Jumaat, 11 Mac 2011

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Jet Libya bedil bandar minyak

Posted:

Jet Libya bedil bandar minyak

Jet Libya bedil bandar minyak


SEORANG anggota penentang pemimpin Libya, Muammar Gaddafi berjalan dekat sebuah terminal minyak di bandar Ras Lanuf, Libya yang terbakar akibat dibedil kelmarin.


TUNIS - Sumber pemberontak Libya semalam menyatakan tentera yang setia kepada diktator Muammar Gaddafi membedil sejumlah roket dari beberapa kapal tangki ke arah kedudukan mereka di bandar pelabuhan Ras Lanuf.

"Saya melihat sendiri ia berlaku. Kapal-kapal tangki membedil peluru roket ke arah bandar ini (Ras Lanuf)," kata seorang anggota pemberontak, Salem Magrebi.

"Beberapa pesawat turut menggugurkan bom manakala roket turut dibedil dari darat," tambahnya.

Salem berkata, dia bercakap menerusi telefon dari sebuah kawasan perumahan di bandar berkenaan.

"Saya melihat beberapa mayat terbaring di jalan raya," ujarnya.

Perkembangan tersebut berlaku selepas tentera Gaddafi melancarkan penggeboman terbaru ke atas Ras Lanuf semalam.

Bom dan peluru berpandu meledak beberapa kilometer dari loji penapisan minyak Ras Lanuf dan hampir mengenai bangunan syarikat penapisan minyak Emiriyah Arab Bersatu.

Serangan balas oleh tentera yang setia kepada Gaddafi itu telah mengekang kemaraan tentera pemberontak di pesisir pantai timur Libya yang mana mereka terpaksa berundur dari bandar Bin Jawad selepas menerima tentangan sengit.

Dalam pertempuran yang berlaku sejak 15 Februari lalu bagi menuntut peletakan jawatan Gaddafi sebagai pemimpin, seramai 400 orang dilaporkan telah terbunuh.

Kebangkitan rakyat Libya itu didorong oleh kejayaan para penunjuk perasaan di Mesir dan Tunisia yang mengakibatkan para pemimpin di kedua-dua negara terpaksa meletakkan jawatan.

Gaddafi yang berkuasa hampir 42 tahun dilaporkan gagal untuk memerintah dengan baik negara tersebut sebaliknya membazirkan wang negara dengan sesuka hatinya. - Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Dua maut tunjuk perasaan tuntut negeri baru

Posted:

Dua maut tunjuk perasaan tuntut negeri baru

Dua maut tunjuk perasaan tuntut negeri baru


SEBUAH kereta terbakar dalam tunjuk perasaan menuntut penubuhan sebuah negeri baru di Hyderabad, India semalam.


HYDERABAD, India - Polis menembak gas pemedih mata semalam untuk meleraikan kumpulan penunjuk perasaan yang melancarkan protes untuk menuntut sebuah negeri sendiri di selatan India.

Pergolakan terbaru itu berlaku selepas imej pentadbiran sedia ada tercemar ekoran skandal rasuah yang terus melanda ahli-ahli politik mereka.

Semua premis perniagaan di bandar ini yang merupakan ibu negeri Andhra Pradesh ditutup selepas ribuan orang termasuk wakil rakyat, pelajar dan pegawai pentadbiran tempatan memenuhi jalan raya untuk melakukan demonstrasi.

Bandar ini juga menjadi ibu pejabat beberapa firma global di India termasuk Google dan Microsof.

Para penunjuk perasaan itu menuntut supaya rantau Telengana di Andra Pradesh berpisah dari negeri tersebut untuk menjadi sebuah negeri berasingan.

Tuntutan tersebut menjadi semakin lantang selepas penubuhan negeri itu mendapat persetujuan parti Kongres pimpinan Perdana Menteri, Manmohan Singh pada tahun lalu.

"Tunjuk perasaan ini adalah satu amaran kepada pemerintah bahawa warga Telengana tidak akan berpuas hati sehingga mereka mendapat sebuah negeri sendiri," kata seorang pelajar Lakshma Reddy, yang turut serta dalam demonstrasi itu. - Reuters

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Carlos Slim paling kaya di dunia

Posted:

Carlos Slim paling kaya di dunia

Carlos Slim paling kaya di dunia


CARLOS SLIM (RM224.7b)


NEW YORK, Amerika Syarikat (AS) - Taikun telekomunikasi Mexico, Carlos Slim kekal menjadi manusia paling kaya di dunia dengan anggaran kekayaannya mencecah AS$74 bilion (RM224.7 bilion), lapor majalah Forbes kelmarin.

Bilionair berusia 71 tahun itu mengetepikan pengasas bersama Microsoft, Bill Gates yang menduduki tempat kedua dengan kekayaan berjumlah AS$56 bilion (RM170 bilion).

Pelabur AS, Warren Buffet menduduki tempat ketiga dengan kekayaan AS$56 bilion (RM170 bilion).

Tempat keempat menjadi milik taikun barangan mewah dari Perancis, Bernard Arnault dengan anggaran kekayaan AS$41 bilion (RM124.5 bilion).

Senarai Forbes kali ini menyaksikan 332 bilionair adalah dari Asia berbanding 79 bilionair Eropah.

Perkembangan itu menyaksikan Asia memiliki lebih ramai bilionair berbanding Eropah untuk kali pertama.

Menurut Forbes, 115 bilionair Asia dalam senarai tahunannya kali ini berasal dari China

Senarai bilionair dari China itu diungguli Robin Li, usahawan di sebalik kejayaan enjin carian tempatan, Baidu, dengan nilai kekayaan AS$9.4 bilion (RM28.5 bilion).

Pengasas Facebook, Mark Zuckerberg berada di tempat ke-52 dengan kekayaan dianggarkan berjumlah AS$13.5 bilion (RM40.9 bilion).

Sementara itu, seramai sembilan bilionair dari Malaysia turut berada dalam senarai Forbes kali ini diketuai oleh raja gula, Robert Kuok, 87, dengan kekayaan AS$8.3 bilion (RM25.2 bilion).

Jumlah itu menyaksikan beliau berada pada kedudukan ke-61 sekali gus mengatasi pengasas Apple, Steve Jobs yang memiliki aset AS$8.3 bilion (RM25.2 bilion) untuk menduduki tempat ke-110 senarai yang sama.

Taikun telekomunikasi tempatan, Ananda Krishnan, menduduki tempat ke-93 senarai Forbes dengan kekayaan AS$9.5 bilion (RM28.8 bilion) manakala bilionair sektor perladangan, Lee Shin Cheng yang memiliki kekayaan AS$5 bilion (RM15.1 bilion) berada di tempat ke-208.

Lain-lain bilionair Malaysia yang menduduki senarai Forbes ialah Tan Sri Quek Leng Chen menduduki senarai ke-219 dengan kekayaan AS$4.8 (RM14.5 bilion).

Bilionair Malaysia, Tan Sri Teh Hong Piow menduduki tempat ke- 229 dengan kekayaan AS$4.7 bilion (RM14.2 bilion).

Tan Sri Yeoh Tiong Lay dan keluarga berada di tempat ke-420 dengan kekayaan AS$2.7 bilion (RM8.1 bilion) manakala Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhary menduduki tempat ke-459 dengan kekayaan AS$2.5 bilion (RM7.5 bilion).

Bilionair Tan Sri Tiong Hiew King dan Tan Sri Vincent Tan menduduki tempat ke-993 dengan kekayaan AS$1.2 bilion (RM3.6 bilion). - Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan