Selasa, 15 November 2011

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Obama mahu luaskan zon perdagangan bebas

Posted:

Obama mahu luaskan zon perdagangan bebas

Obama mahu luaskan zon perdagangan bebas

Obama(tengah) bergambar bersama para pemimpin APEC di Kapolei, Hawaii, kelmarin.


HONOLULU, Hawaii - Usul Presiden Amerika Syarikat (AS) Barack Obama untuk mewujudkan zon perdagangan bebas terbesar di dunia mendapat sokongan para pemimpin rantau Asia Pasifik kelmarin.

Jepun, Kanada dan Mexico telah menyatakan persetujuan untuk menyertai rundingan bagi menganggotai zon berkenaan.

Semasa menghadiri Sidang Kemuncak Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (APEC) di sini, Obama berkata, potensi rantau Asia Pasifik yang dinamik sebagai rakan dagangan AS perlu dimanfaatkan.

Pada masa yang sama, beliau menggesa negara-negara APEC supaya menyertai blok Perkongsian Rentas Pasifik (TPP) yang diterajui AS.

TPP merupakan perjanjian perdagangan bebas multilateral bertujuan menjadikan rantau Asia Pasifik sebagai zon perdagangan bebas.

"Hari ini kami (AS) berpeluang untuk mengorak kemajuan ke arah matlamat terbesar iaitu perdagangan serantau yang bebas," kata Obama.

"Saya mahu menekankan bahawa rantau Asia Pasifik adalah kritikal terhadap perkembangan ekonomi AS.

"Kami tidak akan dapat menyediakan peluang pekerjaan kepada rakyat dan meningkatkan pertumbuhan ekonomi negara kami melainkan rantau Asia Pasifik turut berjaya," tambahnya.

TPP sebelum ini merupakan pakatan kecil melibatkan empat anggota APEC iaitu Brunei, Chile, New Zealand dan Singapura.

Namun, Obama mengubahnya sebagai inisiatif dagangan bebas utama dengan Australia, Malaysia, Peru, AS dan Vietnam turut serta dalam blok itu.

Sementara itu, harapan media untuk merakam gambar para pemimpin APEC memakai baju santai Hawaii hampa apabila Obama menghentikan tradisi tersebut. - AFP

Full content generated by Get Full RSS.

Tujuh maut restoran meletup di China

Posted:

Tujuh maut restoran meletup di China

Tujuh maut restoran meletup di China


POLIS menutup kawasan sebuah restoran makanan segera yang meletup di sebuah pusat beli-belah di bandar Xian, barat daya China semalam.


BEIJING - Sekurang-kurangnya tujuh orang terbunuh dengan puluhan yang lain cedera apabila satu letupan kuat memusnahkan sebuah restoran makanan segera di China semalam.

Beberapa pegawai dan media tempatan menyatakan, letupan kuat itu menghamburkan serpihan-serpihan cermin kaca hingga tiga kilometer dari tempat kejadian.

Agensi berita Xinhua melaporkan, antara mangsa termasuklah kanak-kanak yang melintasi bangunan berkenaan semasa dalam perjalanan ke sekolah.

Gambar-gambar yang dirakam di luar bangunan sebuah pasar raya yang menempatkan premis tersebut di bandar Xian, barat daya China, menunjukkan timbunan kaca dan serpihan berselerakan di atas jalan berhampiran tempat kejadian.

Mayat-mayat mangsa pula diletakkan di atas pengusung dan ditutup menggunakan kain biru.

Xinhua memetik beberapa pegawai tempatan dan saksi sebagai menyatakan, kejadian berpunca daripada letupan gas di restoran makanan segera itu yang terletak di tingkat satu bangunan berkenaan.

"13 orang dihantar ke hospital dengan tiga meninggal dunia iaitu dua lelaki dewasa dan seorang budak perempuan berusia tiga tahun. Seorang lagi kritikal," kata seorang doktor di Hospital Shaanxi Renmin.

Seramai 19 orang lagi yang cedera dalam letupan sama dihantar ke Hospital Xian Gaoxin dengan empat daripada mereka meninggal dunia.

Setakat ini, polis masih menyiasat punca sebenar letupan tersebut. - AFP

Full content generated by Get Full RSS.

Libya kembali bergolak

Posted:

Libya kembali bergolak

Libya kembali bergolak


BEBERAPA anggota militia mengawal sebatang jalan menuju ke Tripoli kelmarin.


TRIPOLI, Libya - Dua kumpulan militia yang bermusuh bertempur di pinggir ibu negara Libya di sini untuk hari keempat kelmarin dalam keganasan paling berdarah sejak penangkapan dan pembunuhan bekas pemimpin negara berkenaan, Muammar Gaddafi pada bulan lalu.

Beberapa saksi berkata, anggota-anggota kedua-dua militia itu saling melancarkan serangan dengan menggunakan peluru mortar, mesingan dan roket.

Pertempuran melibatkan beberapa kumpulan militia tersebut membunuh sekurang-kurangnya 13 orang sejak minggu lalu.

Ia turut mencetuskan kebimbangan mengenai keupayaan pentadbiran peralihan mengembalikan keamanan di Libya yang terjejas selepas perang saudara selama lapan bulan.

Dalam perkembangan berkaitan, pemimpin pentadbiran peralihan Libya, Mustafa Abdul Jalil berkata, Majlis Peralihan Kebangsaan (NTC) yang mentadbir negara itu berjaya mencapai persetujuan dengan ketua-ketua kumpulan militia yang bermusuh supaya menamatkan pertikaian mereka.

"Saya memberi jaminan kepada rakyat Libya bahawa semuanya terkawal," Mustafa kelmarin.

Namun, ketika kenyataan tersebut dibuat, pertempuran masih sengit di bandar Zawiya dan Warshefana di pinggir bandar raya ini.

Punca pertempuran berlaku masih tidak dapat dipastikan tetapi seorang pejuang berkata, kedua-dua belah pihak bertempur untuk menguasai sebuah kem tentera milik bekas rejim Gaddafi. - Agensi

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan