Jumaat, 22 April 2011

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Obama akui sebabkan Zuckerberg pakai kot

Posted:

Obama akui sebabkan Zuckerberg pakai kot

Obama akui sebabkan Zuckerberg pakai kot


BARACK OBAMA dan Mark Zuckerberg menanggalkan baju kot masing-masing di ibu pejabat Facebook, Palo Alto kelmarin.


PALO ALTO - Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama kelmarin menceritakan majlis makan malamnya bersama Ketua Pegawai Eksekutif Facebook, Mark Zuckerberg ketika beliau berucap di hadapan kakitangan laman sosial itu di sebuah pejabat Facebook di sini, negeri California.

Memulakan ucapannya, Obama menceritakan apa yang berlaku dalam satu majlis makan malam tersebut yang berlangsung pada 26 Februari lalu dan dihadiri oleh Zuckerberg, 26, serta golongan elit industri teknologi AS lain.

Ketika itu, Zuckerberg duduk di sebelah kanan presiden berkenaan.

"Saya ialah lelaki yang menyebabkan Zuckerberg terpaksa memakai tali leher (merujuk kepada pemuda tersebut yang gemar bergaya santai dengan memakai baju-T). Semasa kami sedang menjamu selera, dia mula berpeluh. Ia amat tidak selesa untuk Zuckerberg. Saya kemudian membantu dia menanggalkan kotnya. Saya berkata kepadanya, jika anda mahu Mark (Zuckerberg), kami semua boleh menanggalkan kot kami supaya anda tidak kelihatan janggal," kata Obama.

Presiden berusia 49 tahun itu kemudian menanggalkan kotnya dengan diikuti Zuckerberg sekali gus mendedahkan kemeja yang dipakainya bersama tali leher hitam.

Zuckerberg sebelum ini dikenali sebagai seorang yang suka memakai seluar jean dan baju T serta jaket berbanding kot dengan tali lahir semasa muncul di khalayak ramai.

"Anda (Obama) lebih bergaya memakai kot berbanding saya," kata Zuckerberg sambil bergurau.

Selepas itu, mereka lebih selesa bersama dan kedua-duanya berbual panjang mengenai pelbagai isu terutamanya melibatkan teknologi.

Pertemuan itu merupakan peluang buat Obama untuk mendekati golongan muda di Lembah Silikon yang terkenal dengan penciptaan komputer.

Zuckerberg telah membuktikan kepada 500 juta pengguna Facebook mengenai siapa yang menggunakan perkhidmatan tersebut.

Pengasas laman itu dikatakan mempunyai kekayaan bernilai AS$13.5 bilion (RM50.62 bilion).

Obama turut mengambil kesempatan untuk meminta Zuckerberg membayar lebih bayak cukai berdasarkan pelan percukaian yang dikemukakan pemimpin AS itu.

"Ramai orang sukakan saya dan anda, Mark (Zuckerberg). Anda sepatutnya membayar lebih banyak sedikit dalam bentuk cukai.

"Saya tahu anda okey dengan perkara itu (cukai)," kata Obama. - Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Semua iPad habis dijual

Posted:

Semua iPad habis dijual

Semua iPad habis dijual


SEBUAH iPad 2 dipamerkan di Pusat Yerba Buena di San Francisco pada 11 Mac lalu.


LOS ANGELES, Amerika Syarikat (AS) - Syarikat Apple Inc. mengumumkan semua komputer tablet iPad keluarannya telah habis dijual dan ia kini sukar memenuhi permintaan pengguna untuk gajet popular itu, lapor sebuah akhbar semalam.

Ketua Pegawai Eksekutif Apple, Steve Jobs menyatakan bahawa syarikat berkenaan, yang beribu pejabat di negeri California, telah menjual sebanyak 19.5 juta komputer iPad generasi pertama dan kedua pada tahun lalu dengan 4.7 juta lagi dijual sepanjang suku pertama tahun ini.

"Kami menjual setiap iPad 2 yang kami keluarkan," kata Ketua Pegawai Kewangan Apple, Peter Oppenheimer.

Menurutnya, pendapatan syarikat tersebut untuk tahun lalu adalah berjumlah AS$24.7 bilion (RM74.3 bilion) manakala AS$5.99 bilion (RM18.02 bilion) lagi diperoleh menerusi jualan pada suku pertama tahun ini.

Ketua Pegawai Operasi Apple, Tim Cook berkata, syarikat itu sedang meningkatkan pengeluaran iPad bagi memenuhi permintaan tinggi pengguna dan akan memasarkan komputer tersebut ke 13 lagi negara dengan jumlah keseluruhan negara pasaran Ipad meningkat kepada 39 buah negara.

Apple melancarkan iPad pada penghujung April tahun lalu yang kemudian menjadi komputer tablet paling laris dan sukar ditandingi oleh jenama lain. - Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Anak sulung Krisdayanti gembira ibu hamil

Posted:

Anak sulung Krisdayanti gembira ibu hamil

Anak sulung Krisdayanti gembira ibu hamil


KRISDAYANTI dan suaminya dalam majlis perkahwinan mereka pada 20 Mac lalu di Jakarta.


JAKARTA - Anak sulung penyanyi terkenal Indonesia, Krisdayanti, Aurel (gambar kecil) terkejut selepas mengetahui ibunya sedang hamil empat bulan walaupun baru berkahwin dengan ahli perniagaan dari Timor Leste, Raul Lamos pada 20 Mac lalu namun dia gembira untuk menerima kehadiran adik tirinya kelak, lapor sebuah akhbar semalam.

Berita gembira tesebut diberitahu sendiri oleh penyanyi yang berusia 36 tahun itu kepada Aurel ketika dia dan adik lelakinya, Azriel sedang bersantai di pusat beli-belah.

"Terus aku kaget (terkejut). Mimi (panggilan kepada Krisdayanti) memberitahu selepas aku berjalan sama Azriel di mal (pusat beli-belah)," kata Aurel yang ditemui di Annex Building, Hotel Nikko, Jakarta Pusat pada Rabu lalu.

Remaja yang akan bergelar penyanyi itu difahamkan cukup teruja untuk menyambut kehadiran orang baru dalam keluarganya kerana dia telah lama menyimpan hasrat untuk memiliki adik perempuan.

Dia merupakan anak Krisdayanti dengan penyanyi dan komposer, Anang Hermansyah, 42.

Menurutnya, dia sendiri tidak sabar untuk membelikan baju atau hadiah jika bayi yang akan dilahirkan beberapa bulan lagi adalah perempuan.

Azriel kini berada di Dili bersama Krisdayanti dan suaminya.

"Sekarang Mimi lagi di Dili sama Azriel. Ya dia (Azriel) juga tahu Mimi lagi hamil," ujar Aurel.

Penyanyi terkenal dengan lagu Menghitung Hari itu mencetuskan kontroversi baru-baru ini apabila mengaku hamil empat bulan walaupun baru bernikah dengan ahli perniagaan Timur Leste tersebut pada 20 Mac lalu. - Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan