Sabtu, 9 Julai 2011

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Israel tahan 20 aktivis pro-Palestin

Posted:

Israel tahan 20 aktivis pro-Palestin

Israel tahan 20 aktivis pro-Palestin


SEORANG aktivis pro-Palestin ditahan di Lapangan Terbang Ben Gurion, dekat Tel Aviv semalam.


LAPANGAN TERBANG BEN GURION, Israel - Polis Israel menahan 20 aktivis pro-Palestin yang tiba di lapangan terbang utama negara berkenaan di sini semalam dan mencegah ketibaan ratusan lagi aktivis dengan mengugut syarikat-syarikat penerbangan untuk menanggung kos penghantaran pulang mereka.

Polis berkata, semua 20 aktivis yang tiba di lapangan terbang ini, dekat ibu kota Israel, Tel Aviv, tiba dari Switzerland dan akan ditahan sebelum diusir keluar.

Menurut polis, sebuah pesawat syarikat penerbangan Alitalia dari Rom turut dilencongkan dari terminal utama lapangan terbang ini manakala para penumpangnya diarah menjalani pemeriksaan keselamatan.

Para penganjur kempen Selamat Datang ke Palestin yang digelar sebagai flytilla menyatakan, sekitar 800 aktivis akan berlepas ke lapangan terbang ini dalam misi keamanan untuk melawat keluarga-keluarga Palestin.

Bagaimanapun, pihak berkuasa Israel menyatakan, ia berjaya mematahkan kempen para aktivis asing itu yang kebanyakannya dari Perancis daripada mengadakan demonstrasi untuk memasuki wilayah Tebing Barat.

Beberapa pegawai berkata, kemasukan aktivis berkenaan dapat dihalang selepas pihak berkuasa Israel memaklumkan syarikat-syarikat penerbangan asing mengenai ciri-ciri mereka yang tidak dibenarkan memasuki negara itu.

Satu kenyataan daripada kementerian keselamatan awam memetik ketua polis tempatan, Benzi Sau sebagai berkata, satu operasi bersama oleh polis, kementerian luar dan pegawai pengangkutan berjaya menghalang beratus-ratus aktivis berlepas dari lapangan terbang negara masing-masing untuk menuju ke Israel. - AFP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Dalang bunuh Osama dikenali sebagai John

Posted:

Dalang bunuh Osama dikenali sebagai John

Dalang bunuh Osama dikenali sebagai John


ANAK panah menunjukkan seorang dalang Agensi Perisikan Pusat (CIA) yang dikenali sebagai John menonton siaran langsung pembunuhan Osama bin Laden di White House pada 2 Mei lalu.


WASHINGTON, Amerika Syarikat (AS) - Identiti anggota Agensi Perisikan Pusat (CIA) yang menjadi dalang dalam merancang serbuan ke atas ketua rangkaian Al-Qaeda, Osama bin Laden di sebuah rumah di Abbottabad, Pakistan dikenali sebagai John pada 2 Mei lalu.

Dia memakai tali leher kuning semasa menonton siaran langsung pembunuhan Osama oleh komando AS di White House bersama Presiden Barack Obama.

Lelaki berkenaan merupakan seorang penganalisis CIA yang ditugaskan sejak sedekad lalu untuk memburu ketua Al-Qaeda berkenaan.

Nama penuhnya merupakan rahsia yang dikawal rapi tetapi seorang penjejak perisik di Internet percaya dia dapat membongkar identiti anggota CIA tersebut berdasarkan beberapa gambar White House termasuk foto barisan pegawai kanan AS sedang menonton rakaman pasukan komando Navy SEAL menyerbu rumah persembunyian Osama.

Pada minggu lalu, CIA memberitahu wartawan agensi berita Associated Press (AP) bahawa John berada dalam bilik yang sama ketika gambar itu dirakamkan tetapi imejnya agak terkeluar daripada kerangka gambar.

Penjejak perisik, John Young mengkaji gambar berkenaan dan menemui sebahagian imej seorang lelaki tinggi memakai tali leher kuning berdiri di tepi kerangka gambar tersebut.

Dia kemudian membandingkan gambar itu dengan beberapa gambar lain yang dirakamkan pada masa yang sama dan menemui imej penuh lelaki bertali leher kuning itu.

Agensi berita AP bagaimanapun bersetuju dengan permintaan CIA agar tidak menyiarkan nama penuh anggota CIA berkenaan atau maklumat peribadinya untuk mengelakkan dia menjadi sasaran serangan balas dendam.

"Gunakan sahaja nama tengahnya iaitu John," kata seorang pegawai CIA.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Akhbar News of The World ditutup

Posted:

Akhbar News of The World ditutup

Akhbar News of The World ditutup


MUKA depan beberapa akhbar News of The World.


LONDON- Akhbar tabloid mingguan nombor satu Britain, News of The World akan ditutup selepas edisinya yang terakhir esok selepas ia beroperasi selama 168 tahun kerana terbabit dalam skandal pengintipan perbualan telefon membabitkan sekitar 4,000 orang.

Penutupan akhbar berkenaan dibuat ketika ia dimiliki oleh taikun media kelahiran Australia, Rupert Murdoch yang mengasaskan syarikat media global, News Corp.

Murdoch, 80, yang memiliki kewarganegaraan Amerika Syarikat (AS) dan kekayaan mencecah AS$6.3 bilion (RM18.8 bilion) tersenarai antara 100 individu paling berpengaruh di dunia oleh majalah Time.

Selain News of The World, Murdoch turut memiliki beberapa akhbar dan tabloid utama Britain seperti The Sun, The Times dan The Sunday Times.

Taikun media itu dilaporkan menutup akhbar berkenaan ketika beliau berusaha mengelakkan skandal berkenaan menjejaskan usahanya untuk mengambil alih kumpulan penyiaran utama Britain, British Sky Broadcasting pada harga tawaran AS$22 bilion (RM65.8 bilion).

"Edisi Ahad ini merupakan edisi terakhir News of The World." kata Timbalan Ketua Pegawai Operasi News Corporation, James Murdoch ketika mengumumkan penutupan akhbar berkenaan. James merupakan anak lelaki Murdoch.

Menurutnya, semua keuntungan daripada jualan edisi terakhir itu akan digunakan untuk tujuan amal.

Pengumuman mengenainya dibuat beberapa hari selepas Perdana Menteri Britain, David Cameron mengarahkan satu siasatan awam diwujudkan pada Rabu lepas untuk menyiasat skandal tersebut.

News of The World dilaporkan mencuri dengar perbualan telefon melibatkan beberapa pemimpin dan selebriti termasuk bekas datuk bandar London, Ken Livingston untuk mendapatkan berita sensasi sekali gus melariskan jualan akhbar berkenaan.


BEBERAPA anggota polis membawa beberapa barang bukti semasa keluar dari rumah bekas pengarang akhbar News of The World, Andy Coulson di London semalam.


Selain komplot mengintip perbualan telefon, News of The World turut didakwa merasuah pihak polis untuk mendapatkan berita sensasi.

Komplot mengintip perbualan telefon itu pertama kali didedahkan pada 2006, apabila polis menangkap pengarang diraja News of The World, Clive Goodman dan Glenn Mulcaire.

Goodman dipenjara empat bulan manakala Mulcaire selama enam bulan pada 2007 selepas mereka mengakui memintas perbualan telefon anggota kerabat diraja Britain termasuk Putera William.

Terbaru, polis menahan bekas pengarang News of The World, Andy Coulson yang merupakan bekas penasihat komunikasi Cameron di antara tahun 2003 hingga 2007. Polis turut menahan semula Goodman bagi membantu siasatan kes berkenaan.

Setakat ini nasib lebih 200 pekerja akhbar berkenaan masih tidak dapat dipastikan.

News of the World popular dalam kalangan penduduk tempatan kerana kerap menyiarkan berita sensasi termasuk laporan eksklusif kematian Puteri Diana dan skandal mengatur perlawanan kriket melibatkan pasukan Pakistan. - Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan