Rabu, 30 November 2011

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Diplomat Britain tinggalkan Iran

Posted:

Diplomat Britain tinggalkan Iran

Diplomat Britain tinggalkan Iran

LONDON 30 Nov. - Britain hari ini mengarahkan semua kakitangan diplomatiknya keluar dari Iran selepas penunjuk perasaan tempatan menceroboh Kedutaan Britain di Teheran semalam, sementara Norway menutup kedutaannya di Iran hari ini berikutan insiden tersebut.

Seorang diplomat Eropah berkata, kumpulan pertama kakitangan Kedutaan Britain telah tiba di lapangan terbang dan akan diterbangkan ke Dubai.

Pemindahan itu dibuat selepas penunjuk perasaan Iran, sebahagiannya melaungkan 'kematian untuk Britain', menceroboh bangunan diplomatik tersebut selama beberapa jam semalam, menggeledah pejabat-pejabat, melontar bom petrol dan membakar bendera Union Jack.

Diplomat Britain malam tadi terpaksa berlindung di kedutaan-kedutaan Kesatuan Eropah (EU) lain termasuk Kedutaan Perancis.

Bantahan itu dibuat ketika hubungan tegang diplomatik antara Iran dengan negara Barat, yang mengenakan sekatan baru terhadap Teheran berhubung program nuklearnya yang dipercayai dijalankan untuk membangunkan bom atom.

Perdana Menteri Britain, David Cameron hari ini melabel kerajaan Iran sebagai 'memalukan' kerana gagal melindungi Kedutaan Britain dan kakitangannya di Teheran selepas penunjuk perasaan semalam menceroboh bangunan tersebut.

"Serangan itu sangat mengejutkan dan tidak boleh dimaafkan. Kegagalan kerajaan Iran melindungi kakitangan dan harta benda Britain merupakan satu perkara memalukan.

"Kerajaan Iran perlu segera memastikan keselamatan kakitangan Britain dan mengawal bangunan kedutaan itu," kata Brown.

Dalam kejadian semalam, penunjuk perasaan Iran turut menjadikan enam kakitangan kedutaan tersebut sebagai tebusan, bagaimanapun semua mereka telah dibebaskan hari ini.

Cameron dalam pada itu berkata, pihak bertanggungjawab dalam kejadian tersebut perlu dihadapkan ke muka pengadilan.

"Iran juga perlu sedar tentang kesan serius kerana gagal melindungi kakitangan Britain. Kami akan menimbang langkah sewajarnya yang akan diambil beberapa hari lagi," katanya. - Agensi

Full content generated by Get Full RSS.

Ikhwan Muslimin dahului undi di Mesir

Posted:

Ikhwan Muslimin dahului undi di Mesir

Ikhwan Muslimin dahului undi di Mesir

KAHERAH 30 Nov. - Pergerakan Ikhwan Muslimin Mesir mendahului pusingan pembukaan pilihan raya Parlimen pasca revolusi pertama negara ini.

Akhbar Al-Ahram melaporkan, parti Islam yang ditubuhkan pergerakan itu, Parti Kebebasan dan Keadilan (FJP) selain parti-parti pergerakan Salafi, mendahului kiraan undi di enam wilayah.

Menurut akhbar harian bebas Al-Shorouk, di Kaherah, FJP memperolehi 47 peratus undi.

Pilihan raya pada Isnin dan Selasa lalu di Kaherah, Iskandariah dan beberapa kawasan lain adalah peringkat pertama dalam pilihan raya untuk memilih anggota Dewan Rendah Parlimen.

Peringkat seterusnya akan dibuat pada bulan Disember ini dan Januari tahun depan. - AFP

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan