Khamis, 25 April 2013

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Suspek mati ditembak selepas bunuh 5 mangsa

Posted: 25 Apr 2013 12:18 PM PDT

RICK ODELL SMITH

CHICAGO 26 April - Seorang lelaki mati ditembak pasukan polis selepas dipercayai membunuh lima orang di sebuah pekan kecil di Amerika Syarikat (AS), kelmarin.

Suspek pembunuhan tersebut, Rick Odell Smith, 43, mati selepas terlibat dalam kejadian berbalas tembakan dengan pihak polis di Manchester, Illinois.

Pegawai polis Illinois, Leftenan Kolonel Todd Kilby berkata, mangsa yang terbunuh merupakan Joanne Sinclair, 65; Brittany Luark, 22; Roy Ralston; Nolan Ralston, 5, dan Bradley Ralston, 1.

Katanya, kesemua mangsa ditemui mati dalam sebuah rumah kira-kira pukul 4.30 pagi kelmarin dan pihak polis mendapat maklumat saksi beberapa jam kemudian yang mengatakan Smith memandu sebuah kereta putih dalam keadaan tergesa-gesa meninggalkan rumah terbabit.

"Beberapa anggota polis dikerah mengejar suspek dan berlaku kejadian tembak-menembak menyebabkan Smith mengalami kecederaan.

"Suspek meninggal dunia semasa dalam perjalanan ke hospital," jelasnya.

Menurut Kilby, motif pembunuhan masih disiasat namun beberapa jiran memaklumkan, suspek mengalami tekanan perasaan ekoran berdepan kes mahkamah untuk mendapatkan hak penjagaan anak perempuannya.

Seorang kanak-kanak perempuan, Kassidy Ralston, 6, turut dicederakan oleh Smith dilaporkan terselamat dan kini dirawat di hospital berdekatan.

Serangan terbaharu kelmarin berlaku hanya beberapa hari selepas kes pengeboman di Boston dan insiden letupan di sebuah kilang baja di Texas.

Kes pembunuhan terbabit meningkatkan kebimbangan orang awam di AS tentang tahap keselamatan berhubung isu penggunaan senjata api ekoran beberapa kes tembakan rambang berlaku di negara ini.

Antaranya insiden di Sekolah Rendah Sandy Hook, Newtown, pada Disember lalu yang mengakibatkan 27 maut termasuk kanak-kanak. - AFP

Penganggur di Perancis kini mencecah 3,224 juta

Posted: 25 Apr 2013 11:17 AM PDT

PARIS 26 April - Isu peningkatan jumlah pengangguran di Perancis semakin buruk apabila Kementerian Buruh semalam melaporkan pertambahan sebanyak 36,900 orang pada bulan lalu, menjadikan jumlah keseluruhan sebanyak 3.224 juta.

Jumlah tersebut sekali gus mengatasi rekod pengangguran pada 1997 yang berjumlah 3.195 juta orang di negara yang merupakan satu daripada lima kuasa veto dunia itu.

Perancis menghadapi masalah peningkatan pengangguran sejak 23 bulan lalu dan Presiden Francois Hollande masih bergelut untuk memulihkan ekonomi negara ini yang berdepan masalah kemelesetan. - AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan