Selasa, 14 Jun 2011

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Christchurch dilanda gempa bumi lagi

Posted:

Christchurch dilanda gempa bumi lagi

Christchurch dilanda gempa bumi lagi


GEMPA BUMI di Christchurch semalam menyebabkan tebing di sebuah kawasan perumahan runtuh.


CHRISTCHURCH - Penduduk bertempiaran lari keluar dari bangunan dan kediaman mereka untuk menyelamatkan diri apabila dua gempa bumi setiap satu berukuran 5.2 dan 6 pada skala Richter menggegarkan bandar ini, selatan New Zealand semalam.

Jabatan Geologi Amerika Syarikat AS melaporkan gempa pertama berlaku pada tengah hari dengan diikuti satu gempa bumi kuat sejam kemudian.

Menurut agensi berkenaan, kedua-dua gempa tersebut berpusat pada kedalaman 9 kilometer di bawah bumi pada jarak 14 kilometer dari pusat bandar ini.

Sekurang-kurangnya 10 orang cedera dalam bencana tersebut tetapi tiada kematian dilaporkan setakat ini.

Pasukan penyelamat masih meneruskan usaha mencari mangsa yang tertimbus di bawah timbunan runtuhan beberapa bangunan dan sejumlah kediaman.

"Malapetaka ini amat, amat menakutkan. Kami masih tidak dapat memastikan tahap kemusnahan yang berlaku tetapi kami berdoa tiada nyawa melayang seperti gempa bumi kuat yang melanda pada awal tahun ini," kata Datuk Bandar Bob Parker.

Menurutnya, gempa bumi terbaru itu menyebabkan tanah runtuh dan banjir selain memutuskan bekalan elektrik dan air kepada sekitar 54,000 buah rumah.

Orang ramai masih dalam proses membina semula kehidupan mereka selepas gempa bumi kuat berukuran 6.3 pada skala Richter pada 22 Februari lalu mendatangkan kemusnahan besar pada bandar ini selain menyebabkan 181 orang terbunuh. - Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Bekas PM Britain baca Al-Quran setiap hari

Posted:

Bekas PM Britain baca Al-Quran setiap hari

Bekas PM Britain baca Al-Quran setiap hari

LONDON - Bekas Perdana Menteri Britain, Tony Blair yang merupakan seorang penganut ajaran Katholik, mengaku membaca kitab suci umat Islam, al- Quran (yang diterjemahkan) pada setiap hari, lapor sebuah akhbar semalam.

Pemimpin berusia 58 tahun itu berkata, beliau membaca Al-Quran untuk memastikan bahawa beliau lebih memahami tentang ajaran Islam.

Dalam satu wawancara dengan majalah Observer yang disiarkan pada Sabtu lepas, Blair berkata: "Saya percaya adalah penting untuk kita celik agama dalam dunia global masa kini."

"Saya membaca al-Quran setiap hari. Antara tujuannya adalah untuk memahami beberapa perkara yang berlaku di dunia ini, tetapi lebih penting, ia (al-Quran) banyak memberikan maklumat berguna," ujarnya.

Menurut Blair, beliau percaya kefahaman mengenai Islam dapat membantu dalam peranannya sebagai Utusan Rasmi Asia Barat untuk Kuartet Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Amerika Syarikat, Kesatuan Eropah dan Rusia.

Blair sebelum ini memuji agama Islam sebagai indah dan menyatakan Nabi Muhammad SAW penggerak yang kuat dalam membentuk masyarakat bertamadun.

Adik ipar pemimpin tersebut, Lauren Booth memeluk agama Islam pada Oktober tahun lalu. - Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pemimpin Libya bermain catur

Posted:

Pemimpin Libya bermain catur

Pemimpin Libya bermain catur


PEMIMPIN Libya, Muammar Gaddafi bermain catur dengan Presiden Persekutuan Catur Antarabangsa (FIDE) Kirsan Ilyumzhinov di Tripoli kelmarin.


TRIPOLI - Ketika pertempuran di Libya bertambah sengit, Muammar Gaddafi muncul di televisyen negara berkenaan untuk satu perlawanan catur, lapor sebuah akhbar semalam.

Pemimpin Libya berusia 69 tahun itu seolah-olah tidak peduli tentang peperangan yang berlaku di Libya semasa beliau bermain catur dengan Presiden Persekutuan Catur Antarabangsa (FIDE), Kirsan Ilyumzhinov di sini kelmarin.

Perlawanan tersebut disiarkan secara langsung oleh stesen televisyen Libya.

Ilyumzhinov yang berasal dari Rusia mengadakan pertemuan dengan Gaddafi ketika berkunjung ke sini.

"Pertemuan kami berlangsung selama dua jam, saya bermain catur dengan Gaddafi," kata Ilyumzhinov.

Menurut agensi berita Rusia, Interfax, Presiden FIDE itu menyatakan Gaddafi memberitahunya bahawa beliau tidak sesekali akan meninggalkan Libya.

"Gaddafi menyatakan Libya ialah tanah airnya, anak dan cucunya akan mati di Libya. Beliau memberitahu bahawa beliau tidak pasti jawatan apa yang perlu beliau lepaskan," ujarnya.

"Saya bukan perdana menteri, presiden atau raja. Saya tidak memegang sebarang jawatan di Libya justeru, saya tidak memiliki apa-apa jawatan yang perlu dilepaskan," Ilyumzhinov memetik Gaddafi sebagai berkata.

Barat sebelum ini meminta pemimpin Libya tersebut supaya meletak jawatan dan meninggalkan negaranya.

Sementara itu, pemberontak mendakwa mereka semakin hampir menawan bandar Zawiyah yang terletak 30 kilometer ke barat ibu negara Libya, di sini.

Seorang jurucakap pemberontak memberitahu, pertempuran sengit berlaku di jalan-jalan raya dalam usaha pemberontak menawan bandar pelabuhan tersebut.

Selain Zawiyah, pertempuran turut berlaku di bandar Zintan, Brega Adabiyah dan kawasan pergunungan Berber, barat daya bandar ini selain bandar Yafran dan Dafnia berhampiran Misrata yang merupakan bandar ketiga terbesar di Libya.

Rakyat negara Afrika Utara yang kaya dengan hasil minyak itu bangkit menentang Gaddafi pada pertengahan Februari lalu kerana menuntut perubahan demokrasi dan pembaharuan ekonomi. - Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan