Rabu, 15 Mei 2013

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Pas kerja warga Malaysia dibatal

Posted: 15 May 2013 01:21 PM PDT

sebahagian daripada beratus-ratus rakyat Malaysia keturunan Cina yang mengadakan perhimpunan haram di Taman Merlion, Singapura, baru-baru ini. - AGENSI

SINGAPURA, 15 Mei - Pihak berkuasa Singapura membatalkan pas kerja seorang daripada 21 rakyat Malaysia yang ditahan kerana menyertai perhimpunan haram di Merlion Park pada 11 Mei lalu.

Pasukan Polis Singapura (SPF) dalam satu kenyataan, hari ini berkata. SPF berkata, baki 18 individu rakta Malaysia terbabit, pas kerja mereka akan disemak semula oleh pihak berkuasa Singapura, sebaik-baik siasatan lanjut selesai, selain majikan mereka akan dimaklumkan tentang perkara itu.

"Amaran bersyarat turut dikeluarkan kepada semua 21 rakyat Malaysia yang ditahan itu," kata SPF.

SPF turut menegaskan bahawa Singapura tidak memihak kepada mana-mana parti politik di negara lain dan akan bekerjasama dengan mana-mana parti yang membentuk kerajaan di negara itu.

Katanya, warga asing yang tinggal atau bekerja di Singapura perlu mematuhi undang-undang negara ini dan tidak membawa masuk isu-isu politik di negara asal mereka ke Singapura.

SPF berkata, ini merupakan prinsip yang dipegang sekian lama yang telah membantu mengekalkan keharmonian dan ketenteraman awam di Singapura serta hubungan baik dengan negara-negara lain. - BERNAMA

ICC siasat komando Israel serang flotila

Posted: 15 May 2013 01:21 PM PDT

THE HAGUE 15 Mei - Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC), semalam membuka kertas siasatan terhadap kes serbuan komando Israel ke atas flotila antarabangsa ke Gaza pada 2010 yang mengakibatkan sembilan aktivis Turki maut.

Pendakwa Raya ICC, Fatou Bensouda dalam kenyataannya berkata, siasatan itu dijalankan untuk meneliti sama ada tindakan rejim Zionis Israel itu telah melakukan jenayah perang atau jenayah kemanusiaan.

"ICC akan melaksanakan siasatan awal ke atas kes berkenaan bagi menentukan kriteria kes itu sebelum siasatan penuh dilakukan," jelasnya.

Sembilan aktivis Turki maut dalam insiden itu, selepas komando Israel menyerbu enam buah kapal yang menyertai flotila keamanan ke Gaza pada 31 Mei 2010.

Bensouda berkata, beliau turut mengadakan pertemuan dengan barisan peguam di Turki yang akan membantu ICC dalam kes tersebut.

"Selepas melakukan analisis secara teliti berdasarkan maklumat yang diperolehi, saya akan mengumumkan tentang proses kes ini kepada umum," katanya.

Barisan peguam yang menyerahkan kes setebal 17 muka surat itu berkata, serangan ke atas flotila itu telah memberi kesan yang serius kepada masyarakat antarabangsa dan ICC merupakan sebuah institusi yang sesuai untuk menegakkan keadilan.

Jelas mereka, tindakan Pasukan Pertahanan Israel (IDF) itu secara jelas menunjukkan dasar rejim Zionis Israel sanggup menggunakan kekerasan bagi menghalang misi kemanusiaan ke Gaza.

"Serangan IDF ke atas flotila dilihat sebagai jenayah perang dan jenayah kemanusiaan," kata mereka. - AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan