Sabtu, 25 Disember 2010

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Diskaun 75 peratus kerana cuaca sejuk

Posted:

Diskaun 75 peratus kerana cuaca sejuk

Diskaun 75 peratus kerana cuaca sejuk


SUASANA lengang di luar gedung beli-belah Harrods di Knightsbridge, London kelmarin yang pada kebiasaannya sibuk dengan orang ramai.


LONDON - Banyak pusat beli-belah termasuk Marks & Spencer dan John Lewis melancarkan jualan barang termasuk pakaian di laman web masing-masing di Internet dengan diskaun sehingga 75 peratus, lapor sebuah akhbar semalam.

Potongan harga itu dibuat kerana cuaca terlalu sejuk yang menyebabkan orang ramai tidak dapat keluar membeli-belah sempena perayaan Krismas.

Promosi agresif itu dibuat selepas ramai pasar raya dan gedung beli-belah mengalami kerugian berjuta-juta pound akibat ketiadaan ramai pembeli disebabkan cuaca sejuk.

Salji dan ais yang kini melanda Britain dan dianggap fenomena paling buruk dalam tempoh 30 tahun telah memberi kesan terhadap ekonomi dan sektor pengangkutan.

Penganalisis dalam bidang peruncitan, Tarlok Teji dari Sekolah Perniagaan Manchester berkata: "Krismas menjadi dahsyat buat ramai peruncit dan saya menjangkakan ramai peruncit akan membuat satu keputusan memotong harga sebagai usaha untuk melariskan jualan." - Agensi

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Plat peribadi 11 jadi rebutan

Posted:

Plat peribadi 11 jadi rebutan

Plat peribadi 11 jadi rebutan


GAMBAR menunjukkan nombor pendaftaran 11 yang digabungkan untuk membentukperkataan di Britain.


LONDON - Agensi Perlesenan dan Kenderaan Britain (DVLA) mengutip £12.5 juta (RM59.8 juta) awal bulan ini daripada penjualan nombor plat peribadi siri-11 untuk pendaftaran kenderaan pada tahun 2011, lapor sebuah akhbar semalam.

Angka 11 itu boleh digunakan untuk membentuk perkataan yang mempunyai huruf dua L di Britain.

Harga permulaan bagi membeli nombor pendaftaran itu ialah £10,000 (RM47,848).

Nombor 11 itu digunakan bagi membentuk perkataan seperti DE11 BOY yang bermaksud Dell Boy dan BU11 DOG bermakna Bull Dog.

Agensi berkenaan menjangkakan memperoleh kutipan lebih besar kerana terdapat sejumlah nombor plat istimewa yang masih belum dibeli.

Setakat ini, ia menerima lebih 23,000 tempahan bagi nombor plat 11 untuk dilekatkan pada kenderaan baru yang bermula pada 1 Mac depan.

Sepanjang tahun lalu, DVLA memperoleh pendapatan cuma £3.5 juta (RM16.7 juta) hasil penjualan nombor plat peribadi. - Agensi

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan