Isnin, 25 Februari 2013

Harian Metro: Global

Harian Metro: Global


Kereta melambung, 33 penonton cedera

Posted:

Daytona Beach (Florida): Sekurang-kurangnya 33 peminat Nascar cedera apabila sebuah kereta melambung ke tempat duduk penonton di gelanggang antarabangsa Daytona Speedway kelmarin.

Nahas berlaku dalam pusingan akhir perlumbaan peringkat kedua Nationwide Series menjelang pembukaan musim Piala Sprint Daytona 500.


Kemalangan terjadi selepas pendahulu perlumbaan, Regan Smith cuba menghalang Brad Keselowski daripada memenangi pertandingan.

Keadaan itu menyebabkan pemandu baru, Kyle Larson melanggar kereta di depannya sebelum kenderaan dipandunya melayang ke udara dan merempuh pagar tempat duduk penonton.


Bahagian depan kereta Larson berkecai dan enjinnya terperosok pada lubang pagar berkenaan. Serpihan daripada kereta itu, termasuk sebuah tayar melayang ke arah tempat duduk penonton yang hampir dengan trek perlumbaan.


Larson, 20, yang tercampak keluar dari keretanya. -Reuters

Foto

KERETA dipandu Larson melayang ke arah tempat duduk penonton di gelanggang antarabangsa Daytona Speedway.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/02/25

Naomi disyaki simbah sendiri asid

Posted:

London: Polis dipercayai merampas komputer milik seorang wanita muda yang cedera parah dalam serangan asid kerana mencurigai dia mungkin mencederakan dirinya sendiri.

Namun, keluarganya bimbang polis tidak membuat yang terbaik untuk menangkap pesalah itu dan hanya menumpukan kepada sesi 'soal siasat tak masuk akal.'

Naomi Oni, 20, cedera parah ekoran insiden yang berlaku ketika dia pulang dari tempat kerja pada akhir tahun lalu sebelum dimasukkan ke hospital hampir sebulan untuk rawatan.

Polis mengambil komputer riba Naomi dan dikatakan menemui bukti bahawa wanita muda itu telah membuat pencarian di Internet mengenai serangan asid sebelum insiden malang itu menimpanya.


Pencarian dikatakan termasuk maklumat mengenai Katie Piper, bekas model yang berkempen untuk mangsa yang berwajah cacat sejak dia sendiri menjadi mangsa serangan asid pada 2008.


Polis dikatakan menyoal saudara-mara Naomi untuk mengetahui sama ada dia mencederakan dirinya sendiri, tetapi teman lelakinya Ato Owede, 23, menganggap soal siasat itu 'gila.'

Dia memberitahu Sunday Times: "Polis perlu terus menyiasat.

"Mereka menumpukan kepada perkara yang salah berikutan pencarian Naomi mengenai maklumat serangan asid dan perkara seumpamanya.

"Mereka membuat kesimpulan yang bodoh," katanya.

Naomi mengalami cedera parah di muka, kaki, lengan dan kepala dan separuh buta selepas seorang yang memakai purdah menyimbah asid ke arahnya ketika dia berjalan pulang ke kediamannya di Dagenham ekoran tugas syif malam di kedai Victoria Secret di pusat beli-belah Westfield di Stratford.

Dia juga kehilangan rambut dan bulu mata dalam insiden itu serta terpaksa menjalani beberapa pembedahan sejak kejadian terbabit.

Doktor pada awalnya bimbang dia mungkin buta sepenuhnya, tetapi selepas mengikuti rawatan intensif di unit khas, mata kirinya boleh melihat semula, manakala mata kanannya separuh buta. - Sunday Mail

Artikel ini disiarkan pada : 2013/02/25

Tiada ulasan:

Catat Ulasan