Rabu, 22 Februari 2012

Harian Metro: Global

Harian Metro: Global


Gagal serang hendap: 3 militan ditembak mati

Posted: 21 Feb 2012 12:04 PM PST

PATTANI: Tiga suspek pemberontak terbunuh dalam pertempuran selepas serbuan mereka ke atas kumpulan separa tentera gagal, kata polis semalam.

Jurucakap polis berkata, seorang sukarelawan keselamatan turut cedera dalam tembak-menembak selama 20 minit di Pattani itu.


Lebih 5,000 orang terbunuh dalam konflik di tiga wilayah paling bergolak di selatan Thailand, membabitkan Yala, Pattani dan Narathiwat sejak 2004.

Biasanya, serangan dilakukan lelaki tidak dikenali melepaskan tembakan sambil menunggang motosikal atau menggunakan bom.


Sebahagian besar penduduk Selatan Thailand didiami etnik Melayu beragama Islam. Wilayah itu terletak lebih 1,100 kilometer dari Bangkok dan pernah menjadi empayar kesultanan Melayu Islam sehingga 1909.


Korban di kalangan orang awam memang tinggi tetapi pemberontak menukar serangan mereka kepada tentera atau kumpulan separa tentera yang menerima latihan daripada pasukan keselamatan. - Reuters



Jembalang babun serang sekolah menengah

Posted: 21 Feb 2012 09:43 AM PST

BULAWAYO: Pelajar di sebuah sekolah menengah perempuan di selatan Zimbabwe diarah pulang minggu lalu selepas mereka mendakwa diganggu jembalang.

Terletak di kawasan kering di Sigangatsha, kira-kira 72 kilometer di selatan Bulawayo, Sekolah Menengah St Sebastian itu kini disiasat Kementerian Pendidikan selepas ramai pelajar ketakutan diserang jembalang berkenaan.


Menurut sumber, kejadian itu bermula sejak beberapa minggu lalu dan menyebabkan pelajar terbabit trauma.

Sekolah berkenaan juga terletak tidak jauh dari Taman Negara yang menempatkan kubur pengasas negara Rhodesia (kini dikenali sebagai Zimbabwe) dan syarikat berlian utama dunia De Beers, Cecil John Rhodes.


Ramai ibu bapa mendakwa, anak perempuan mereka diserang jembalang yang menyerupai babun dalam kelas masing-masing.


Pegawai pendidikan tempatan, Patrick Dube, mengesahkan sekolah berkenaan kecoh dengan kejadian itu.

"Di pihak kementerian, kami akan menyiasat setiap aduan dan setakat ini, belum dipastikan apa sebenarnya berlaku di situ," katanya kepada media, semalam.


Sementara itu, seorang cendekiawan Zimbabwe, Dewa Mavhinga, berkata jembalang adalah makhluk mistik yang jahat dan perlu dibersihkan melalui ritual tertentu jika kejadian histeria berterusan.

"Seseorang yang ternampak makhluk itu akan mengalami gangguan dan ilmu sihir boleh berlaku sama ada dalam komuniti bandar atau luar bandar," katanya.


Seorang ibu yang enggan dikenali berkata, ada pelajar yang mengalami histeria selepas melihat jembalang itu.


"Saya rasa pelajar terbabit dirasuk. Dia tidak sedarkan diri dan tiba-tiba mula menjerit-jerit sambil bertindak liar selama kira-kira lima minit," katanya.


Apabila sedar, katanya, pelajar terbabit mendakwa dia melihat ada seekor babun cuba menamparnya.


Awal bulan ini, Menteri Hal Ehwal Air Zimbabwe, Sam Sipepa Nkomo, berkata beberapa pekerja sebuah empangan melarikan diri dari situ selepas terserempak ikan duyung.


"Ikan duyung itu sebenarnya hantu," katanya. - DM



Tiada ulasan:

Catat Ulasan