Selasa, 9 Oktober 2012

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Lagi bedilan meriam Syria mengenai Turki

Posted:

Lagi bedilan meriam Syria mengenai Turki

SEBUAH kereta berperisai tentera Turki mengawal kawasan di bandar Akcakale yang terletak di sempadan Syria kelmarin.


ANKARA – Agensi berita pemerintah Turki menyatakan bedilan meriam tentera Syria mengenai wilayah Turki untuk hari keenam.

Agensi berita Anadolu melaporkan bedilan meriam itu mengenai sebuah kawasan tanaman kapas dekat bandar Altinozu, berhampiran sempadan kedua-dua buah negara semalam.

Bagaimanapun, tiada laporan bahawa tentera Turki bertindak balas.

Terdapat beberapa orang yang bekerja di kawasan berkenaan ketika kejadian tetapi tiada kecederaan dilaporkan dalam insiden tersebut.

Ankara dan Damsyik saling berbalas bedilan meriam dan mortar sejak Rabu lalu.

Turki melakukan serangan balas itu apabila lima penduduknya maut akibat bedilan meriam Syria mengenai rumah di bandar Akcakale.

Perkembangan tersebut mencetuskan kebimbangan perang saudara di Syria akan merebak menjadi konflik serantau melibatkan Turki.

Turki merupakan negara anggota Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara. – Agensi

Chavez menang presiden Venezuela

Posted:

Chavez menang presiden Venezuela

SEJUMLAH penyokong Chavez meraikan kemenangannya di Caracas kelmarin.


SEJUMLAH penyokong Chavez meraikan kemenangannya di Caracas kelmarin.CARACAS - Presiden Hugo Chavez memenangi pilihan raya presiden Venezuela kelmarin selepas berdepan tentangan sengit pembangkang yang menuduhnya menggunakan kekayaan minyak negara secara tidak adil.

Susulan kemenangannya, Chavez mendapat mandat mentadbir Venezuela untuk enam tahun lagi.

Setelah 90 peratus undi dikira, Chavez memperoleh lebih 54 peratus undi berbanding 45 peratus undi daripada pencabarnya, Henrique Capriles

Berusia 40 tahun, Capriles merupakan seorang bekas gabenor negeri yang telah menyatukan pihak-pihak pembangkang di negara Amerika Selatan itu.

Beliau mengucapkan tahniah kepada Chavez kelmarin dan menerima kekalahannya dengan hati terbuka.

"Jika anda hendak menang, anda juga perlu belajar menerima kekalahan," kata Capriles di ibu pejabat kempen politiknya di sini.

"Bagi saya, keputusan rakyat merupakan keramat. Saya seorang demokrat dan saya menghormati keputusan rakyat," tambahnya.

Sementara itu, beribu-ribu penyokong Chavez berhimpun di luar kediamannya di sini untuk meraikan kemenangan pemimpin mereka.

Pada perhimpunan tersebut, Chavez menyanyikan lagu kebangsaan Venezuela dan berikrar untuk menjadi seorang presiden yang lebih baik.

"Hidup Venezuela," kata Chavez.

Sebelum ini beliau menang pilihan raya presiden pada 2006 dan 1998. - Agensi

Lady Gaga muntah di atas pentas

Posted:

Lady Gaga muntah di atas pentas

GAMBAR yang dirakamkan dari YouTube semalam menunjukkan Lady Gaga berdiri di belakang seorang penari semasa dia muntah di atas pentas di Barcelona pada Sabtu lalu.


LOS ANGELES - Penyanyi terkenal, Lady Gaga muntah beberapa kali di atas pentas semasa dia membuat persembahan di Barcelona, Sepanyol pada hujung minggu lalu, lapor akhbar New York Daily News semalam.

Sebuah klip video yang dimuat naik di laman perkongsian video YouTube menunjukkan dia muntah di belakang seorang penari.

Semasa kejadian, bintang berusia 26 tahun itu menyanyikan lagu The Edge of Glory.

Bagaimanapun, penyanyi itu meneruskan persembahannya.

"Saya tidak akan melupakan Barcelona pada malam ini," kata Lady Gaga di laman Twitternya, Sabtu lalu.

Pada September lepas, bintang pop remaja, Justin Bieber muntah di atas pentas semasa konsert jelajahnya berlangsung di Glendale, Arizona.

Bieber yang berusia 18 tahun itu menyatakan dia muntah disebabkan meminum terlalu banyak susu.

Lady Gaga turut berada di Britain kelmarin untuk melancarkan minyak wanginya, Lady Gaga Fame di pusat beli-belah Harrods, tengah London. - Agensi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan