Jumaat, 29 April 2011

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Maghribi diserang pengganas

Posted:

Maghribi diserang pengganas

Maghribi diserang pengganas


ANGGOTA polis menyiasat bangunan Argana Cafe yang diletupkan oleh pengganas di dataran Djemma el-Fna, Marrakesh, Maghribi, kelmarin. - AP


MARRAKESH 29 April - Satu serangan bom ke atas sekumpulan pelancong di sebuah kafe di dataran utama bandar Maghribi malam tadi menyebabkan 16 terkorban dan ia mendapat kecaman daripada pemimpin dunia.

Menurut pegawai tempatan, letupan bom tersebut berlaku di sebuah kafe di dataran Jamaa el-Fna, kawasan warisan budaya yang menjadi tumpuan jutaan pelancong setiap tahun.

Serangan tersebut mendapat kecaman para pemimpin dunia, antaranya ialah Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Ban Ki-moon yang menyifatkannya sebagai tindakan pengecut.

Dalam pada itu, Menteri Dalam Negeri Maghribi, Taib Cherkaoui berkata, daripada 16 orang yang maut itu, tiga adalah rakyat tempatan, 11 daripadanya adalah warga asing termasuk warga Perancis dan Belanda manakala 23 yang lain cedera.

Pegawai tempatan di wilayah Marrakesh menyatakan kemungkinan serangan tersebut merupakan angkara pengebom berani mati berikutan mereka menemui beberapa batang paku pada satu daripada mayat tersebut.

Penyiasat berkata, serangan tersebut mungkin didalangi oleh kumpulan militan al-Qaeda.

Sementara itu, Presiden Perancis, Nicolas Sarkozy yang menghubungi Raja Maghribi IV, Raja Mohammed menerusi telefon menyifatkan serangan yang mengorbankan lapan rakyatnya itu sangat kejam.

Dalam pada itu, kumpulan perisikan dan pakar anti pengganas Perancis akan ke Marrakesh hari ini bagi membantu masalah yang tercetus.

Menurut Menteri Komunikasi Maghribi, Khalid Naciri, serangan tersebut merupakan perbuatan pengganas sambil menjelaskan negara ini sedang menghadapi ancaman pengganas sama seperti pada Mei 2003.

Kejadian tersebut terus mendapat kritikan apabila Setiausaha Luar Negara Britain, William Hague serta Menteri Luar Negara Jerman, Guido Westerwelle mengatakan ia perbuatan keji oleh pihak yang tidak bertanggungjawab. - AFP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Thailand, Kemboja gawat lagi

Posted:

Thailand, Kemboja gawat lagi

Thailand, Kemboja gawat lagi

SURIN, Thailand 29 April - Seorang tentera Thai maut sementara empat yang lain cedera dalam satu pertempuran sempadan yang tercetus malam tadi, sekali gus mencabuli gencatan senjata yang dikuatkuasakan kedua-dua negara semalam.

Komander tentera Thai, Thawatchat Samutsakorn berkata, dua pertempuran yang melibatkan senjata api dan bom tangan itu didakwa dimulakan Kemboja.

"Kita sekarang berhubung rapat dengan Kemboja. Walaupun kejadian berbalas tembakan berlaku, ia bukanlah pertempuran sengit seperti sebelum ini, jadi saya kira ia adalah satu keadaan yang lebih baik.

"Namun, ketegangan masih berlaku dan kita perlu mengawasi keadaan dengan rapi dalam tempoh dua tiga hari ini," katanya.

Gencatan senjata yang dipersetujui kedua-dua negara semalam sepatutnya mengakhiri pertempuran selama seminggu yang mengorbankan 16 nyawa setakat ini.

Kemboja melalui jurucakap kerajaan, Phay Siphan mendakwa, Thailand telah mencabuli gencatan senjata berkenaan dengan melancarkan beberapa tembakan mortar awal hari ini berhampiran kuil Ta Krabei di bahagian barat laut sempadan dua negara.

"Kami kesal kerana Thailand telah mencabuli gencatan senjata ini. Ia adalah satu tindakan provokasi, namun kami tidak membalas tembakan itu," katanya.

Kementerian Luar Kemboja dalam pada itu berkata, pihaknya akan meminta Mahkamah Dunia menjelaskan keputusan 1962 berhubung status kuil purba Preah Vihear yang terletak di kawasan sempadan Thai-Kemboja ketika pertempuran terus tercetus buat hari kelapan hari ini.

"Satu penjelasan oleh mahkamah amat penting bagi memastikan keamanan dan menyelesaikan pertikaian sempadan antara dua negara ini," jelas kementerian itu dalam satu kenyataan. - Reuters/dpa/AFP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan