Isnin, 11 Mac 2013

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Penasihat Kiram disoal siasat

Posted:

Penasihat Kiram disoal siasat

Penasihat Kiram disoal siasat

JAMALUL KIRAM III (kanan) berbual dengan adiknya, Sultan Bantilan Esmail Kiram II di rumahnya di Bandar Taguiq, selatan Manila semalam.


MANILA - Satu siasatan berhubung konspirasi Sultan Jamalul Kiram III menghantar sekumpulan lelaki bersenjata ke Sabah adalah wajar dan konsisten dengan usaha-usaha untuk menamatkan keganasan, kata Istana Presiden Filipina kelmarin.

Menurut laporan akhbar dalam talian Philstar.com semalam, pihak istana membuat penjelasan tersebut sehari selepas Biro Siasatan Nasional menyaman penasihat Jamalul Kiram III, Pastor 'Boy' Saycon supaya datang untuk disoal siasat esok kerana disyaki menjadi sebahagian daripada konspirasi tersebut.

Konspirasi itu bertujuan untuk mewujudkan suasana tidak stabil apabila para pengikut Jamalul Kiram dihantar ke Sabah dan menuntut negeri Malaysia tersebut sebagai milik mereka.

Saycon merupakan Setiausaha Agung Majlis Hal Ehwal Filipina.

Timbalan Jurucakap Presiden Filipina, Abigail Valte menyatakan kepada stesen radio dzRB, adalah sesuatu yang penting untuk menentukan kenapa situasi di Sabah bertukar menjadi insiden ganas sehingga melibatkan kematian.

Saycon telah mengaku menjadi penasihat kepada Jamalul Kiram semasa beliau mengemukakan tuntutan Sabah kepada Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

Menurutnya, beliau menjadi penasihat Jamalul Kiram tentang hubungan asing, ekonomi dan kebudayaan selama 12 tahun.

Sebelum ini, Saycon menafikan menghasut tentera Kesultanan Sulu pergi ke Kampung Tanduo, Lahad Datu pada bulan lalu.

Menurutnya, beliau bekerjasama dengan Kiram atas kehendaknya sendiri berhubung tuntutan Sabah.

Presiden Benigno Aquino III sebelum ini menyatakan Filipina akan memberitahu Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berhubung konspirasi pencerobohan para pengikut Jamalul Kiram yang mendakwa sebagai Sultan Sulu.

Aquino juga akan memberitahu identiti ketua konspirasi itu kepada Najib.

Presiden itu pernah menyatakan bahawa para pengikut Jamalul Kiram dijanjikan bayaran AS$600 (RM1,862) setiap orang untuk menceroboh Sabah pada 12 Februari lalu. - Agensi

Rusuhan agama berlaku di Pakistan

Posted:

Rusuhan agama berlaku di Pakistan

Rusuhan agama berlaku di Pakistan


ANGGOTA-ANGGOTA polis mengejar sekumpulan penunjuk perasaan Kristian di Lahore semalam.


LAHORE - Sejumlah penduduk Kristian menunjuk perasaan di beberapa bandar di Pakistan semalam bagi membantah sekumpulan penganut Islam membakar lebih 100 buah rumah di negara ini.

Tunjuk perasaan itu dibuat ekoran lebih 3,000 penduduk Islam bertindak ganas di sebuah kawasan yang dihuni penduduk Kristian, Joseph Colony.

Penduduk Islam itu bertindak membakar ratusan rumah selepas membantah tindakan seorang penganut Kristian yang membuat kenyataan menghina Nabi Muhammad SAW tiga hari lalu.

Menurut polis, kira-kira 150 orang telah ditangkap.

Bagaimanapun, tiada seorang pun yang mati dalam rusuhan agama itu.

Polis berkata, satu perbalahan antara dua rakan yang mabuk telah menyebabkan kenyataan mengaibkan tersebut dikeluarkan.

Sejumlah penunjuk perasaan di bandar ini yang menuntut supaya lebih banyak perlindungan diberikan kepada para penganut Kristian bertempur dengan polis yang menggunakan cota dan gas pemedih untuk menyuraikan mereka.

Seorang pegawai polis, Abdul Ghaffar Qaisarani berkata, para penunjuk perasaan itu juga menyekat laluan sebatang jalan raya yang sibuk.

Terdapat juga pertempuran kecil antara polis dengan para penunjuk perasaan di Karachi.

Tunjuk perasaan turut berlaku di Islamabad, ibu kota Pakistan,

Pemerintah tempatan Punjab menjanjikan ganti rugi sebanyak 200,000 rupee (RM6,351) untuk setiap keluarga yang terjejas akibat rusuhan tersebut.

Bagaimanapun, Ketua Menteri Punjab, Shahbaz Sharif menaikkan ganti rugi itu kepada 500,000 rupe (RM15,879). - Agensi

Bieber batal konsert di Portugal

Posted:

Bieber batal konsert di Portugal

Bieber batal konsert di Portugal


BEBERAPA peminat mengejar kereta yang dinaiki Bieber semasa dia meninggalkan hotel penginapannya di London kelmarin.


LISBON - Penyanyi terkenal Kanada, Justin Bieber membatalkan satu daripada dua konsertnya di Portugal yang dijadualkan berlangsung pada minggu ini, menurut promoternya.

Menurut laman promoter muzik penyanyi itu kelmarin, Bieber membatalkan konsertnya yang dijadualkan berlangsung pada Selasa depan di sini.

Promoter itu menyatakan, konsert Bieber akan diadakan pada hari ini.

Sebuah akhbar Portugal menyatakan, konsert pada hari pertama telah habis dijual.

Namun, jualan tiket untuk konsertnya esok digantung kerana sambutan yang tidak menggalakkan.

Semasa berada di London, penyanyi berkenaan telah menimbulkan kemarahan sejumlah peminatnya kerana lewat tiba di Arena O2.

Bieber juga menghadapi kesukaran bernafas yang menyebabkan dia terhenti seketika semasa membuat persembahan pada Khamis lalu.

Dia kemudian dimasukkan ke sebuah hospital untuk menjalani rawatan sebelum penyanyi itu membuat persembahan pada Jumaat lepas.

Penyanyi yang berusia 19 tahun itu juga berbalah dengan seorang jurugambar di luar hotel penginapannya di London.

Rakaman video yang menunjukkan dia memarahi jurugambar itu disiarkan di saluran Channel 5 News dan disiarkan di media Britain pada Jumaat lalu.

Seorang anggota keselamatan penyanyi itu bertindak menghalang Bieber daripada berbalah dengan jurugambar tersebut.

"Kadangkala apabila terdapat orang yang berasak-asak menghalakan kamera ke arah muka anda pada setiap hari dan menjerit perkara yang teruk ke arah anda...saya juga manusia. Minggu yang sukar," katanya di sebuah laman rangkaian sosial. - Agensi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan