Selasa, 23 April 2013

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Bom ditemui dekat rumah Musharraf ditahan

Posted: 23 Apr 2013 11:46 AM PDT

ISLAMABAD 24 April - Polis Pakistan semalam menemui bahan letupan seberat 45 kilogram yang disembunyikan di dalam sebuah kereta berhampiran rumah yang menjadi tempat bekas Presiden Pervez Musharraf ditahan.

Rakaman video menunjukkan kumpulan pemusnah bom sedang memeriksa kereta berhampiran rumah ladang di bandar ini di mana tempat bekas Musharraf ditahan minggu lalu atas dakwaan melampaui batas ketika berkuasa.

Kumpulan militan Taliban sebelum ini mengugut untuk membunuh Musharraf, yang baru pulang selepas hampir empat tahun berada dalam buangan dan berharap untuk kembali terlibat dalam pilihan raya yang bakal berlangsung 11 Mei.

Myanmar beri pengampunan kepada 93 tahanan

Posted: 23 Apr 2013 11:27 AM PDT

YANGON 23 April - Myanmar semalam mengumunkan pengampunan kepada 93 penghuni penjara termasuk 59 orang daripadanya adalah tahanan politik.

Kementerian Penerangan Myanmar mengumumkan pengampunan tersebut menerusi televisyen tempatan edisi petang, sehari sebelum Presiden Myanmar, Thein Sein dijadualkan berlepas untuk menghadiri sidang kemuncak ASEAN di Brunei.

Menurut Pengarah Persatuan Bantuan Bagi Tahanan Politik (AAPP-Burma), Bo Kyi, 59 tahanan yang dilepaskan hari ini merupakan tahanan politik. - DPA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan