Rabu, 17 April 2013

Harian Metro: Global

Harian Metro: Global


'Kami tak akan disakiti lagi'

Posted: 16 Apr 2013 01:09 PM PDT

London: Seorang ibu yang sarat mengandung dipercayai membunuh diri bersama tiga anaknya selepas menulis dalam laman Facebooknya: "Kami tak akan disakiti lagi."

Fiona Anderson dikatakan terjun dari sebuah bangunan tempat letak kereta setinggi 15 meter.


Beberapa jam kemudian tiga anaknya, Levina, tiga, Addy, dua dan Kyeden yang berumur 11 bulan ditemui mati di rumah panagsanya, kira-kira suku kilometer dari bangunan berkenaan.

Rakannya mendedahkan, Fiona, 'ibu pintar' yang berusia 23 tahun meninggalkan beberapa mesej meluahkan rasa kecewa selepas Craig McLelland, bapa ketiga-tiga anaknya, meninggalkannya untuk bercinta dengan wanita lain.


Dia sebelum ini menulis: "Tidak ada siapa inginkan kami. Tidak ada siapa yang membantu kami. "Orang sepatutnya membantu kami menipu dan cuba mengambil anak saya. Hanya Craig yang kami ada, tetapi dia juga sudah pergi." Fiona dari Lowestoft, Suffolk, juga menulis: "Ibu amat sayangkan kamu dan saya akan sentiasa menjaga kamu. Saya memohon maaf kerana menyebabkan kamu kecewa. Kita tak akan disakiti lagi." Pakar Patologi dari Pejabat Dalam Negeri semalam melakukan bedah siasat terhadap kanak-kanak itu untuk menentukan punca kematian mereka.


McLelland tiba di rumah pangsa Fiona selepas dimaklumkan ada orang membunuh diri. "Saya dapat merasakan siapa dia," katanya.

Foto

FIONA

Foto

MCLELLAND bersama ketiga-tiga anaknya.

Foto

RUMAH pangsa tempat mayat kanak-kanak itu ditemui.

Rakan Fiona Karleigh Burlingham, 20, berkata, Craig meninggalkan wanita itu kira-kira sebulan lalu.


"Ketiga-tiga anaknya sihat dan dibesarkan dengan baik. Dia melalui saat getir." Seorang rakan lain berkata: "Kami diberitahu dia menulis dalam laman Facebooknya malam tadi: 'Anak saya akan pergi bersama saya.' Tidak sangka ada orang terfikir dia akan mencederakan dirinya, lebih-lebih lagi anaknya. - The Sun

Artikel ini disiarkan pada : 2013/04/17

Sarkas diharam guna haiwan liar

Posted: 16 Apr 2013 12:53 PM PDT

Northamptonshire: Persembahan Sarkas di Britain akan diharam daripada menggunakan haiwan liar menerusi undang-undang yang akan dipinda.

Rang undang-undang mengenainya akan dibentangkan dan ia akan menyaksikan pengharaman penggunaan haiwan liar eksotik. Hanya binatang domestik seperti arnab, anjing dan kuda dibenar melakukan persembahan.


Langkah itu dibuat selepas akhbar Daily Mail mendedahkan kekejaman yang dilakukan ke atas seekor gajah, Anne yang hidup dirantai. Pemiliknya Bobby Roberts didapati bersalah atas tuduhan melakukan kekejaman ke atas haiwan selepas rakaman secara sulit menunjukkan Anne ditendang dan dipukul dengan serampang peladang.

Perbuatan itu mencetuskan bantahan dan pada Jun 2011 anggota Parlimen memutuskan tanpa mengundi mengarahkan menteri terbabit mengenalkan pengharaman penggunaan haiwan liar di sarkas pada 2012.


Aktivis hak asasi haiwan sejak sekian lama mendesak kerajaan mengharamkan penggunaan haiwan seperti kuda belang, singa, harimau, ular dan buaya.


Kerajaan Britain memperkenalkan sistem lesen tahun lalu sebagai langkah sementara dengan pemilik sarkas perlu mendapatkan kebenaran menggunakan haiwan seumpama itu.

Bobby dipercayai memohon lesen mengadakan persembahan dengan haiwan seumpama itu, tetapi gagal memperolehnya. Pengkritik berkata, ia menunjukkan kerajaan melakukan kesilapan besar dalam menawarkan skim itu. - DM

Artikel ini disiarkan pada : 2013/04/17

Tiada ulasan:

Catat Ulasan