posted:

Polis lepas tembakan, 15 maut

Polis lepas tembakan, 15 maut


Penunjuk perasaan antikerajaan mengangkat seorang rakan mereka yang cedera semasa bertempur dengan polis di selatan bandar Taiz, kelmarin. - REUTERS


SANAA 4 April - Sekurang-kurangnya 15 maut, sementara berpuluh-puluh lagi cedera apabila polis melepaskan tembakan ke arah penunjuk perasaan antikerajaan dalam satu pertempuran buat hari kedua berturut-turut di bandar Taiz, selatan Sanaa, hari ini.

Keganasan itu tercetus semasa beribu-ribu penunjuk perasaan berarak melalui Taiz menuju Dataran Kebebasan, lokasi mereka berkhemah.

Menurut saksi, penunjuk perasaan menyerbu halaman ibu pejabat kerajaan di bandar itu, kira-kira 200 kilometer dari ibu negara sebelum anggota keselamatan berpakaian preman melepaskan tembakan bagi mengundurkan mereka.

Seorang lagi saksi berkata, tentera yang ditempatkan di situ menghalang laluan penunjuk perasaan semasa mereka melalui ibu pejabat kerajaan, mengakibatkan pertempuran tercetus dengan penunjuk perasaan dilapor melontar batu ke arah tentera.

Pemimpin pembangkang di Taiz, Bushra al-Maqtara berkata, tentera yang ditempatkan di bahagian bumbung bangunan berhampiran telah melepaskan tembakan ke arah penunjuk perasaan, menyebabkan kumpulan tersebut segera mengepung ibu pejabat kerajaan.

Seorang doktor di sebuah klinik yang dibina di Dataran Kebebasan, Zakariya Abdul-Qader berkata, sekurang-kurangnya 15 maut sementara berpuluh-puluh yang lain dilaporkan cedera dalam pertempuran tersebut.

Pertumpahan darah terbaru itu berlaku sehari selepas seorang penunjuk perasaan ditembak mati di Taiz, menjadikan jumlah angka korban akibat pertempuran di bandar itu meningkat kepada 100 sejak Januari lalu.

Sementara itu, 13 lagi ditembak mati di bandar pelabuhan Hudaida, lewat malam semalam, apabila polis melepaskan tembakan ke arah penunjuk perasaan yang berarak menuju bangunan utama kerajaan tempatan di bandar Laut Merah itu.

Seramai 13 turut cedera terkena peluru hidup, 30 dipukul dengan baton dan cedera dilontar batu, sementara 400 yang lain cedera selepas terhidu gas pemedih mata dalam kejadian itu. - Reuters/AP/AFP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan