Rabu, 19 Jun 2013

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


AS ingin kurangkan penggunaan senjata nuklear

Posted: 19 Jun 2013 11:29 AM PDT

BERLIN 20 Jun - Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama bercadang untuk mengurangkan penggunaan senjata nuklear sehingga satu per tiga, selain mengadakan perbincangan dengan Rusia berhubung cadangan itu.

"Selepas membuat pemerhatian secara komprehensif, saya yakin AS dan sekutunya mampu mengekalkan keselamatan, termasuk sistem pertahanan yang kukuh dan strategik.

"Saya juga bercadang untuk mengadakan rundingan dengan Rusia berhubung perkara itu," katanya ketika berucap dalam satu majlis, di sini semalam.

Rusia, bagaimanapun tidak bersetuju dengan cadangan Obama itu dengan menyatakan alasan bahawa ia boleh mencetuskan pelbagai kesukaran dan halangan. - REUTERS

22 maut akibat tanah runtuh, banjir di Nepal

Posted: 19 Jun 2013 11:28 AM PDT

KATHMANDU 20 Jun - Sekurang-kurangnya 22 orang maut akibat tanah runtuh dan banjir kilat yang disebabkan hujan monsun di beberapa bahagian di Nepal, semalam.

Jurucakap Kementerian Hal Ehwal, Shankar Koirala berkata, seramai 18 orang turut dilaporkan hilang akibat bencana alam tersebut.

"Lebih 100 kediaman dilaporkan musnah, terutamanya di bahagian barat Nepal dan kerajaan akan menghulurkan bantuan kecemasan kepada semua penduduk yang terjejas.

"Setiap keluarga yang terjejas akan diberi wang tunai sebanyak AS$425 (RM1,317), selain bekalan asas seperti ubat-ubatan dan makanan," katanya. - AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan