Isnin, 16 April 2012

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Taliban serang Kabul

Posted:

Taliban serang Kabul

Taliban serang Kabul

BEBERAPA anggota keselamatan melakukan rondaan selepas satu serangan berani mati berlaku di daerah Behsood, Jalalabad semalam.


KABUL - Pergerakan Taliban melancarkan satu siri serangan termasuk di ibu kota Afghanistan di sini semalam.

Serangan itu melibatkan pangkalan Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO), bangunan parlimen dan kedutaan Barat.

Taliban turut melancarkan serangan di tiga buah lagi bandar.

Seramai dua anggota Taliban terbunuh dan lima lagi cedera di sini.

Jurucakap Taliban, Zabiullah Mujahid mengaku pergerakannya bertanggungjawab melakukan serangan itu.

Menurutnya dalam satu kenyataan, sejumlah pengebom berani mati menyerang Kabul dan tiga buah wilayah lagi iaitu Paktia, Nangarhar dan Logar.

Serangan itu bermula pada waktu tengah hari dengan letupan berlaku di kawasan kejiranan Wazir Akbar Khan yang menempatkan sebuah pangkalan NATO dan sejumlah kedutaan termasuk pejabat kedutaan Amerika Syarikat (AS).

Bunyi tembakan kedengaran sejurus selepas serangan menyebabkan sejumlah orang di jalan raya mencari tempat berlindung.

Lebih 10 letupan bergema di Kabul.

Asap menjulang tinggi semasa siren bergema.

Dalam satu kenyataan e-mel, Zabuillah berkata, serangan itu menjadikan ibu pejabat NATO sebagai sasaran.

Dia menyatakan turut menjadi sasaran serangan ialah kedutaan Britain dan Jerman, Hotel Kabul Star dan lokasi di tepi jalan Darulaman yang menempatkan kedutaan Rusia.

Menurutnya, pada masa yang sama, para militan melancarkan serangan kemudahan NATO dan Afghanistan di bandar wilayah Nangarhar, Logar dan Paktia.

"Dalam serangan itu, puluhan ribu mujahidin dilengkapi dengan senjata berat dan ringan, baju untuk pengebom berani mati, roket, bom pelancar roket dan bom tangan menyerang sasaran mereka," katanya.

Dia yang memberitahu agensi berita AP menerusi telefon menyatakan bahawa kumpulan tersebut telah merancang untuk melakukan serangan tersebut sejak dua bulan lalu.

Menurutnya, serangan itu dilakukan bagi menunjukkan kekuatan Taliban selepas NATO menggerakkan kumpulan tersebut telah lemah.

"Kami kuat dan kami boleh menyerang di mana-mana sahaja yang kami mahu," katanya.

Para militan juga melancarkan serangan mortar di sebuah kawasan di sekitar sebuah pangkalan NATO di sebatang jalan raya di Jalalabad di pinggir Kabul.

Kementerian Luar Jerman menyatakan terdapat kerosakan di kedutaan itu tetapi ia dianggap tidak melibatkan kecederaan dan kematian.

Kedutaan AS menyatakan dalam satu kenyataan bahawa terdapat serangan di pekarangan kedutaan tersebut.

Seorang wakil rakyat, Mohammad Nahim Lalai Hamidzai dari Kandahar menyatakan dia memanjat sebuah menara bangunan parlimen dan melepaskan tembakan ke arah anggota-anggota Taliban.

"Saya melepaskan 400 hingga 500 butir peluru dari senapang Kalashni-kov milik saya," katanya. - Agensi

Lokasi tempat mangsa Titanic tertanam ditemui

Posted:

Lokasi tempat mangsa Titanic tertanam ditemui

Lokasi tempat mangsa Titanic tertanam ditemui


IMEJ menunjukkan sehelai kot dan kasut dekat bangkai kapal Titanic yang karam di dasar Lautan Atlantik.


NEW YORK - Rangka tulang mangsa kapal penumpang Titanic yang karam di Lautan Atlantik mungkin tertanam dalam lumpur di dasar laut itu, kata seorang pegawai persekutuan kelmarin.

Satu gambar yang dirakamkan pada tahun 2004 tetapi didedahkan buat kali pertama pada minggu lalu menunjukkan sehelai kot dan kasut but di dalam kawasan berlumpur di lokasi kapal tersebut karam.

Pegawai itu, James Delgado yang merupakan Pengarah Warisan Maritim di Pentadbiran Atmosfera dan Lautan Kebangsaan (NOAA) memberitahu agensi berita AP, kasut yang terdapat pada dasar laut tersebut bukan terkeluar dari sebuah beg milik penumpang lain.

Gambar itu dirakamkan semasa satu ekspedisi NOAA dan pengasas pencari bangkai kapal Titanic, Robert Ballard dilancarkan pada tahun 2004.

Akhbar New York Times melaporkan mengenai gambar itu pada Sabtu lalu.

Pengarah filem Titanic, James Cameron yang pernah mengunjungi sebanyak 33 kali lokasi serpihan tempat kapal itu karam didasar lautan memberitahu akhbar berkenaan, dia tidak menemui sebarang rangka manusia.

"Kami menemui kasut. Kami menemui beberapa pasang kasut yang mungkin mengukuhkan dakwaan bahawa terdapat tinggalan manusia pada satu tempat. Namun, kami tidak menemui sebarang tinggalan rangka manusia," katanya.

Kapal itu karam pada 14 April 1912 selepas ia melanggar bongkah ais di perairan antarabangsa di Lautan Atantik.

Seramai 1,500 orang terbunuh apabila kapal itu karam dan terputus dua selepas ia melanggar bongkah ais. - Agensi

Gadis Australia dicaci peminat One Direction

Posted:

Gadis Australia dicaci peminat One Direction

Gadis Australia dicaci peminat One Direction


ANGGOTA-ANGGOTA kumpulan One Direction terdiri daripada Horan (kiri) yang berdiri di sebelah Zayn, Tomlinson dan Styles.


SYDNEY - Para peminat fanatik kumpulan pop One Direction dari Britain marah apabila mereka mendapati salah seorang anggota kumpulan itu, Zayn Malik menunjukkan dia meminati seorang gadis Australia.

Menurut laporan MailOnline kelmarin, Zayn yang berusia 19 tahun telah meminta gadis itu, Anna Crotti, 20, keluar dengannya.

Zayn dan empat lagi anggota kumpulan itu berkenalan dengan Crotti semasa mereka tiba di stesen radio Nova di sini untuk diwawancara baru-baru ini.

Bagaimanapun, sebelum Crotti memberi sebarang jawapan, dia menjadi sasaran kebencian para peminat One Direction.

Menurut laporan akhbar Daily Star, Crotti yang merupakan seorang penyambut tetamu dihujani mesej-mesej keji menerusi laman Facebook.

"Ia agak menakutkan. Ramai perempuan menelefon stesen radio itu dan memaki saya," kata Crotti.

Kumpulan anggota itu turut disertai oleh Niall Horan, Louis Tomlinson, Liam Payne, dan Harry Styles.

Bagaimanapun, peluang Crotti untuk keluar dengan Zayn berakhir kerana anggota-anggota One Direction telah meninggalkan Sydney kelmarin untuk menuju ke Melbourne. - Agensi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan